פנחס יחזקאלי: הוצאה להורג ברעל – הומאני זה לא!

תקציר: מסתבר שגם במקרה של זריקת הרעל כמו של הכיסא החשמלי, "הדרך לגיהינום" - במקרה זה של הנדונים למוות - "רצופה כוונות טובות…" תומכי הזריקה ביקשו לייצור כלי הריגה הומניטרי… הם קיבלו, בפועל, מכשיר עינויים משוכלל…

[בתמונה: הוצאה להורג ברעל - הומאני זה לא! תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי socialneuron לאתר FIXABAY]
[בתמונה: הוצאה להורג ברעל - הומאני זה לא! תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי socialneuron לאתר FIXABAY]

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן]

הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי קוּמִי יְרוּשָׁלַ‍ִם אֲשֶׁר שָׁתִית מִיַּד יְהוָה אֶת כּוֹס חֲמָתוֹ אֶת קֻבַּעַת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה שָׁתִית מָצִית (ישעיהו נא יז)

עודכן ב- 25 במרץ 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחרי שכשלו מקבלי ההחלטות להפוך את הכיסא החשמלי לכלי המתה הומניטרי [למאמר: 'הכיסא החשמלי: הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות…', לחצו כאן], הניסיון הבא היה המתה באמצעות זריקת רעל. אז זה עבד? ממש לא!

ריימונד לנדרי בן ה-39 נידון למוות בשנת 1982, על שוד ורצח של אדם במסעדה שלו ביוסטון טקסס. הוא הוצא להורג באמצעות זריקת רעל. המוות היה אמור להיות מהיר. אבל, המחט התנתקה מגופו של לנדרי והתחילה להשפריץ את תערובת הרעלים על העדים באולם. הם הפסיקו את התהליך וניסו שנית. עדי ראייה במקום סיפרו שלקח להם כמעט רבע שעה למצוא וריד אחר. ההוצאה להורג הפכה סיוט (רייט, 2017)

זה לא הייתה ההוצאה להורג היחידה באמצעות רעל שהשתבשה. הזריקה ההומאנית הפכה לסיוט עבור המומתים והממיתים כאחד: צינורות רעל שנסתמו; מומתים שהתפתלו זמן רק בייסורים עד שנפחו את נשמתם... (ynet, שנת 2018).

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי qimono לאתר flickr]

אבל, בואו נתחיל מההתחלה: המשגה ורקע היסטורי

[בתמונה: המים המאררים... בעל הזכויות לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: המים המאררים... בעל הזכויות לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
הרג באמצעות רעל (Poison) היא טכניקה - אחת מיני רבות - של ביצוע עונש מוות (Capital Punishment / Death Sentence); או במילים אחרות: הוצאה להורג (Execution). 

שיטה זו ידועה לנו עוד מימי התנ"ך. ידוע לנו, למשל הפסוק בישעיהו נא יז, "הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי קוּמִי יְרוּשָׁלַ‍ִם אֲשֶׁר שָׁתִית מִיַּד יְהוָה אֶת כּוֹס חֲמָתוֹ אֶת קֻבַּעַת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה שָׁתִית מָצִית".

אנו מכירים גם את 'טקס האורדל', שבו נאלצת 'אשה סוטה' לשתות את כוס 'המים-המאררים' (ראו תמונה משמאל), כשבעל חושד כי אשתו זנתה תחתיו, אולם אין בידו ראיות או עדים למעשה:

"וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אִישׁ אִישׁ כִּי תִשְׂטֶה אִשְׁתּוֹ וּמָעֲלָה בוֹ מָעַל: וְשָׁכַב אִישׁ אֹתָהּ שִׁכְבַת זֶרַע וְנֶעְלַם מֵעֵינֵי אִישָׁהּ וְנִסְתְּרָה וְהִיא נִטְמָאָה וְעֵד אֵין בָּהּ וְהִוא לֹא נִתְפָּשָׂה: וְעָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִוא נִטְמָאָה אוֹ עָבַר עָלָיו רוּחַ קִנְאָה וְקִנֵּא אֶת אִשְׁתּוֹ וְהִיא לֹא נִטְמָאָה. וְלָקַח הַכּהֵן מַיִם קְדשִׁים בִּכְלִי חָרֶשׂ וּמִן הֶעָפָר אֲשֶׁר יִהְיֶה בְּקַרְקַע הַמִּשְׁכָּן יִקַּח הַכּהֵן וְנָתַן אֶל הַמָּיִם....

וְהִשְׁבִּיעַ אתָהּ הַכּהֵן וְאָמַר אֶל הָאִשָּׁה: אִם לא שָׁכַב אִישׁ אתָךְ וְאִם לא שָׂטִית טֻמְאָה תַּחַת אִישֵׁךְ הִנָּקִי מִמֵּי הַמָּרִים הַמְאָרֲרִים הָאֵלֶּה. וְאַתְּ כִּי שָׂטִית תַּחַת אִישֵׁךְ וְכִי נִטְמֵאת וַיִּתֵּן אִישׁ בָּךְ אֶת שְׁכָבְתּו מִבַּלְעֲדֵי אִישֵׁךְ. וְהִשְׁבִּיעַ הַכּהֵן אֶת הָאִשָּׁה בִּשְׁבֻעַת הָאָלָה וְאָמַר הַכּהֵן לָאִשָּׁה: יִתֵּן ה' אותָךְ לְאָלָה וְלִשְׁבֻעָה בְּתוךְ עַמֵּךְ בְּתֵת ה' אֶת יְרֵכֵךְ נפֶלֶת וְאֶת בִּטְנֵךְ צָבָה. וּבָאוּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים הָאֵלֶּה בְּמֵעַיִךְ לַצְבּות בֶּטֶן וְלַנְפִּל יָרֵךְ ְאָמְרָה הָאִשָּׁה אָמֵן אָמֵן. וְכָתַב אֶת הָאָלת הָאֵלֶּה הַכּהֵן בַּסֵּפֶר, וּמָחָה אֶל מֵי הַמָּרִים. וְהִשְׁקָה אֶת הָאִשָּׁה אֶת מֵי הַמָּרִים הַמְאָרְרִים וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרְרִים לְמָרִים. וְהִשְׁקָהּ אֶת הַמַּיִם, וְהָיְתָה אִם נִטְמְאָה וַתִּמְעל מַעַל בְּאִישָׁהּ וּבָאוּ בָהּ הַמַּיִם הַמְאָרֲרִים לְמָרִים, וְצָבְתָה בִטְנָהּ וְנָפְלָה יְרֵכָהּ ְהָיְתָה הָאִשָּׁה לְאָלָה בְּקֶרֶב עַמָּהּ אִם לא נִטְמְאָה הָאִשָּׁה וּטְהרָה הִוא - וְנִקְּתָה וְנִזְרְעָה זָרַע" (במדבר, פרק ה', פסוקים י"א – י"ד, י"ז – כ"ח) [למאמרו של ד"ר אבי הראל בהקשר זה: 'פרשת סוטה, מגדר ופוליגרף', לחצו כאן].

[בתמונה: כוס התרעלה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Josh Parrish לאתר flickr]
[בתמונה: כוס התרעלה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Josh Parrish לאתר flickr]

המקרה המפורסם ביותר בעולם העתיק, של שתיית כוס תרעלה, הוא סוקרטס...

הפילוסוף היווני, סוקרטס, נתבע על ידי מדינתו, אתונה ונידון למוות בעוון השחתת מידות הנוער. הוא לא ניסה להתנער מגזר הדין ושתה את כוס התרעלה בעודו נושא נאום על חשיבות קיום חוקי המדינה (ראו תמונה למטה).

[בתמונה: "מותו של סוקרטס". האמן: ז'אק לואי דויד בשנת 1787. התמונה היא נחלת הכלל]

כמוזכר בתחילת המאמר, הגרסה המודרנית של כוס התרעלה היא זריקת הרעל או הזריקה הקטלנית (Lethal injection)

זוהי שיטה, לכאורה, "הומניטרית", חדשה יחסית, של הוצאה להורג. לנידון למוות מוזרק עירוי המכיל תרכובות של שילוב משולש של חומרים במינון גבוה: חומר הרדמה, חומר לשיתוק השרירים ורעל. התרכובת זורמת בכלי הדם של המוצא להורג; ובאופן זה מביאה למותו. עלותה המשוערת של זריקת רעל המשמשת להוצאה להורג אחת יקרה משיטות אחרות (ויקיפדיה: זריקת רעל).

השיטה משמשת בעיקר ברוב מדינות ארצות הברית. המוצא להורג הראשון שהומת בדרך זו היה צ'ארלס ברוקס ג'וניור. גזר דינו בוצע ב-7 בדצמבר 1982 (ויקיפדיה: זריקת רעל).

[בתמונה: חדר הוצאה להורג ברעל. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: חדר הוצאה להורג ברעל. התמונה היא נחלת הכלל]

'המתות חסד' מתבצעות באופן דומה...

תהליך ההוצאה להורג באמצעות זריקת רעל, מזכיר מאוד תהליך דומה אחר של סיום חיי אנשים - המתות החסד, שאמורות לסייע לחולים סופניים לסיים את חייהם בדרך נעימה ככל האפשר.

האם התהליך הזה הוא אכן 'נעים' יחסית ונוח? חומר למחשבה...

[בתמונה: הוצאה להורג ברעל - הומאני זה לא! תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Shafin_Protic לאתר flickr]
[בתמונה: הוצאה להורג ברעל - הומאני זה לא! תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Shafin_Protic לאתר flickr]

התוצאה: אסירים מבקשים להם שיטות המתה חלופיות...

מסתבר שגם במקרה של זריקת הרעל כמו של הכיסא החשמלי, "הדרך לגיהינום" - במקרה זה של הנדונים למוות - "רצופה כוונות טובות..." תומכי הזריקה ביקשו לייצור כלי הריגה הומניטרי... הם קיבלו, בפועל, מכשיר עינויים משוכלל...

לכן, מה הפלא שנדון למוות אחר, אדמונד ג'ורג' זגורסקי - שנידון למוות בגין רצח שני גברים ב-1983, שנפגשו עמו כדי לרכוש ממנו סמים - ביקש ביקש להמיר את הזריקה בכיסא חשמלי. . מבוקשו ניתן לו, והוא חושמל למוות בבית הכלא השמור "ריברבנד" שבנאשוויל (ynet, 2018).

באפריל 2021 עתרו פרקליטיו של הנדון למוות מייקל פלויד לבית המשפט הפדרלי במדינת נוואדה, בבקשה להמיר את ההמתה בזריקת רעל ב"מוות הומני יותר" - המתה ביריה. בפנייה לבית המשפט אמרו עורכי דינו של פלויד כי "הוצאה להורג על ידי כיתת יורים גורמת למוות מהיר ופחות כואב בהשוואה לזריקת רעל":

YNET: נידון למוות מסרב לזריקת רעל: רוצה כיתת יורים
הרוצח זיין מייקל פלויד אמור להיות הראשון שמוצא להורג בנבאדה מאז 2006. עורכי דינו נאבקים למנוע שימוש בזריקת רעל - ודורשים כיתת יורים: "מוות מהיר, הפתרון ההומני ביותר". לטענתם זו לא טקטיקה שנועדה לדחות את ביצוע העונש. רק שלוש מדינות בארה"ב עדיין משתמשות בכיתות יורים. הפעם האחרונה שנידון למוות הוצא להורג ביריות הייתה ב-2010
[לכתבה המלאה ב- ynet, לחצו כאן]

מקרה נוסף של דרישה להמרת שיטת ההריגה להוצאה להורג על ידי כיתת יורים, אירעה בתחילת נובמבר 2018, במדינת טנסי שבארה"ב, עתרו 4 אסירים שנידונו למוות לבית המשפט הפדרלי, בבקשה להוציאם להורג על ידי כיתת יורים, במקום באמצעות זריקת רעל או כסא חשמלי, שהן השיטות המקובלות בטנסי. בתביעה נטען עוד כי למדינה יש כבר כוח אדם מיומן ומספיק כלי נשק כדי לאפשר הוצאה להורג על ידי כיתת יורים (סוכנויות הידיעות, 2018).

במקרה שבו בית המשפט יסרב לבקשה (בקשה דומה כבר הוגשה לבית המשפט ב- 2018 וסורבה), האסירים ביקשו גם רשות להשתמש בחלופות אחרות כגון מתן תרופות קטלניות ולא באמצעות זריקה (סוכנויות הידיעות, 2018).

N-12: הנידונים למוות ביקשו כיתת יורים
4 אסירים שנידונו למוות בארה"ב הגישו תביעה לבית המשפט שבה ביקשו שיוציאו אותם להורג באמצעות ירי במקום כיסא חשמלי או זריקת רעל: "זה מפחית באופן משמעותי את הסיכון של גרימת כאב מיותר"
[לכתבה המלאה ב- N-12, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *