אסא כשר: שבע הערות בדבר לוחמות בשריון!

[בתמונה: ארבע לוחמות, מסיימות קורס מפקדי טנקים, עם קצין שריון ראשי. הצילום: דובר צה"ל]

[לריכוז המאמרים אודות השתלבות נשים בארגונים צבאיים, לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

1. רקע עובדתי: יש בנות שעברו בהצלחה את מסלול ההכשרה הראשון של השיריונאים; וארבע מהן סיימו בהצלחה את הקמ"ט [קורס מפקדי טנקים] (ראו התמונה בראש המאמר).

2. הקשנ"ר [קצין השיריון הראשי] תא"ל גיא חסון, שהוא הסמכות המקצועית העליונה בתחום הכשרת השיריונאים, הכתיר את הניסוי הזה ["פיילוט"] כהצלחה.

3. הרמטכ"ל הודיע שיקבל החלטה בדבר המשך השירות של בנות כלוחמות בשיריון עד סוף שנת 2019.

[בתמונה: טנקיסטיות - תמונת מחזור]

4. שתי בנות העומדות בפני גיוס, אור אברמסון ומעיין הלברשטאט, עתרו לבג"ץ בדרישה שיאפשרו להן לשרת כלוחמות בשיריון. הדיון המשפטי יתקיים בשנת 2020, לאחר החלטת הרמטכ"ל.

5. כזכור, לפני שנים, בג"ץ דן בעתירה דומה, של אליס מילר, בדבר כניסת בנות למסגרת של קורס טיס. בג"ץ הורה לצה"ל לאפשר זאת ומאז הדלתות פתוחות ובנות אחדות משרתות כטייסות וכנווטות. יש בסיס להנחה שאם בג"ץ יצטרך לדון בעתירה החדשה, הוא יפתח בפני הבנות את דלתות השירות בשיריון.

6. ברמה המוסרית והאתית, ראוי לאפשר לבנות לשרת כלוחמות שיריון, ככל שהן עומדות בדרישות המקצועיות של יכולת פיסית, קוגניטיבית ומנטלית. זה יהיה מימוש ערך הממלכתיות, הדורש לאפשר שירות משמעותי לחיילת המעוניינת בזה ועומדת בדרישות התפקיד.

7. כבר ראינו את המחזה המרגש של טנק מבצע תרגיל באימון, כשהצוות שלו כולו בנות. בארה"ב זה לא מחזה מרגש, כי הסדרי הצבא האמריקאי מאפשרים זאת בלי עתירות לבית המשפט. אני מקווה לראות את המחזה הזה שוב ושוב, עד שנפסיק להתרגש.

מראשי המכתשים, ומעבר לחומת החולות; רכב אש עם פרשים, ואהובתי נישאת עליו בלילות...

(מלים ולחן: נעמי שמר)

[לריכוז המאמרים אודות השתלבות נשים בארגונים צבאיים, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *