ההתנתקות והשלכותיה באתר 'ייצור ידע'

תקציר: תוכנית ההתנתקות היא הימור מדיניות - אחד מתוך כמה - שבוצע על ידי ממשלת ישראל, כרגיל, בחוסר תכנון מוקדם ובחוסר מחשבה מעמיקה - בקיץ 2005. חלק מהשלכותיו הקשות ראינו בטבח ה- 7 באוקטובר 2023. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות ההתנתקות והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

[בתמונה: התנתקות... התמונה באדיבות אתר צה"ל. שם הצלם אינו מוזכר]
[בתמונה: התנתקות... התמונה באדיבות אתר צה"ל. שם הצלם אינו מוזכר]

עודכן ב- 29 באוקטובר 2023

תוכנית ההתנתקות היא הימור מדיניות - אחד מתוך כמה - שבוצע על ידי ממשלת ישראל, כרגיל, בחוסר תכנון מוקדם ובחוסר מחשבה מעמיקה - בקיץ 2005. חלק מהשלכותיו הקשות ראינו בטבח ה- 7 באוקטובר 2023.

במהלך ההתנתקות, פינתה ישראל באופן חד צדדי את תושבי ההתנחלויות מרצועת עזה, וכוחות צה"ל נסוגו ממנה באופן מוחלט לגבולות המדויקים של הקו הירוק באזור זה. הפינוי החל ב-15 באוגוסט (מוצאי ט' באב), כשפינוי האזרחים הושלם בשמונה ימים ופינוי צה"ל מהרצועה הושלם ב-11 בספטמבר. במקביל פינתה הממשלה ארבע התנחלויות מבודדות בצפון השומרון, מבלי לשנות את החלוקה הפנימית לאזורים ביהודה ושומרון (אזור A, אזור B ואזור C) או את הגדרת השליטה בהם. את התוכנית יזם והוביל ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון. בחבל עזה חיו ערב ההתנתקות כ-8,600 יהודים (ויקיפדיה: תוכנית ההתנתקות).

פינוי האזרחים הושלם בתוך שמונה ימים - הרבה לפני התכנון המקורי - וצה"ל השלים את פינויו מרצועת עזה ב-11 בספטמבר 2005. למחרת היום נערכו ברצועה ובהתנחלויות החרבות שבה חגיגות פלסטיניות המוניות ורוב בתי הכנסת שננטשו הושחתו ונשרפו. בצפון השומרון הסתיימה התוכנית בפינוי מחנה דותן על ידי צה"ל ב־22 בספטמבר. עם סיום ביצוע התוכנית החל תהליך ארוך של שיקום המפונים, אשר נכון ל-2019, טרם הסתיים (ויקיפדיה: תוכנית ההתנתקות).

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות ההתנתקות והשלכותיה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה: 

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

אמציה חן

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

.

.

.

.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

.

.

גדעון שניר

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

.

.

.

נספח 1: מה הבטיחו הפוליטיקאים לפני ההתנתקות?

[בסרטון: הבטחות הפוליטיקאים לפני ההתנתקות]

נספח 2: הנבואה של רפול

[בסרטון: הנבואה של רפול]
[בתמונה: ההתנתקות טובה לביטחון]
[בתמונה: ההתנתקות טובה לביטחון]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

One thought on “ההתנתקות והשלכותיה באתר 'ייצור ידע'

  1. Pingback: עמית סגל: ניסוי ענק של 20 שנה מלמד: נסיגות הורגות! | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *