יורם אטינגר: אהלן וסהלן לחברות הקונגרס עומאר וטלאייב

[בתמונה: ברכות הבאות חברות הקונגרס אילהאן עומאר וראשידה טלאייב - למרות חילוקי הדעות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Robfoto לאתר Pixabay]

[המאמר ראה אור לראשונה בעיתון 'ישראל היום' ובבלוג של יורם אטינגר. הוא מופיע כאן באישור המחבר. לגישה לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן]

%d7%99%d7%95%d7%a8%d7%9d-%d7%90%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%92%d7%a8יורם אטינגר הוא מומחה ביחסי ארצות הברית-ישראל, כיהן בעבר כציר בשגרירות ישראל בארצות הברית וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית.

[בתמונה משמאל: יורם אטינגר בעת הרצאה. טקסס, מאי 2011. התמונה היא נחלת הכלל]

*  *  *

השגריר רון דרמר צודק בהמלצה להימנע מסערת רגשות ולפתוח את השערים בפני חברות בית הנבחרים הדמוקרטיות אילהאן עומאר (מינסוטה) וראשידה טלאייב (מישיגן) – שתי חברות קונגרס המוסלמיות הראשונות בתולדות ארה"ב – למרות קריאתן להטיל חרם כלכלי, אקדמי ותרבותי על ישראל.

עמדתן מנוגדת לעמדת רוב צירי בית הנבחרים והסנאט בוושינגטון ובבתי המחוקקים במדינות השונות בארה"ב.  ולראייה: ב-23 ליולי אישר בית הנבחרים, ברוב מוחץ של 17:398, את החלטה 246, המתנגדת לתנועת החרם נגד ישראל.

ישראל מפגינה קור רוח, פתיחות לעמדות ביקורתיות, והערכה לרשות המחוקקת בארה"ב, המהווה מקור תמיכה שיטתית ויעילה בישראל – לעתים בניגוד למדיניות נשיאי ארה"ב – שנים רבות לפני הקמת המדינה והופעת השדולה הפרו-ישראלית (איפ"ק). כך היה ב-1891, שש שנים לפני כינוס הקונגרס הציוני הראשון, כאשר מנהיגי הקונגרס הצטרפו לשופטי בית המשפט העליון, מושלים, ראשי ערים, נשיאי אוניברסיטאות, עורכי עתונים ואנשי עסקים שחתמו על "עצומת בלקסטון" שקראה להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. ישראל גם ערה לעובדה שלפי חוקת ארה"ב הרשות המחוקקת היא שקולת-עוצמה לרשות המבצעת, ויכולה לכפות את רצונה על הנשיא, כפי שפעלה לסיום המעורבות הצבאית בוייטנאם, אנגולה וניקרגואה, פתיחת שערי ברה"מ להגירה חופשית, וחיסול משטר ה"אפרטהייד" בדרום אפריקה.

פתיחות לביקורת איננה מקרינה חולשה, אלא נכונות לדון בחילוקי-דעות ומינוף הזדמנות להעברת מסרים חיונים. כך נהגה ישראל כאשר אירחה מחוקקים ביקורתיים.

לדוגמה, הסנטור הדמוקרטי, וויליאם פולברייט (1975-1945), שהיה יו"ר וועדת החוץ (משקל כבד לעומת משקל נוצה של שתי חברות הקונגרס הנ"ל), למרות התבטאויותיו על "שליטת היהודים וישראל בסנאט" המונעת, לכאורה, הפעלת לחץ מדיני וכלכלי לנסיגת ישראל לקווי 1967.

הסנטור הרפובליקני, צ'ארלס פרסי (1985-1967), שהיה יו"ר וועדת החוץ, תמך ב"הערכה מחדש" (שלילית) של מדיניות הנשיא פורד כלפי ישראל, פעל לצמצום סיוע החוץ לישראל, ראה ביאסר ערפאת "מנהיג מתון" (בשנות ה-80'), גינה את ישראל כמדינה שאינה נכונה להתפשר, וטען שקשר הדוק עם ישראל פוגע באינטרס ארה"ב במזרח התיכון.

[בתמונה משמאל: 'המנהיג המתון', יאסר ערפאת... מקור התמונה: לשכת העיתונות הממשלתית]

הסנטור הדמוקרטי מדרום דקוטה, ג'יימס אבורזק (1979-1971) קרא להשתמש במקל סיוע החוץ כדי להסיג את ישראל לקווי 1967, הזהיר מטיפוח קשרים עם ישראל מכיוון שפוגעים – לדעתו – במעמד ארה"ב במזרח התיכון, וטען שתמיכת מחוקקים בישראל אינה נובעת מאינטרס אמריקאי, אלא ממורא השדולה הפרו-ישראלית, איפ"ק.

אולם במקביל, מחוקקים בכירים המסתייגים ממדיניות ישראל אינם מונעים ביקורים של נציגי ישראל בלשכותיהם לליבון חילוקי הדעות.

לדוגמה, מנהיג הרפובליקנים בסנאט, בוב דול ממדינת קנזס (1997-1961), שפתח את דלת משרדו בפני ראשי ממשלה, שרי חוץ ושגרירים ישראלים, חרף הזדהותו עם לחץ מזכיר המדינה ג'ים בייקר על ישראל, קריאתו לקיצוץ סיוע החוץ לישראל, תמיכתו הנלהבת בצדאם חוסיין עד יום הפלישה לכווית, האשמתו את ישראל באחריות חלקית לרצח איש ה-CIA, היגינס, בלבנון ב-1989, ומעורבותו בגירסת 1995 של "חוק השגרירות בירושלים" שאיפשרה לנשיא לדחות את היישום כל חצי שנה (עד מימוש החקיקה ב-2019).

כמובן שהתייחסות נאותה לציבור המחוקקים והבוחרים בארה"ב מחייבת דיווח ישראלי מתועד למשעי על זהות ברי-השיח הפלסטינים של שתי חברות הקונגרס: מחנכים לשנאה ומסיתים במסגדים, המעורבים בחתרנות וטרור נגד משטרים ערביים, מקורבים לגורמים אנטי-אמריקאים ומהווים איום ברור ומיידי על כל משטר ערבי פרו-אמריקאי.

[למאמרו של ד"ר גדעון שניר: האם חברות קונגרס, שהביעו תמיכה בחרם, יבקרו בישראל?, לחצו כאן]

One thought on “יורם אטינגר: אהלן וסהלן לחברות הקונגרס עומאר וטלאייב

  1. מידת הפתיחות המוצעת אכן עומדת בקריטריונים של סובלנות, אחווה, והידברות תחת ההנחה שיש במפגש כזה כדי לשנות את העמדות השליליות של האורחות כלפי ישראל, כפי שהן מביעות בפתיחות רבה מעל כול במה בארה"ב.
    השאלה היא האם יש היתכנות למחשבה שביקור כזה של אנשים המוטים באופן קיצוני יכול לשנות במשהו עמדות, במיוחד לאחר שמטרת הביקור מוגדר ללמוד טוב יותר את מצב הכיבוש המפגש עם הראיס ברמאללה..שהרי לא מדובר בחברות קונגרס נבערות מדעת, שאינן מכירות את ההיסטוריה של הסכסוך, ובכול זאת תומכות בהחרמת ישראל בסגנון BDS שהוא ממש פגיעה באינטליגנציה. עכשיו לך תסביר להם שהפלסטינאים אינם צאצאי הכנענים, ושמעולם לא היה עם פלסטיני וודאי שלא מדינה פלסטינית וכי מקור השם הוא בכלל רומאי בעקבות מרד בר כוכבא.. הן ממש ישתו בשקיקה את ההסבר ההיסטורי הזה.

    מנגד, לפני שנים רבות ליוויתי גנרל אמריקני בביקורו בישראל (מפקד הדיביזיה המוטסת ה 101 לשעבר). שהיו לו דעות שונות על המצב במזרח התיכון. אבל רק כשעמד על פסגת הר הצופים והסתכל מזרחה ומערבה- אמר: "רק עכשיו אני מבין על מה אתם מדברים"
    זה היה מעודד, אחר כך נזכרתי שהיה נוצרי..אז יש תקווה? או איוולת כמו "דוח גולדסטון"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *