עודד עמיחי: למה הדרום עדין בוער?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים באתר בעניין המאבק על השימוש בנשק הלייזר, לחצו כאן]

ד"ר עודד עמיחי הוא יו"ר העמותה 'מגן לעורף', מומחה למערכות לייזר ויועץ לפיתוח עסקי בתחומי הלייזר והאלקטרו-אופטיקה. יזם וניהל ברפא"ל בשנות ה-70 פרויקט חדשני ומקורי בלייזר רב עוצמה. היה מיוזמי פרויקט "נאוטילוס" בראשית שנות ה-90.

*  *  *

כל בר דעת יכול להבין שהחמאס יחזור להבעיר את הדרום כשיגיע הקיץ. אז זה קורה. רק אתמול היו יותר מ-10 שריפות בדרום, וזה הולך להשתכלל.

השר זאב אלקין הגיב על טרור הבלונים ברדיו דרום [4]: "המדינה לא יכולה לספק 100% הגנה בנקודת זמן כזאת". אדוני השר, בין 0% ל-100% יש פער גדול מדי...

[המקור: טוויטר]

מה המיוחד בטרור הבלונים שמשאיר אותנו חסרי אונים?

כבר כתבנו ואמרנו ודשנו בנושא: קיימת מערכת לייזר חשמלי (סיבים) של בואינג (2 ק"ו) שנמצאת כבר כמה שנים בשימוש הצבא האמריקאי, כנגד רחפנים, שיכולה לשרוף את בלוני הבעירה, ולהסיר איום זה מעלינו. המערכת הוצעה לישראל. היא יכלה להיות כאן לפני שנה. היא יכלה להיות כאן אתמול. היא יכולה להיות כאן מחר. אבל היא איננה. למה?

מפא"ת רואה ככל הנראה את תפקידה העיקרי לקדם את התעשיות הביטחוניות, בעוד ביטחון המדינה נדחק לפינה.

מהיכן אני מסיק זאת? לפני כעשור התבטא בכיר במפא"ת (ש.ל., בתוכנית עובדה של אילנה דיין): "לו הסקייגארד היה כחול - לבן היינו מתייחסים אליו אחרת". לעניין הסקייגארד נחזור בהמשך.

אני מניח שאותה מדיניות קיימת כיום.

לא, למערכת לייזר קיימת ומוכחת תוצרת ארה"ב (בואינג), כן לפיתוח עצמי. אני תוהה, למה אפשר לקנות צוללות מגרמניה, מטוסים מארה"ב, ומערכות לייזר לא? מה היתרון היחסי שלנו בשוק הלייזרים האלה (חשמליים / סיבים), כאשר את מכלול הלייזר עצמו, ממילא קונים בארה"ב?

השבוע התבשרנו שהגיעה הישועה. רפאל חשפה את מערכת כיפת מל"ט (Drone Dome), שמיועדת ליירט רחפנים. זאת מערכת שצריכה גם לשרוף בלונים. אבל מבין השורות של הפרסומים הרעשנים התחיל לנקר הספק.

בדצמבר 2018 נמכרו לבריטניה שש מערכות כאלה, אבל ללא אופציית הלייזר; רק שיבוש. בריטניה חוששת להפעיל לייזר בשדות תעופה אזרחיים? אולי, לא הגיוני.

למה לא הוצבו מערכות כאלה בדרום, כנגד טרור הבלונים? הרי זאת מערכת ישראלית, כחול - לבן. האם גם אותה מפא"ת מחרימה? יתכן, אבל לא סביר. האפשרות האחרת היא שמשהו השתבש במערכת הלייזר של רפאל.

מה יכול להשתבש שם? מכלול הלייזר נקנה קרוב לודאי בארה"ב. לייזרים בהספקים כאלה זמינים ואמינים. האם נרכש לייזר בהספק נמוך מדי? האם ייצוב הקרן לא נעשה כהלכה? יתכן, אבל לא סביר.

נשארה אפשרות אחת, שנראית הזויה: מישהו אולי שכח שקיימת אטמוספירה... באורך גל בו פועל הלייזר החשמלי (כ-1 מיקרון) יש הפרעה קשה מהטורבולנסיה, שמנחיתה את שטף האנרגיה במטרה במידה ניכרת. בעיה זו ידועה, וייחודית ללייזרים חשמליים, הפועלים באורך גל קצר (כ-1 מיקרון); ואינה קיימת בלייזרים כימיים הפועלים באורך גל ארוך יותר (3.8 מיקרון). הפתרון ידוע: אופטיקה מתכווננת (אדפטיבית), שמתקנת את ההפרעה במידה רבה. טכנולוגיה זו אינה מצויה בארץ, והיא קשה להשגה, באשר היא משמשת גם בלווייני ריגול.

היש חלמאות גדולה מזו?

ככה, או ככה, הדרום ממשיך לבעור, ואנו חסרי אונים...

לסיום, תזכורת לגבי הסקייגארד.

מערכת זו, שפותחה בארה"ב ע"י חברת נורתרופ - גרומן, בשיתוף תעשיות ישראליות, הייתה מוכנה לייצור לפני יותר מ-12 שנה, אחרי שאב הטיפוס שלה, הנאוטילוס, עבר סדרת ניסויים מוצלחת, בשדה הניסויים ווייט-סנדס, בו כל מה ששוגר, יורט.

שמונה מערכות כאלה, שהיו מוצבות מול רצועת עזה, היו מיירטות כל מה שמשוגר מהרצועה, בלונים, פצמ"רים, רקטות וטילים.

 

גניזת הסקייגארד, תוך העדפת פתרונות כחול - לבן נחותים, היא לעניות דעתי המחדל הביטחוני הגדול בהיסטוריה הישראלית. במקום לחכות לועדת חקירה, יש לפנות לממשל האמריקאי, על מנת להעביר את הידע שנותר מהפרויקט, כדי לחדשו מיידית בארץ, עדיף בשת"פ עם ארה"ב.

יש לחזור ולהדגיש. טרור הבלונים אינו אלא קדימון למה שעלול להתרחש בצפון, שם למעלה ממאה אלף רקטות וטילים, מכל הסוגים, מאיימים על כל נקודה בשטח המדינה, ומערכות ההגנה הקינטיות המגוונות שלנו, יספיקו אולי ליום או יומיים של לחימה.

מתי מישהו יתעורר כבר שם למעלה?

[לאסופת המאמרים באתר בעניין המאבק על השימוש בנשק הלייזר, לחצו כאן]

2 thoughts on “עודד עמיחי: למה הדרום עדין בוער?

  1. מדהים.
    יש פתרונות נגד טרור הבלונים !! ולא עושים כלום ??
    הזוי.
    ככל הנראה מישהו גוזר קופון ולכן אינו חפץ בפתרון , אחרת זה לא מובן.
    כל עוד , וזה עצוב לומר זאת, שתל אביב לא בוערת, אז אפשר להמשיך לסבול בדרום.
    עצוב שבא לבכות

  2. עודד מתוך ניסיונך העשיר משך שנים רבות אתה בוודאי מבין שמול חומתההשתקה שהקימו מנהלי המנגנון במשרד הביטחון ובצה"ל אין כח בעולם שישכנע את מי ממקבלי ההחלטות שיש לייזר. הרי בעצם ההחלטה משנות העבר שלא לרכוש את מעכרכתהנאטילוס או לארח מכן המערכת המעודכנת סקיי גארד למרות וחרף כל תוצאות הניסויים המוצלחים. הרי ברור שיש מי בראש הפרמידה אשר לא ירשה ולא ואשר את הזמנת מערכת ולו גם אחת לניסוי. מדוע תושבי עוט6ף עזה אשר סבלם בל יטתואר אינם מסוגלים להרים לא רק קול זעק אלאיותר מכך. איך קברניטי העם אוטמיםן אזן עוצמים עין ומאפשרים לפרמיטיבים מעזה לחולל מהומות להבעיר אש ללא תגובה. למהנ כי אין?
    לכן לא רפא"ל ולא מי מהיצרנים המקומיים יוכל לבנות מערכת שאיננה טילים נגד טילים. למרות וחרף העלויות אשרא ימוטטו בשלב נסוים
    את תקציה הביטחון ואולי גם את תקציב המדינה. והכל רק כדי לעמוד מול לחצי יצרי הטיליעם?????

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *