אמציה חן: "שכחו אותו בבית… מעמד המג"ד בצה"ל

[התמונה: דובר צה"ל]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

בין שלל טיעוניו של האלוף בדימוס יצחק בריק, בולטים חוסרי אמצעי לחימה (אמל"ח), ליקוי באחזקת אמצעים, וטיפול חובבני בכוח האדם, המצביע על הזנחת הדור הצעיר (סרן, רס"ן); שבאין אופק שרות, חלקם מחליט לסיים שרותו בקבע.

למרות שהמדובר באובדן פוטנציאל רב ערך, אפילו האלוף בריק איננו מודע לכך, שהפגע באחזקה לקויה ובקטיעת השרות "בטל בשישים"[ לעומת הנזק הנגרם מקטיעה ערכית ומעשית במעמדו של המג"ד. מה שהביא ומביא גם היום, לאבדן מחצית מפוטנציאל הכוח לעת מלחמה. אבדן שפירושו המעשי, בהרוגים ובפצועים מעל ומעבר, ובשחיקת יתר של אמצעי לחימה, המביאים לגריעה משמעותית בהרתעה.

על אף העובדה, שאין המדובר במכת שמיים, אין הסבר לשרירותו של הפגע - זולת הימנעותם של ראשי מטכ"ל לדורותיהם (יוצאי היבשה), מהפקת לקחים. אחרת, קשה להבין כיצד נסתרה דעתם, ממעמדו המיוחד של מפקד גדוד; וממילא, מהצורך בהתאמת הכשרתו הכפולה באימונים.

שהרי מלבד תפקידו לבצע את משימותיו במיטב, כשלידו מעין "מטה מצומצם". מתייחד תפקיד מג"ד במטלה נוספת: לסכם לעצמו את מצבו המבצעי, תחילה לשם קבלת החלטות בתוואי משימתו. בד בבד להעברת הסיכום השלם למפקדת החטיבה, להערכת מצבה המבצעי - וכמסד להנחיותיה לגדודים, משם משגרת החטיבה את תמונת מצבה לאוגדה. כשזו לאחר שקלול משגרת את נתוניה לפיקוד המרחבי, ולמטכ"ל (מצפ"ע).

[התמונה: דובר צה"ל]

אלא שחובבנות, צרות עין ו/או סתם טיפשות לשמה, מנעה את מעשה שילובם של מפקדות הגדודים, כחלק אורגני במערכת הפיקוד והשליטה.

הדבר מומחש בתרגילים שלדיים, ללא השתתפות מפקדות הגדודים, ו/או במרא"מ (מרכז לאמון מפקדות). שם מסרסת המנהלת את מהות האימון, לאחר שהפקיעה מהמתאמן (לצורכי פעילותה כמנהלת) את מעשה ה"בקרה", ה"חניכה" וה"שפיטה".

זהו ביטוי לחוסר הבנה בסיסי באופני הכשרת המפקדות, המונע מקברניטי צה"ל לדורותיהם, למצות רק מזער מהעצמה שבידם.

מצב ביש אך כזה שנתן לשינוי - בעלות מזערית ובזמן קצרצר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *