יצחק בריק: רוח הכסת"ח והנאמנות הפוליטית הפנימית

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Zanzibarski לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

אני מבקש לשתף אתכם בתגובה - אחת מיני רבות - שקיבלתי מאדם שמכיר היטב את המתרחש בצה״ל, מתוך ניסיונו וניסיון חבריו, ומבקש להישאר בעילום שם:

"...

ככל שמתרבות כתבות היחצון של צה״ל שתמיד מתהדר בנוצות היחידות המיוחדות, כך אנו מבינים שהצבא כמכלול מתדרדר ויורד באיכותו כארגון.

על כל ראיון עם אלוף פורש כזה או אחר, הטוען במרץ כי הצבא היום לא יכול לנצח, לא מוכן, לא ערוך, ובכלל נסוג למקומות לא טובים, הצבא מגיב מיד בכתבת "עומק" על יחידה כזאת או אחרת, האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים, או חשיפת נאום מפקד 8200 בכנס כזה או אחר.

הצבא היום הידרדר בכמה אופנים ואפשר לשמוע זאת בדברי האלוף הפורש , יצחק בריק, ואלופים נוספים. כדברי האלוף יאנוש בן גל: "הצבא היה במצב קליטה של תורות לחימה הזויות, לחימה מבוזרת של מולקולות, נחילים וכדומה. השתרשה שפה צבאית בלתי מובנת וחדשנית, לא בהכרח תואמת את הקוד הצבאי בתכנון ובלחימה":

  • ערך הניצחון הוחלף בערך ההכלה והתודעה;
  • ערך החתירה לחיסול האויב הוחלף בערך הימנעות מנזק היקפי ופגיעה בבלתי מעורבים;

ארגונים שהבינו - שאת המציאות משנים דרך תודעת המנהיגים - השקיעו הרבה בתוך צה"ל בכדי לשנות את תפיסת הצבא, מארגון לוחם לארגון "חומל" החס על חיי אויביו. ערך הניצחון בשדה הקרב בכל מחיר הוחלף בערך מינימום כמות נפגעים לכוחותינו. וגם כך, הגדיר את זה יפה יאנוש בן גל, שבכדי לנצח אתה צריך לחתור לניצחון בכל מחיר ובכל תנאי ובכל מצב.

[בעל הזכויות בתמונתו של האלוף בן גל לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

צריך לבנות צבא מקצועי יותר, כלומר יחידות צבאיות (לא רק מיוחדות), צמצום הבטן והכרס התופחת של המנהלות, והגדלת אחוז הכוחות הלוחמים ותומכי הלחימה.

התייחסות אמתית לדוחות בקרה של מבקרים - כמו בריק ומילואמניקים שחוזרים לאותו 'שיט' בכל פעם מחדש; צמצום המנגנון המשפטי וביטול יועצים משפטיים בכל חמ"ל כמפקד העיון של המשימה.

הצבא בולע תקציבי ענק (70 מיליארד ש"ח ב-2017); וזאת, ללא התקציבים הנוספים המיוחדים; והוא נהפך לצבא שמן, המבוסס על טכנולוגיה יקרה, ולא תמיד עובדת; ובד בבד שינה את רוח הלחימה לרוח הכסת"ח והנאמנות הפוליטית הפנימית.

[למאמר: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן]

[בתמונה: הכרס התופחת של המנהלות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

לסיכום

במקום כתבות יח"צ, תעשו פעם אחת סקר אנונימי מקיף אצל חיילי הסדיר, הקבע והמילואמניקים לגבי הצבא בנקודות הללו ואחרות; ותקבלו תמונה מדויקת על המצב הרעוע; כמו גם תובנות איך לשנות את זה. אבל, הפחד הגדול מהתמונה שתתקבל תמנע כל תחקיר אמתי...".

[תמונתו של האלוף יצחק בריק היא צילום מסך]

אתם הבנתם את זה?

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “יצחק בריק: רוח הכסת"ח והנאמנות הפוליטית הפנימית

  1. לצבא אין היום חיל יבשה . לאסוף מבוקשים בלילות לשמור במחסומים בישובים בישע זה לא צבא .
    באשר גדוד או שניים של שריון עושים מילואים בחברון זה לא צבא .
    לניצחון על צבא אחר יש מחיר אזרחי של נפגעים רבים והרס תשתיות אחרת אין ניצחון .
    בחסות האום היו בבוסניה סרייבו מאות אלפי הרוגים עד שצד אחד נכנע .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *