אלי בר און: זו הטכנולוגיה טמבל!

 

[התמונה משמאל מתוך התקשורת האיראנית]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

זו הטכנולוגיה טמבל! היא זו שמשנה בשנים האחרונות במהירות ולצערי לרעה את מצבנו האסטרטגי בזירה. היא זו שבשנים האחרונות מעצימה את איראן ואת המליציות שלה באזור כאשר הם נוחלים ניצחון אחרי ניצחון.

כולם באזור מורתעים כעת מהעוצמה של הטילים המדויקים האיראניים; ובראש ובראשונה ארה"ב, המדינה הטכנולוגית בעולם, שבחרה - משיקולים אינטרסנטיים של תעשיית הביטחון שלה ל- השקיע רק במטוסי קרב ולא לפתח מענה יעיל שיוכל ליירט טילים ואיומים אוויריים אחרים.

אז נכון לעכשיו, האיראנים פגעו בתעשיית הנפט של ערב הסעודית, השתלטו מלא וחלקית על תימן, עיראק, סוריה ולבנון ומקיפים אותנו בחגורה עבה של טילים מדויקים.

הטכנולוגיה החדשה היא זו שמקרבת את סכנת המלחמה, שבה העורף והאתרים החיוניים שלנו יופצצו ללא רחם.

מהו מקור הטעות או המחדל טכנולוגי שגורמים לנו להיות במצוקה ביטחונית גדולה ובסיכון גבוה למלחמה חלקית או מלאה?

הבעיה היא בחוסר הבנה בסיסי של ראשי המו"פ והאחראים עליהם במערכת הביטחון ובממשלה שלנו כאן וגם בארה"ב. חוסר הבנה בתהליך ההתפשטות וההטמעה של הטכנולוגיות החדשות.

זאת בצד הרצון להיטיב עם תעשייה ביטחונית שמייצרת ומוכרת במיליארדים נשק ותחמושת שאינם מסוגלים להתמודד עם הטכנולוגיות החדישות.

הם לא העריכו שתהליכים הטכנולוגים - שמתפתחים בסקטור האזרחי ובחלקים מהסקטור הביטחוני - אינם מוגבלים לסקטור בו נכנסו לשימוש. זה חוק הטבע "ישן מפני חדש תוציאו".

לאורך ההיסטוריה, הסתבר תמיד כי הטכנולוגיה המתקדמת ביותר במוקדם יותר מאשר מאוחר תופץ, תירכש ותבוא לידי שימוש ע"י כל גורם שייחפוץ בכך.

[התמונה משמאל מתוך התקשורת האיראנית]

כך - כאשר בחילות האוויר המתקדמים, החליפו כבר לפני כ- 40 שנה את כל פצצות הברזל בחימוש מדויק - לא חשבו המופקדים על הביטחון כי התהליך הזה יגיע גם לצבאות היבשה. לאמור, צבאות היבשה לרבות ארגוני הטרור יפתחו וירכשו וילחמו, באמצעות טילים מדויקים לכל הטווחים, פגזים מדויקים ועוד.

אז תפקידם וחשיבותם של חילות האוויר יצומצם; ויש כבר היום גורמים - כגון: איראן - שאינם נדרשים כלל למטוסי קרב.

מנגד, החוזקות של מי שמשגר טילים מדויקים התעצמו. האיראנים באמצעות הטילים מטילים את חתיתם על האזור בעיקר באמצעות הטילים המדויקים. כך המופקדים על הביטחון - שמשתמשים כל יום בניווט לוויין, הוא ה- gps - לא הבינו, שכשם שהמכונית האישית שלהם מגיעה לכל יעד; כך, כל איום אווירי - יהיה זה טיל או פגז רב עוצמה או מל"ט מתאבד - יגיע במדויק למטרתו ויחריבה.

מה לעשות?

לצאת מההלם, מהסטגנציה ומהפחד של גורמים מסוימים, שחוששים כי יאשימו אותם במחדל הגדול הזה, ולפתח את המענה היחיד שיוכל,  בעלות מזערית, לנטרל את האיום הזה, שצפוי לגרום לנו לאסון כבד.

יירוט באמצעות לייזר רב עוצמה והוא הסקייגרד.

.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *