אסא כשר: הערות בשולי הדיון בהתבטאות של שר החינוך בדבר 'טיפולי המרה'

[בתמונה: בחודשים הראשונים לכהונתו כשר, השר החדש ישתוק... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Richard לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על טיפולי המרה והתבטאויות מיותרות באתר, לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

ההתבטאויות של השרים החדשים, במיוחד של שר המשפטים ושל שר החינוך, הן ביטויים מובהקים של רמה נמוכה של התנהלות הממשלה.

הרבה נאמר על תוכן ההתבטאויות הללו ואני מסכים לדברים רבים שנאמרו נגדן, אבל נותר היבט שאיש לא עסק בו.

אילו היה לנו ממשל תקין, היה לנו תהליך תקין של הכנסת, ח"כ או אדם אחר לתפקיד שר. אילו היה לנו תהליך תקין כזה, היה לנו תהליך, שבו השר החדש לומד את כללי האתיקה לשרים.

הכלל הראשון הרלוונטי לפרשיה הנוכחית: השר לא יתבטא בענייני משרדו, כל עוד לא למד כראוי את ההיבטים הרלוונטיים של פעילות המשרד. במלים מעשיות: בחודשים הראשונים לכהונתו כשר, השר החדש ישתוק.

הכלל השני הרלוונטי לפרשיה הנוכחית: התבטאות ערכית של שר לא אמורה לבטא את הערכים הפרטיים שלו, גם לא את הערכים של מפלגתו או סיעתו, אלא את ערכי הממשלה, לפי קווי היסוד שלה והחלטותיה. ושוב, במלים מעשיות: בחודשים הראשונים לכהונתו כשר, השר החדש ישתוק.

[בתמונה: בחודשים הראשונים לכהונתו כשר, השר החדש ישתוק. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי philm1310 לאתר Pixabay]

כיוון ששרים חדשים מתקשים לשתוק, במיוחד בתקופת בחירות, לא מן הראוי היה למנות אותם לשרים. מוטב היה להשאיר על כנם, עד הבחירות, את השרים המכהנים!

[לאוסף המאמרים על טיפולי המרה והתבטאויות מיותרות באתר, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *