אלעד רזניק: סוריה – מה הלאה ?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי darksouls1 לאתר Pixabay]

במסיבת העיתונאים של פוטין וארדואן הצהיר ארדואן כי המבצע שלו בצפון סוריה לא מכוון להפר את הגבולות הטריטוריאליים הסורים. המסקנה: תוקם רצועת ביטחון טורקית בתוך סוריה בין הגבול לכביש M4. ע"פ מודל אידליב. הממשל הסורי ישלוט בשטח בעזרת הרוסים. חגורת ביטחון סונית טובה לארדואן וטובה לסוריה. פחות טובה לכורדים.

אחרי שהרוסים הגיעו להסכם עם הטורקים; וארדואן הבטיח להתנהג יפה בתמורה למילוי דרישות הביטחון שלו; אחרי שהכורדים הגיעו להסכם עם הממשלה הסורית שמבטיח להם אוטונומיה ושותפות בממשל; הם יעדיפו להיות חלק מהממשל המרכזי בסוריה ולא לשים מקלות בגלגליו.

להערכתי הכורדים יבקשו מהאמריקאים (שמתכוונים כרגע להישאר בדרום מזרח סוריה בשביל למנוע מהנפט ליפול לידי ציר רוסיה - סוריה - איראן) לעזוב את השטח. בקשה מהאמריקאים לעזוב זה המחיר שהכורדים צרכים לשלם. לנוכח הרגשות הרעים בין הצדדים זה גם לא קשה מדי!

האמריקאים יאבדו את הצידוק האחרון (בקשה כורדית) לשהייתם בשטח; ויאלצו להתפנות מסוריה, כיוון שטראמפ ממילא רוצה להתפנות; ובשביל להישאר צריך לחדש את האמון בין הצדדים (מה שנראה בלתי אפשרי). האמריקאים ייסוגו.

האמריקאים ייסוגו גם מא-תאנף (מעבר הגבול בין סוריה לעיראק והמחסום האחרון במסלול הישיר בין איראן לים). אין הצדקה אמריקאית לישיבה באותו תא שטח. כביש 4 - שמוביל ממעבר הגבול החדש שנפתח באל-קיעם - והכביש המהיר M20, הופכים את השהות האמריקאית במקום למיותרת.

לפוטין - שדואג לשלמותה הטריטוריאלית של סוריה - חשוב להקרין לכל הסביבה - במיוחד לישראל; ובמידה פחותה גם לירדן - שקו הגבול בצפון סוריה נשמר; והטורקים יאלצו להפסיק את כל הפעילות הצבאית שלהם, כולל זאת הנערכת במחוז אידליב.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 6964520 לאתר Pixabay]

כיוון שמה שקורה בצפון סוריה תקף גם לדרומה, ישראל תאלץ לחדול לחלוטין או כמעט לחלוטין מהפרת המרחב האווירי הסורי ומתקיפות המערכה שבין המלחמות (מב"מ); שגם כך, חדלו כמעט לחלוטין.

פוטין השכיל לבנות בשנים האחרונות מנופי השפעה על ארדואן: פרויקטים כלכלים משותפים בין איראן רוסיה וטורקיה בסוריה; צינור הזרם הטורקי; מכירת נשק; וכ"ו. הפרויקטים הנ"ל יהיו ערובה להתנהלות הנאותה של ארדואן.

ארדואן יקבל בתמורה לא מעט פרויקטים כלכלים נוספים בתוך סוריה; בעיקר פרויקטי בנייה הקשורים לתהליך יישוב הפליטים מחדש.

ישראל תאלץ להתרגל לרעיון אליו סירבה להתייחס בשנים האחרונות: המרחב הסורי כולו יישלט בידי איראן והרוסים שימנעו מישראל להפר את הריבונות הסורית על כלל המשמעויות של הנושא.

לא עושה רושם שהרוסים יבקשו מהאיראנים להתפנות מסוריה. ישראל בשביל לקבל כיסא ליד השולחן הסורי תצטרך להפעיל הרבה יותר כוח. לאמריקאים אגב, לא הייתה אופציה אחרת. שנים של אי עמידה אירופאית ביעד ההוצאה הביטחוני - שנקבע על ידי חברות ברית נאט"ו - הפכו את ארדואן - שמחזיק בצבא השני בגודלו בברית (אחרי ארה"ב) - למוצר מבוקש.

מלבד זאת אני סבור שיש להחריב את קרתגו ולפני זה רצוי מאוד שנפעל להחזיר את הדוב למערה. איליושין 20 שנפל באמצע הלילה זאת התחלה נהדרת אבל מאז תהליכי החשיבה הישראלים היו פשוט זוועה...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *