יצחק בריק: נרדמו בשמירה!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי edmondlafoto לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

בתקופה קריטית לביטחון ישראל, 'נתקענו' עם מנהיגות ביטחונית ומדינית, משני צידי הקשת הפוליטית, ש'נרדמה בשמירה' בעשר השנים האחרונות; ושלמרות שהיא מבינה את המצב לאשורו, היא לא עוזבת שיקולי אגו ויוצרת, מידית, ממשלה אפקטיבית.

מדינת ישאל נמצאת מצב קריטי ובאיום קיומי שלא זכור כמותו מאז מלחמת השחרור עם קום המדינה לפני 72 שנה. מדובר במצב חירום לאומי, שמחייב באופן מידי החלטות ממשלה לקידום תכניתו הרב שנתית של הרמטכ״ל, אביב כוכבי (התכנית תקועה כבר קרוב לשנה כתוצאה ממשלת מעבר) בתחום ההתקפי וההגנתי על מדינת ישראל.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

ישראל מוקפת בטבעת חנק של יותר ממאתיים אלף טילים; שביניהם, עשרות אלפים הם טילים כבדים עם ראשי נפץ של 600-500 ק״ג, בטווחי ירי של מאות ק״מ; ואין בידיה היום מענה ראוי, לבלום אותם. נפילה של אלפי טילים כאלה על גוש דן, מפרץ חיפה, ירושלים ובאר שבע, מתוארת ע"י המומחים כשוות ערך לנפילת פצצת אטום בהרס התשתיות, הרכוש ובאבדות קיצוניות שיגרמו.

ראש הממשלה מצהיר בכלי התקשורת, השכם והערב, שמדובר באיום קיומי לישראל שלא היה כמותו מאז מלחמת יום הכיפורים. המצב מחייב החלטות הרות גורל ומידיות של ממשלת ישראל, להשקיע מליארדים ביכולת התקפית והגנתית על מנת לקדם את פני הרעה, רק לאחרונה אמר ראש הממשלה בשידור בטלוויזיה; שהאיום הולך וגובר מיום ליום. לא מדובר ב'ספין פוליטי', אלא באמת לאמיתה; שאליה מודעים ראש הממשלה, הרמטכ״ל, בני גנץ וחבריו, בכירי 'כחול לבן', אביגדור ליברמן ושרים נוספים בקבינט.

השאלה, שצריכה להישאל ע"י כל אזרח, היא איפה הם היו כולם...

  • איפה היו ראשי הצבא, הביטחון, ועדת חוץ ובטחון הקבינט, הממשלה והתקשורת בעשר השנים האחרונות, כשהאיראנים בנו את מערך הטילים הזה סביב ישראל, יחד עם בני בריתם (החמאס בעזה, השיעים בעיראק, בני ברית בסוריה, החיזבאללה בלבנון ובאיראן)?
  • איפה היה אמ"ן, שנרדם לו עמוק בתוך הקונספציה; ולא התריע בפני המנהיגים הצבאיים והמדינאים על שינוי כיוון בתפיסת איראן ובנות בריתה והצבה מול ישראל איום קיומי בדמות מאות אלפי טילים שלא התחיל מאתמול, המחייב הערכות חדשה אל מול האיום המסכן את קיומה של מדינת ישראל?
  • איפה הייתה התקשורת? בעיקר תא הכתבים הצבאיים, 'המיישרים תמיד קו' עם דוברות צה״ל מחשש שיעברו את הקווים האדומים שדוברות צה״ל קבעה? הייתה זו חבורת כתבי החצר של הצבא, שיצרו תמונה מסולפת ולא אמינה בעיני הציבור, עסקו בדימוי ולא במהות.

[לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

כמה שזה מזכיר את הקוספציה של אמ״ן והרמטכ״ל לפני שנים רבות, שסוריה איננה בונה כור אטומי המסכן את ישראל; בעוד יו"ר ועדת חוץ ובטחון דאז, חבר הכנסת סמל ראשון יובל שטייניץ טען אחרת, נלחם על האמת שלו וצדק...

[בתמונה משמאל: סמ"ר יובל שטייניץ: בזכותו... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי שלומי אמסלם. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

זה גם מזכיר את הקונספציה לפני מלחמת יום הכיפורים; ואת המנגנונים הארורים הללו של התעלמות, הדחקה ורשלנות של המנהיגות הביטחונית והמדינית שאינה לומדת מאומה; לא מניסיונה ולא מניסיון קודמיה.

והנה בימים אלה, המנהיגות הביטחונית והמדינית 'גילתה את אמריקה' עם ירי הטילים על הנפט הסעודי. כאילו האיראנים התחילו רק לאחרונה להכין את מערך הטילים סביב ישראל, 'האסימון ירד' ביום אחד; והמציאות, במלוא כובדה נחתה על כל המופתעים; שעתה מספרים לעם ישראל, מול כל מיקרופון אפשרי, על איום קיומי; ועל השקעה של עשרות מליארדים בהתעצמות התקפית והגנתית, לתיקון טעויותיהם...

היום - אחרי עשר שנים שהלכו לטמיון בהכנת הצבא והעורף - אנחנו עומדים חסרי אונים מול האיום הזה. במידה ותפרוץ מלחמה, לא תהיה על כך מחילה וסליחה למנהיגות שהובילה אותנו למצב בלתי נסבל זה.

הרמטכ״ל כוכבי אינו מנסה כקודמיו ליצור דימוי שהכל בסדר ולזרות חול בעיני הציבור. הוא מבין היטב את גודל הבעיה ואיננו מנסה לטייח אותה. הוא גם הגון מספיק לומר לעם ישראל, שהשמיים מעל ראשינו מקדירים ויש להיערך לכך באופן מידי. הרמטכ״ל נכנס לעובי הקורה ובנה תוכנית, לתת תשובות לאיומים חמורים אלה; אך היא תקועה כבר חודשים ארוכים ואי אפשר לקדמה בתקופה של ממשלת מעבר.

זו שעה גורלית ואי אפשר לאבד זמן. ממשלת מעבר איננה יכולה לקבל את ההחלטות הנדרשות ואיננה יכולה להעביר החלטות על התקציב הנדרש. אי קבלת החלטות באופן מידי משמעו הימור בגורלה של המדינה ואזרחיה, המלחמה יכולה לפרוץ בכל עת.

קיומה ובטחונה של מדינת ישראל קודם לכל ויכוח פוליטי; ומחייב את הפוליטקאים להרכיב ממשלה באופן מידי, על מנת שיוכלו לקבל החלטות אשר יאפשרו לעמוד מול האיום ההולך ומתעצם בקצב מסחרר!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

2 thoughts on “יצחק בריק: נרדמו בשמירה!

  1. בדומה למלחמת העצמאות, במלחמה הבאה אני חושב ש"כל העם צבא" והמלחמה תהיה בכל מקום בהיקף רחב ביותר.

    לכן צריך להגדיר משימות לא רק ברמה הריכוזית – קרי ממשלה וצבא ורשויות אחרות – אלא גם ברמת העורף, לטיפול מבוזר בהיערכות למה שחס וחלילה ממשמש ובא.

    זה כולל התייחסות לאופן העברת אנשים (למשל – מילואמניקים, צוותי חירום) ואמצעים ואופן הערכות בכל נקודות הישוב בארץ.

    עד היום תפישת העורף בעייתית ומיושנת ואיננה מתאימה למלחמה הבאה, בקושי רב למלחמת לבנון.
    למשל: אחסנת אמצעים בסיסיים לחילוץ ולסיוע לאנשים בבניינים הרוסים מבוצעת במחסן אזורי גדול ומרוחק מישובים רבים.
    מה קורה אם המחסן נפגע? מה קורה אם הדרכים הרוסות או תפוסות ולא מאפשרות מעבר?
    אותו מצב קיים לגבי מזון ועוד ועוד. מחסני מל"ח בעייתיים, כי התפישה שלהם ריכוזית.
    אין שום מחשבה על ביזור.
    התלות במחסנים מרכזיים ובצוותים קטנים מרכזיים היא בעייה קשה.

    נדרש חיזוק מאד אינטנסיבי של צוותי החירום של האזרחים (צח"י) , העצמתם וביזור יכולות, ידע ואמצעים לצוותים הללו – כבר היום.
    גם בנושא העברת אנשי מילואים תידרש כמו במלחמת יום כיפור / עצמאות שימוש בכלי רכב מתאימים שנמצאים בסמיכות לאנשי המילואים. כל מעבר בכביש של רכב הסעות יהווה סכנת חיים משמעותית ואתגר גדול.
    היום אין לכך היערכות.

  2. הכל נכון.
    ראשי המדינה והבטחון שקעו בסטגנציה עמוקה.
    נראה כי האמינו שסוריה הפרו איראנית תיפול לידי הסונים והם יפלשו ויחסלו את החיזבאללה.
    נישארנו קרחים מכאן ומכאן.
    מה עכשיוז?
    1, נדרש שיקום היכולת ההתקפית של צבא היבשה.
    2, פיתוח והצטיידות בלייזר רב עוצמה מסוג סקייגארד שהוא הפיתרון ההגנתי היחיד שיכול למנוע כאן אסון כבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *