[בתמונה: ניידת הפוכה במהומות המחאה של יוצאי אתיופיה ב- 2 ביולי 2019]
[לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אמון ולגיטימציה משטרתית, לחצו כאן]
הדף עודכן ב- 3 ביולי 2019
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.
* * *
היום בבוקר התקשר אלי חבר, יהודי המשרת כקצין במשטרה הצרפתית: "ברוכים הבאים לאירופה", אמר לי. "עכשיו גם המשטרה שלכם מבינה מה זה לתפקד בתנאים של חוסר לגיטימציה... חכו זו רק ההתחלה":
"...
- מסכן השוטר, הוא נשאר לבד... אין היום חוקר שיוכל עכשיו לזכות אותו גם אם הוא זכאי. ואם יורשע ויערער וערעורו יתקבל, יזכו השופטים למנה שמקבלים עתה השוטרים...
- המפגינים הללו מחוברים בכל העולם; ומשכללים את שיטות הפעולה שלהם, במטרה להרתיע את מערכת האכיפה מלגעת באנשיהם... חכו, הם רק התחילו 'לעשות לכם בית ספר'...
- עכשיו, יתחילו השוטרים שלכם לברוח מכל מגע עם עבריינים ממוצא אתיופי, כדי שחלילה לא יתפסו מניפים אלה או משתמשים באלימות נגדם...
- הלחץ יביא גם להלבנת עבירות נגד יוצאי העדה, לעיוות הדיווח המשטרתי ובסוף - לעיוות הסטטיסטיקה, כדי שחלילה לא יירשם שחלקם של יוצאי אתיופיה בסטטיסטיקה הפלילית גבוה... ".
רמזים לכך שהבחור יודע על מה הוא מדבר, ניתנו בדבריו של מפקד מחוז מרכז במשטרה, ניצב עמיחי אשד, (ראו תמונה משמאל) שפורסמו ב'רוטר' (אם הפרסום נכון!), אשד נשאל, האם זה לגיטימי לחסום כבישים...התשובה הייתה (אם הייתה!) ''אני חושב שכן, זה חלק מזכות המחאה''... תשפטו בעצמכם!
בין אם הקצין הצרפתי צודק, ובין אם לאו, ה- 2 ביולי 2019 ייחקק לעד בדברי ימי משטרת ישראל כיום שבו איבדה המשטרה את הלגיטימציה שלה לפעול בחופשיות. התוצאות מול עינינו: 47 שוטרים פצועים; ניידות הפוכות; תחנות משטרה מותקפות ומדינה שלמה תקועה בכבישים...
לגיטימציה משטרתית - המשגה
לֵגִיטִימַצְיָה (Legitimacy) היא מַתַּן הֶכְשֵׁר או הַקְנָיַת כַּשְׁרוּת: ההכרה שגורם מסוים שאי לבצע פעולה או להחזיק בזכות כלשהי. היא יכולה להינתן על ידי קבוצה מצומצמת, על ידי חברה לאומית או דתית, ואף על ידי מדינות החברות בקהילה בינלאומית (ויקיפדיה).
[לכתבה המלאה של גלעד כהן ב- ynet, לחצו כאן]
המושג הזה חשוב בעיקר לארגונים החמושים של הביטחון הלאומי: הצבא, המשטרה, השב"כ והמוסד אינם יכולים לתפקד ללא לֵגִיטִימַצְיָה. של 'קהל האם' במדינתם (להבדיל מקהל היעד).
לעומת זאת, הארגונים הללו - כולל משטרות - בחברות לא דמוקרטיות, אינן זקוקות ללגיטימציה אזרחית. הן שואבות אותה מהשלטון!
לגיטימציה של משטרה, היא מידת הנכונות של אזרחים לקבל עליהם את הסדר הקיים - במקרה שלנו את סמכויות היתר שיש למשטרה בדמוקרטיה, ולהאמין שסמכויות אלה מנוצלות למטרות הנכונות - בדרך כלל קבוצות הרוב באוכלוסייה ייטו לראות בסוכני הסדר הקיים לגיטימיים, בעוד קבוצות המיעוט ייטו לפתח דה-לגיטימציה. כך למשל מצאו פקטורה ואח' (2014) כי הסדר החברתי בישראל נתפס כפחות לגיטימי ע"י המיעוט הערבי לעומת הרוב היהודי, ועל ידי החרדים בהשוואה לאלו שהם פחות דתיים (להורדת המאמר לחץ כאן: Factor, et al., 2014).
לגיטימציה היא אחד משלושה מקורות (ביחד עם חוק ומשאבים), שמהם נובע כוחה של משטרה. ככל שהלגיטימציה גוברת קל יותר למשטרה למלא את תפקידיה, והיא אפקטיבית יותר בהשגתם; ולהיפך: ככל שהיא מאבדת לגיטימציה, תפקודה הופך בלתי אפשרי. על כן, לגיטימציה היא נכס עבור כל משטרה בחברה דמוקרטית, ובלעדיה לא תוכל להיות אפקטיבית.
מה שמבדיל משטרה בחברה דמוקרטית ממשטרות במדינות אחרות, הוא שני אלמנטים הבסיסיים שחייבים להתקיים:
- מתן לגיטימציה למשטרה;
- ואמון ציבורי בה.
[להרחבת המושג: 'אמון הציבור במשטרה', לחצו כאן]
לגיטימציה יוצרת אווירה של ציות וקונצנזוס נגד מפרי החוק, שמחזקת את ההתנהגות הנורמטיבית, ומשפרת את האמון הבין אישי. נורמות חברתיות הופכות ללגיטימיות וחברים חדשים שנקלטים בקבוצה חייבים לפעול ע"פ הנורמות והערכים שמחברים בין חברי הקבוצה. התוצאה של תהליך זה, הינו שאנשים נוטים להפנים כללים וחוקים, ליצור קשרים חברתיים ולדבוק בסמכות פורמלית של מוסדות משפטיים. המשטרה מסתמכת במידה רבה על תפיסות הלגיטימציה של הציבור על מנת להשיג ציות מרצון ובכדי להפעיל ולקדם פיקוח חברתי פורמלי בצורה יעילה (Kochel, 2012).
העובדה, שללא לגיטימציה, לא יכולה משטרה לבצע את תפקידה, מסבירה למשל, את הקושי שלה לפעול בקרב קבוצות מיעוט. קבוצות מקופחות רואות במשטרה כלי שנועד להנצחת הקיפוח, ועל כן, דוחות את הנורמות שהיא מנסה להשליט (Holmes, 2000):
כך למשל, הסרטון שלפניכם ממחיש את המתרחש באזורים שבהם אין למשטרה לגיטימציה: רכב משטרה מותקף בצרפת על ידי מפגינים, במטרה לשרוף את השוטר בתוך רכבו, 18 במאי 2016:
[לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אמון ולגיטימציה משטרתית, לחצו כאן]
מקורות והעשרה
- פנחס יחזקאלי (2014), הדמוקרטיה והמגבלות שהיא מטילה על המשטרה, ייצור ידע, 24/4/14.
- פנחס יחזקאלי: אמון הציבור במשטרה;
- יגאל חדד (2019), ביטחון אישי ואמון במשטרה בחברה הערבית, ייצור ידע, 13/7/19.
- רוטר (2019), מפקד מחוז מרכז במשטרה, נשאל האם זה לגיטימי לחסום כבישים: ''אני חושב שכן, זה חלק מזכות המחאה'', 3/7/19.
- ויקיפדיה: לגיטימציה.
- גדות יפעת (2015), דתיים לא מאמינים במשטרה, מחלקה ראשונה, 12/7/15.
- Factora Roni, Carlos Castilob Juan, Rattner Arye (2014), Procedural justice, minorities, and religiosity, Police Practice and Research, 2014, Vol. 15, No. 2, 130–142. To download press here: Factor, et al., 2014.
- Kochel, T. R. (2012). Can police legitimacy promote collective efficacy?, Justice Quarterly, 29(3), 384-419.
- Holmes, M. D. (2000). Minority threat and police brutality: Determinants of civil rights criminal complaints in US municipalities, Criminology, 38(2), 343-368.
- Tal Jonathan-Zamir, Amikam Harpaz (2014), POLICE UNDERSTANDING OF THE FOUNDATIONS OF THEIR LEGITIMACY IN THE EYES OF THE PUBLIC, British Journal of Criminology Advance Access, January 27. to download: לגיטימיות המשטרה בעיני קציני משטרה- הרפז
https://rotter.net/forum/scoops1/561302.shtml?fbclid=IwAR0YzbTY5UENjF57BWC1r9x7VkvrJBsOb3WhukK2nwg72I3PA1mm6W9lktU
יש לא מעט ספקולציות ביחס לנסיבות מותו של סלמון טקה.
הנה:
"פרטים על הירי של השוטר מה שלא מספרים בתקשורת:
השוטר היה עם אשתו ושלושת ילדיו
בפארק
(סיים קורס קציני משטרה בהצטיינות לפני 3 שבועות)
יוצא יחידה מובחרת של המשטרה
היה בפארק לא בתפקיד על אזרחי וראה קטטה של חבורה שיכורה,
הוא הלך לפזר את ההמולה וקיבל מכות ואז הזדהה כשוטר וקיבל עוד מכות והתחילו לזרוק לעברו לבנים משתלבות ואבנים
בתוך כל זה התחילו לזרוק לכיוון הילדים שלו ואז ירה לפי הנהלים של ירי אקדח בזווית של 45 מעלות לרצפה לכיוון חומת מפגע(רצפת אספלט) הכדור פגע בקורת בטון עם ברזל ניתז ופגע בבחור בחזה.
השוטר נשאר במקום וביצע בו פעולות החייאה
ד"א סתם לידע כללי
הנער ההרוג היה אמור להיות במעצר בית והוא מוכר למשטרה."
וגם הנה:
""ילד מבורך שחייך לכולם": אביו של סלומון טקה נפרד
סלומון טקה, צעיר בן 17 ממוצא אתיופי, מצא אתמול את מותו כשנורה בידי שוטר בקריית חיים בחיפה. אביו, וורקה, נפרד ממנו הבוקר בכאב בשיחה עם רינו צרור: "סלומון היה ילד מבורך, שחייך לכולם. הוא היה כמה פעמים במעצר כי רב עם הילדים בבית הספר".
"https://rotter.net/forum/scoops1/561302.shtml
יש גם את אלה הרוטנים:
"זה שזרקו אבנים על השוטר זה לא מצדיק שהשוטר ירה".
אני שואל:
למה מה?
אבנים לא פוצעות ולא הורגות?
הכנסו לגוגל והזכרו כמה נפצעו ונהרגו מידויי אבנים.
ראו כמה שוטרים נפצעו אתמול.לא שילמו בחייהם בזכות המגון והקסדה.
יש הטוענים:
המשטרה גיזענית וכן ביחס לאתיופים יש "אכיפת-יתר".
מהכיכרותי:שוטרים בישראל פחות גיזענים מכלל החברה.
למה?
כי המשטרה היא כור היתוך עדתי.
דורשים מהמשטרה "שיטור-חסר" למרות שאינם מבינים כלל המושג.
אסביר:
הם דורשים ששוטרים יתעלמו ממבצעי עבירות אתיופים.
כלומר:
שהציבור ישלם על נחמדות כלפי עבריינים אתיופים.
המשטרה אינה משרד החינוך,אינה פסכיאטריה,אינה אירגון סעד וגם אינה
"כותל הסליחות".
המשטרה חייבת לשרת ולהגן.נקודה.
המשטרה בזה כשלה (שוב) גם אתמול – משום ראש ממשלה ושר כושלים
ופיקוד משטרה פחדני.
פקודת המשטרה:
"3.משטרת ישראל תעסוק במניעת עבירות ובגילוין, בתפיסת עבריינים ובתביעתם לדין, בשמירתם הבטוחה של אסירים, ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש."
"5. במיוחד, ובלי לגרוע מהוראות סעיפים 4 ו-4א, יהא מתפקידו של כל שוטר –
(1) לקיים סדר בדרכים הציבוריות, ברחובות הציבוריים, במעברים, ברציפים, במקומות נחיתה, ברציפי רכבות, בנמלים, בנהרות, בתעלות, באגמים ובכל מקום שיש לציבור גישה אליו;.."
אני אומר לכווולם:
1.רק בסיום החקירה נדע כמעט את כל שהיה.
2.זה שסלמון לא היה זך וטהור אינו מלמד על נסיבות הארוע.
ומי מאתנו זך וטהור? שיקום..
3.אני גם ממליץ לכל המתלהמים על כלל השוטרים כי נזכרו ש:
שוטר לא דיבר אליהם יפה,כי קיבלו דו"ח,כי בן/בת הזוג מתסכל אותם ועוד –
זיכרו:
מי שעומד בגופו יום יום ביניכם לבין פורעים,רוצחים,מחבלים – אלו השוטרים
שאותם עתה אתם מגדפים.
4.הפורעים מאתמול שמו לנגד עיניהם למטרה למרר לכולם את החיים,לפגוע
באזרחים ולהרוג שוטרים.
זה רבותי באשמת ראש הממשלה והשר ארדן !
גם באשמתם שלא יושמו המלצת ועדת פלמור:
https://www.justice.gov.il/…/Docu…/ReportEradicateRacism.pdf
כל מי שמהקצונה הבכירה שמצדיק את ה"הכלה" או הטוען שחסימת
כבישים לשעות היא לגיטימית הוא פחדן שדואג לקידומו,הוא מעודד
אלימות ואנרכיה והוא כופר בחובות המשטרה ובחובותיו כלפי הציבור.
הוא/הם צריכים ללכת הביתה על שאפשרו אתמול (גם) ההפקרות,את
סיכון חייהם של אזרחים ושוטרים ואת הנזק העצום בכלל.
המושג "הכלה" הפך לרווח בקרב מי שאמון לדאוג לביטחון תושבי
המדינה:
צה"ל,משטרה.
זו מכבסה לנסיבות שביטחון אזרחים מופקר תחת מכבסת מלה – הכלה.
זה מגונה !
יש לאפשר מחאה וגם באמצעות הפגנה – אך חובה למנוע כל אלימות
וחסימת כביש.
התנהלות המשטרה אתמול היא שערורייתית ומהווה פגיעה קשה
בציבור,היא מזמינה אנרכיה,
היא מעודדת אלימות כאמצעי ביטוי.
מניסיוני אני חושד שמי שהורה למשטרה "להכיל" את ההתפרעויות
והאלימות זה הדרג הפוליטי מתוך רצון לצבור פופולאריות אצל האתיופים
ובמיוחד לקראת הבחירות.
בכך הפוליטיקאים סיכנו חיי אזרחים,בכך הם אפשרו פגיעה כבדה
ברכוש,בכך הם פגעו בחיי כולנו.
זה בזוי!
צריך לשאול את השר לביטחון פנים ואת ראש הממשלה:מדוע הוריתם
למשטרה לנהוג כך?
היש בישראל גיזענות?
בודאי והיא חוצה את כל העדות וכלפי כל העדות.
לטעמי סובלים ממנה במיוחד השחורים – יוצאי אתיופיה.
מחד,אנו רואים לרוב צעירים בני העדה המשתלבים בחברה
באמצעות:לימודים,שירות בצה"ל עבודה.
מאידך,צעירים רבים מבני העדה אינם מצליחים להתרומם מתוך מדמנת
הגיזענות והדלות,שותים לשוכרה,מתגודדים ומציקים לזולת,נוהגים
באלימות..
חובת המדינה להושיט להם את ידיה:
מתנסי"ם,חוגים,מדריכי נוער..
אבל גם ההתנערות של אנשים בעדה מכל אחריות למתרחש בעדתם ורק
האשמת האחרים היא טמינת הראש בחול.
גם על מנהיגי העדה החובה להתנער ולפעול כדי להוציא בני עדתם ממצבם.
מידע על אתר זה
ROTTER.NET
סלמון טקה היה במעצר מספר פעמים (בן העדה האתיופית שמת מירי שוטר) – חדשות רוטר
סלמון טקה היה במעצר מספר פעמים (בן העדה האתיופית שמת מירי שוטר) – חדשות רוטר