פנחס יחזקאלי: ישמרני האל מפקודי… עם אויבי כבר אסתדר בעצמי!

[בתמונה: בניגוד לרחבעם בן שלמה, שלא ידע להתאפק וגזר על עמו פיצול בטווח הקצר וגלות בארוך; השכיל ניצב מוטי כהן להימנע מעצות האחיתופל של פקודיו ולכפות על המשטרה הבלגה והכלה. על כך הוא מושמץ היום בפיהם... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי האמן, הנס הולביין, והיא נחלת הכלל]

[לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אחת התכונות שמאפיינות מנהיג היא יכולתו ללכת נגד הזרם ולקבל את ההחלטה הנכונה.

מעטים המפכ"לים שראויים לתואר מנהיג... ניצב מוטי כהן הרוויח - ביום הראשון למהומות צעירי העדה האתיופית, בתחילת יולי 2019 - את התואר הזה ביושר!

מוקף יועצים נותני עצות אחיתופל - לצאת בתקיפות כנגד האנרכיה שהשליטו המפגינים ברחובות - ומדורבן על ידי שוטרים מתוסכלים - שמצאו עצמם לכודים חסרי אונים בתחנות המשטרה המותקפות על ידי ההמון - הציל כהן את עם ישראל; את פקודיו; את ארגונו; ואף את הקריירה שלו עצמו, כשכפה על אנשיו ביום הראשון למהומות, התאפקות, הבלגה והכלה.

אם היה נכנע לפקודיו והתקשורת הייתה מלאה בתמונות על אלימות שוטרים; ואם היו נפגעים - פצועים ו/או הרוגים מקרב צעירי העדה; אזי:

  • היה עם ישראל מידרדר למהומות דמים, ושהיו משאירות פצע מדמם, שלא הייתה נמחה ימים רבים;
  • משטרת ישראל הייתה מוצאת עצמה בעיצומו של קרע בלת ניתן לאיחוי עם העם כולו; באבדן טוטלי של אמון ולגיטימציה; אולי אף היה מגיע הרגע שבו היו התנאים בשלים לפירוקה ולבניית משטרה חלופית - בריאה יותר - תחתיה.
  • ולבסוף, כהן אף היה מביא על עצמו, במו ידיו, את קיצו כקברניט המשטרה במו ידיו. מפקדי משטרה במדינה דמוקרטית הינם תמיד 'השה לעולה' על מזבח שיקום האמון בין השלטון לקבוצות מיעוט; וכדאי להיזכר בדבריו של ניצב אליק רון לפני כמעט 20 שנה, בעת פרסום מסקנות ועדת אור: "מפקד משטרה שאיננו יודע שבערבו של יום יוותר לבדו בצד הדרך, או שהוא רפה שכל או שהוא משקר לעצמו...":

[להרחבה על אמון, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'לגיטימציה משטרתית', לחצו כאן]

ומה התודה על כל אלה?

יריביו של כהן זיהו הזדמנות להיפטר ממנו. הם הדליפו לתקשורת ברוחב לב פרשנויות אוויליות על "הנזק שנגרם למשטרה"; והיו אף שלא התעצלו וחרזו חרוזים להשחרתו ברשתות החברתיות (ראו למטה):

[בתמונה: הציל את פקודיו מעצמם וזה גמולו... ניצב מוטי כהן. התמונה המקורית: דוברות המשטרה. התמונה עם השיר: פייסבוק]

קשה מאוד במצבים כגון אלה להכיל ולהתאפק...

במאה העשירית לפני הספירה בחר מלך צעיר וטיפש - רחבעם בן שלמה (ראו תמונה בראש המאמר) - להיעתר לעצות חבריו; לא להתאפק ולא להכיל; וגזר על עם ישראל פיצול כואב, שהיה אחת הסיבות, לימים, לאבדן העצמאות וליציאה לגלות של יהודה וישראל גם יחד.

מזלנו שבראש משטרת ישראל הוצב אדם בעל עוצמה אישית ויכולת לעמוד בפרץ ברגע מבחן קשה ומסוכן, שהתרגש עליו, עוד לפני שקיבל את מינוי הקבע שלו למפכ"ל!

[לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

הערות ומקורות

 

One thought on “פנחס יחזקאלי: ישמרני האל מפקודי… עם אויבי כבר אסתדר בעצמי!

  1. דברים ראויים ונכונים בעייני.
    הערה אחת והרחבה בסוגיה העקרונית של "אומץ אזרחי תחת אש"
    ההערה – עצת אחיתופל הייתה טובה, שנאמר :ולא שמע אבשלום לעצת אחיתופל הטובה" הוא הקשיב לחושי ונכשל. (שמואל ב, י"ז) אחיתופל מושמץ לאורך ההסטוריה על לא עוול בכפו.
    בהקשר לפעולתו של ניצב מוטי כהן והתגובה עליה, ובהמשך לדבריו של ניצב אליק רון, אצטט את דבריו של יואל פלגי בספרו "רוח גדולה באה". וכך הוא אומר:
    "אם תצא ולא תחזור – גיבור תהייה.
    אם תצא ותחזור – תשפט
    אם תשב ולא תעשה – תשפוט
    ואולם, עמנו ימשיך להתקיים כל עוד ימצאו בו כאלה שיצא גם בדעתם שאם יחזרו ישפטו על ידי אלה שלא יצאו"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *