אלי בר און: 'אם כל המלחמות'…

 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי code404 לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

ראש הממשלה חושש כעת מחימוש מדויק ובהיקף נרחב שיכול לפגוע כבר כעת בכל נקודה בגודל של 5 מטר במזרח התיכון. הוא צודק.

ואני שואל: מדוע כולם - כולל ההנהגה הפוליטית, המדינית והביטחונית -מופתעים כל כך... הייתי מוסיף: כולם רועדים פתאום מפחד? שהרי, התהליך הזה היה ידוע למומחים ולקברניטים; וצפוי, לפחות 15 שנים.

לצערי, רק אידיוטים וחסרי אחריות היו יכולים להרשות לעצמם לסבור, שהתהליך הזה לא יעבור לתחום הצבאי; אחרי שהתרחש, זה מכבר, בתחום האזרחי.

כולנו משתמשים כל יום ב- gps, הוא המיקום מדויק שלנו ביחס לסביבה שנקבע ע"פ לווין. שבב ה- gps נמצא בטלפון הנייד החכם שיש לכל אחד ובחלק ניכר מהרכבים החדשים. מרביתנו גם משתמשים בתוכנות ניווט לוויני כמו הוויז כדי להגיע בדרך הטובה ביותר ובזמן הקצר ביותר ליעד שאינו מוכר לנו.

אז מדוע שתעשיית הטילים לא תנצל את הטכנולוגיה הזו בדיוק כפי שנעשה בתעשייה האזרחית? הטכנולוגיה הזו מאפשרת לייצר דור חדש של חימוש מדויק; וגם לעיתים כלים, לא מאוישים, שמשגרים בדרך זו או אחרת את החימוש המדויק. חימוש? פגזים, פצצות אוויריות, טילים מכל הסוגים, מטוסים מתאבדים וכד'

החימוש החדש מחליף את החימוש הסטטיסטי הישן שהיה מבוסס על שיגור כמויות גדולות של חימוש בכיוון המטרה בשאיפה שחלק קטן יפגע. זה חימוש שעושה את דרכו - ולעיתים מתמרן - כדי להתחמק מיירוט; עד לפגיעה מדויקת במטרה מוגדרת; ולעיתים גם באזור מסוים נדרש במטרה (כפי שראינו בסעודיה; מודגש בריבועים אדומים על המטרות):

רבותי: אנשי ביטחון, מהנדסים, פוליטיקאים, מדינאים, עיתונאים וסתם ציבור כללי שחרד לעתידו: עידן החימוש הסטטיסטי שמשמש במלחמה מסיים את תפקידו ההיסטורי בדיוק כמו שעידן החרב והחנית והקשת נסתיים זאת כאשר נכנסו לשימוש הרובה והתותח.

החל עידן החימוש המדויק בו כל טיל או פגז שישוגר ולא ייורט יפגע במבנה המטרה המוגדר יהרוס ויהרוג. משמעות השינוי הזו כבירה. יש מדינות וצבאות שיתחזקו, יש שיחלשו. צפוי שארגוני הטרור יתעצמו מאוד.

מהבחינה הכלכלית, עלות השימוש בחימוש המדויק קטנה פי כמה מעלות השימוש בחימוש סטטיסטי; ויכולת ההיזק שלו גדולה פי כמה, ממש דמיונית. כך, טיל כבד מדויק (בליסטי או שיוט), צפוי שיעשה נזק גדול יותר מ- 10 ויותר רקטות כבדות דומות; ויעלה פחות מ- 1.5 רקטה.

פגזי ארטילריה מדויקים בודדים, יעשו נזק יותר מעשרות פגזים סטטיסטיים.

כך מדינות ללא חיל אוויר משוכלל ויקר ותקציבי ביטחון אדירים תוכלנה לגרום להרג ולהרס יותר מאשר המדינות להם צבא מתקדם ויקר לרבות השמדת הצבא היקר בבסיסיו. הן גם תוכלנה להרתיע מעצמות מתגובה, בדיוק כפי שהאירנים מרתיעים כעת את המעצמה החזקה בתבל, היא ארה"ב.

נושא ההגנה של העורף והמתקנים החיוניים לכולנו יצטרך - ומיד - לעבור שינוי גדול ומקיף.

  1. לבנות מחדש מקלטים ובכל מקום. חייבים להבין ולהפנים כי הממ"דים - שיש למרבית האוכלוסייה - לא יגנו בפני פגיעות ישירות של ראשי נפץ כבדים.
  2. להיכנס בכל הכוח לפיתוח וייצור של אמצעי יירוט, שזולים פי 1000 ויותר מהטילים נגד טילים היקרים מאוד; ולפיכך, מעטים מאוד; ובנוסף, הם יעילים רק כאמצעי משלים לליזר. אז - ורק אז - נוכל להתמודד - כמותית ואיכותית, לוגיסטית וכלכלית - עם האיום הגדול ביותר על האנושות; והוא איום הטילים המדויקים. למה הגדול ביותר? כי בשונה מנשק גרעיני כאן לא חייבים להשמיד את כל האוכלוסייה, רק לפגוע ביעדים שרוצים להרוס, באמצעות חימוש המדויק. 
  3. זה יכול להיות רק באמצעות אנרגיית הלייזר. לאמור, יירוט גוף מהיר וקשיח שנע ומתנפץ או לעיתים חודר למבנה מטרה. יירוט באמצעות נטרולו של הטיל ע"י אנרגיה ישירה ורבה, שתועבר לתוכו במהירות האור. המערכת היחידה המוכרת לנו ושתעשה זאת מטווח גדול מספיק כדי לנטרל את האיום המדויק היא של לייזר כימי רב עוצמה הוא הסקייגרד.

[בתמונה: המערכת היחידה המוכרת לנו ושתעשה זאת מטווח גדול מספיק כדי לנטרל את האיום המדויק היא של לייזר כימי רב עוצמה הוא הסקייגרד... התמונה המקורית באדיבות חברת Northrop Grumman - NG]

מה זה קשור אלינו?

אנחנו המדינה המאוימת בעולם; ואנחנו 'נחטוף' ראשונים. האיראנים נחרצים במטרתם להשתלט על האזור לחדש את האימפריה הפרסית. הם - לדברי ראש הממשלה - רוצים להקיפנו בכ- 130 אלף טילים מדויקים. הם מייצרים אותם מהר, בכמויות גדולות ובאיכויות משתפרות.

אנחנו לא יכולים להמתין עוד. בזבזנו שנים רבות בהתכחשות למציאות, חייבים ומיד, לפתח ולהצטייד באמצעי המגן.

חייבים לדעת ולהפנים: כאשר האיראנים ישלימו את ההצטיידות - שלהם ושל המליציות שלהם - תפרוץ כאן 'אם כל המלחמות'.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

3 thoughts on “אלי בר און: 'אם כל המלחמות'…

  1. התגובה הקשה שלנו צריכה לבוא קודם כל על הערים הקדושות לאיסלאם השיעי וכולל השמדה רבה של אנשי הדת השיעית בערים אלו.
    כמו במלחמת העולם השניה בה היתה פצצה אטומית ראשונה ואחריה שניה שלאחריה נכנעה יפן, גם פה נצטרך להרוס לחלוטין מרכז דתי אחד ולתת הודעה שאם לא עוצרים מייד אנחנו מחריבים את השאר.
    מאד מקווה שבנק המטרות כולל את זה ושלהנהגה יש את ההבנה של החשיבות של זה ובמיוחד את הנחישות לבצע את זה בזמן אמת.

  2. ולפתח יכולת הרס ! לא כמו בלבנון השניה, כשמראיין שאל למה לא משטחים את בינת-ג'בל ומח"א-לשעבר ענה – כי אין מספיק פצצות.
    אם האזרחים שלנו הם מטרה, אז גם שלהם. להרוג ביום הראשון 10,000 ולשאול אם הם רוצים עוד.

    • אני מחייב תגובה קשה על הפצצה חסרת אבחנה של אזרחינו.
      1, אני לא בטוח שזה יגרום להם לחדול, אזרחים הרוגים שלהם אינם בעיה שמטרידה את שנת המנהיגים.
      2, מדינות העולם ילחצו עלינו להפסיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *