יצחק בריק: צה"ל – ארגון לא לומד!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

לקחים ותחקירים בצה״ל:

במרץ 2016 פרסם מבקר המדינה דאז, יוסף שפירא, דו"ח שהתריע על ליקויים חמורים בעריכת תחקירים בצה"ל. השופט בדימוס שפירא חשף תמונת מצב מדאיגה באופן יישום הלקחים בצבא. המבקר מצא כי מפקדים זוטרים חסרים מיומנויות לעריכת תחקירים, ושקצינים בכירים לא מעורבים מספיק בבירור עובדות לצורך הסקת מסקנות. התוצאה: "תופעה נרחבת וחמורה של אירועים חוזרים בפעילויות מרכזיות"... (דרוקמן, 2016).

[לכתבה המלאה של ירון דרוקמן ב- ynet, לחצו כאן]

לצערי, מבקר המדינה לא חידש מאומה... להלן מספר דוגמאות.
  • דו"ח הוועדה לבדיקת אירועי המערכה בלבנון, 2006 (ועדת וינוגרד) נכתב: "ראינו חומרה מיוחדת בחולשה שמצאנו בצה"ל כמערכת ידע לומדת... הימנעות ממושכת מתהליכים מסודרים של הפקת לקחים העצימה את הליקויים... לא מצאנו לפני המלחמה ובמהלכה תרבות מספקת של למידה"... (דו"ח וינוגרד, 2008).
  • ב- 2010 התפרסם מאמר במערכות 433 תחת השם: "לא לומדים לקח". כותבו, סא"ל ד"ר רובי סנדמן טען בו כי "בגלל הליקויים בתרבות הלמידה, חוזר צה"ל שוב ושוב על אותן השגיאות ואינו מיישם לקחים, החלטות וסיכומים שאליהם הגיע בעמל רב. כתוצאה מכך, הוא אינו מוכן למצבים ולאתגרים שמעמידה בפניו הסביבה..."

[למאמר המלא של סא"ל ד"ר רובי סנדמן במערכות 433 מ- 2010, לחצו כאן]

  • ב- 2014 התפרסם מאמר במערכות 453 תחת השם: "לא לומדים לקח". כותבו, ד”ר יגיל הנקין, מדריך אקדמי במכללה לפיקוד ולמטה וחבר המרכז ללימודים צבאיים של המכללה, טען בו כי: "סביר להניח שרבים מלקחי מלחמת לבנון השלישית - אם וכאשר תפרוץ - יהיו דומים מאוד ללקחי מלחמת לבנון השנייה והראשונה. מדוע, אם כך, לא מצליח צה"ל ליישם כראוי את לקחי מלחמותיו? שהרי, אם צה"ל נדרש למלחמה כדי ללמוד את התו"ל שלו, הבעיה מתחילה הרבה לפני השלב של הפקת הלקחים...

[למאמר המלא של ד"ר יגיל הנקין במערכות 453 מ- 2014, לחצו כאן]

במשך עשר שנות תפקידי כנציב קבילות החיילים, ביצעתי, עם אנשי, אלפי תחקירים בנושאים חמורים שעלו מתוך הקבילות ומביקוריי ביחידות צה״ל. הכשל הזה עלה בבהירות גם בתחקירי.

מדובר בכשל חמור מאוד בצבא היבשה, בתחקור ובהוצאת לקחים ותיקונם במשימות שכשלו. דבר זה גורם לחוסר למידה, להעדר שיפור והתקדמות, ויש לו השלכות קשות על מוכנותו של צבא היבשה אל מול האתגרים המורכבים הניצבים בפניו.

גם לאחר ועדות חקירה שקמו לאחר מלחמות כושלות, גם לאחר ביקורות קשות של מבקר המדינה, שהעירו הערות קשות לצבא על חוסר למידה מהכישלונות , אי ביצוע תחקירים ראויים ואי הוצאת לקחים, לא נלמד דבר. הצבא ממשיך בדרכו הקלוקלת, ולכך יהיו מחירים גבוהים מאוד במלחמה הבאה.

הרמטכ״ל, אביב כוכבי, מנסה להתמודד עם הבעיה הנ״ל, אך המלאכה קשה מנשוא; משום שכשל זה טבוע עמוק בתרבות הארגונית הקלוקלת של צבא היבשה;  ובמקרים רבים, אין כבר יכולת מקצועית לבצע תחקירים ראויים והוצאת לקחים ע״י מפקדים, שלא למדו אך עושים זאת; ואין להם את המיומנות הנדרשת; ובעיקר, הם חוששים להציף את התקלות של יחידתם שכשלה במשימה, על מנת לא לגרום לעצמם נזק.

[בתמונה משמאל: רב אלוף אביב כוכבי - מלאכה קשה מנשוא... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Operationalcow48. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[למאמרו של יצחק בריק: 'אוי, התרבות הארגונית הצה"לית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *