אלי בר און: אבסורד כלכלי ושמו יירוט של טילים באמצעות טילים

[בתמונה: אבסורד... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מערכות יירוט והגנה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

יירוט של טילים באמצעות טילים? זה אבסורד כלכלי, שסופו - כדרכם של כל האבסורדים הכלכליים - להיכשל.

גם למלחמה יש הגיון כלכלי. לצערנו בני האדם כבודדים, קבוצות, מדינות, תמיד לחמו זה בזה ונראה כי תמיד ילחמו. האם זו הגנטיקה של חיות טרף? אולי סוג של תרבות? אולי מסורת? ציווי דתי? זה המצב. המלחמות היו ויהיו על שטחים, משאבים, כבוד שיש לשקם, חזרה להיסטוריה הקודמת, נקמה, דת ועוד.

הכלל הבסיסי שקיים כבר אלפי שנים, ברכש ובהתחמשות של אמצעי לחימה, הוא: העלות של החימוש חייבת להיות נמוכה מאוד ביחס לעלות של הפלטפורמה - המטוס ו/או הטנק ו/או הנגמ"ש או של הטיל - שאותם רוצים להשמיד או לנטרל.

  • כך העלות של טיל הנ"ט המשוכלל ביותר תהיה עד אחוז אחד בלבד מהעלות של הטנק שמנסים לנטרל.
  • העלות של טיל הנ"מ המשוכלל ביותר תהיה כ 3 אחוז בלבד מהעלות של מטוס הקרב שחייבים ליירט.
  • עלות הפגזים נגד טנקים ומטוסים אפסית ביחס לעלות הפלטפורמה.

הסיבה לכך היא שכדי לפגוע בטנק או במטוס חייבים להשתמש בטילים רבים; זאת למרות, הבטחות היצרן לפגיעה ודאית בטיל ראשון במטרה. בשטח מעולם זה לא עבד ולעולם לא יצליח.

התחום האחד והיחיד בו לא מתקיים העיקרון הזה הוא התחום של יירוט הרקטות והטילים באמצעות טילים מיירטים!

כאן מתקיים יחס של 1 ל 10 ולעיתים גם 1 ל 20 בין עלות היירוט לעלות הרקטה או הטיל התוקף אותם יש להשמיד. לאמור, אם תקפו אותנו ברקטות ובטילים - בעלות כוללת של כ- 10 מליון דולר - נאלץ להשקיע רק בטילים מיירטים (יש גם השקעה כבדה בסוללות יקרות) כ- 200 מיליון דולר.

כסף, רבותי, לא גדל על העצים ואין גם לארה"ב - העשירה במדינות העולם - מספיק משאבים כדי לממן את היירוט של כל הרקטות והטילים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי stevepb לאתר Pixabay]

בנוסף, היירוט אינו מובטח כלל. למעשה, אם שיעור ההצלחה - לאחר ההשקעה האדירה הנ"ל - יהיה כ- 80 אחוז זה יהיה הישג ראוי למדליה.

יחס הזה לא הגיוני, מאחר וכל מה שצריך - וזאת גם מה שעושים הגורמים התוקפים - זה להצטייד ברקטות ובטילים רבים וזולים; וכך בעת מלחמה, לשגר רק חלק מהמלאי שלהם ולרוקן במהירות את מלאי הטילים המיירטים שלנו. את המלאי היקר של הטילים נגד רקטות וטילים.

ואז הצד שלנו - שהשקיע מליארדים רבים בפיתוח ובעיקר ברכש של טילים נגד טילים - יהיה חסר הגנה לחלוטין.

[בתמונה: עלות החימוש חייבת להיות נמוכה מאוד ביחס לעלות הפלטפורמה שאותה רוצים לנטרל. התחום האחד והיחיד בו לא מתקיים העיקרון הזה הוא התחום של יירוט הרקטות והטילים באמצעות טילים מיירטים! ניסוי ה"חץ 3". צילום: באדיבות משרד הביטחון]

מה היו הנחות היסוד של משווקי הטילים נגד רקטות וטילים שהביאו אנשים חכמים בממשלות ובמערכת הביטחון לבצע טעויות קשות כל כך?

תורת השטחים הפתוחים

לאמור, לא נאלץ ליירט כ- 80 אחוז מהרקטות, כי הן תיפולנה בשטחים מחוץ לערים; ואז, ההשקעה בטילים מיירטים תהיה קטנה יחסית. זה היה המצב בשנת 2006, במלחמת לבנון הראשונה.

כעת ובגלל שיפור הדיוק של השיגורים כ- 50 אחוז מהרקטות, נהיה חייבים ליירט; ואז מובטח, שלעולם לא יהיו לנו מספיק טילים מיירטים.

לחזבאללה אין טילים...

ובאמת בעשור הקודם לא היו להם. היו רקטות "טפשות" רבות אבל לא טילים. רק שאחרי מלחמת לבנון השנייה הם צברו הרבה טילים; וגם בשעתו היה ברור כי כל טיל שיש לו ראש ביות, והוא מדויק יחסית, חייבים ליירט

היום בנוסף לרקטות - יש להם אלפי טילים; ומספרם גדל במהירות; וגם זה היה ברור כבר אז!

הנזק שייגרם מהרקטה או הטיל שלא נצליח ליירט סביר שיהיה קטן וזאת אם האוכלוסייה תישמע להנחיות; ותקפיד להיות במרחב המוגן

זאת, מאחר והפגיעה הישירה במבנה מאוכלס היא הסכנה הגדולה ביותר. הסיכוי לפגיעה ישירה מרקטה או מטיל "טיפשים" שלא ייורטו הוא נמוך ביותר. הסיבה לכך היא, שמרבית שטח העיר אינו מבנים מאוכלסים. הוא מורכב מגנים ציבוריים; מכבישים; ממדרכות; ממבני ציבור ומסחר, שאינם מאוישים בזמן מלחמה, מחופים, ממגרשים ריקים ועוד. לכן צפוי שהרקטה או הטיל יפגעו בשטח שאינו מאוכלס

גם לטענה הזו אין היום בסיס והמצב מחמיר במהירות. כל הטילים והרקטות ה"טפשים" משודרגים כעת לטילים מדויקים, ובעלות נמוכה מאוד; וכל הטילים המדויקים יפגעו, בוודאות, במבנה חשוב שמוגדר להם מראש טרם השיגור, והנזק שייגרם יהיה איום.

לכן, חייבים ליירט את כולם עם טילים מיירטים יקרים מאוד. אבל אין ולא יהיו לעולם מספיק טילים מיירטים.

סיכום

השאלה אם ניירט באמצעות טיל או אנרגיה ישירה - היא הלייזר רב העוצמה - אינה רלוונטית יותר. אנחנו חייבים לייזר! הפתרון לסכנה הביטחונית הקיומית הזו הוא אחד ויחיד: מעבר לשימוש בלייזר רב עוצמה ויעיל, שעלות היירוט באמצעותו היא כאלפית, מעלות היירוט באמצעות הטילים.

והמנהיגים? הם חייבים להתייחס למציאות; כי הזמן להתייחס לשיקולים אישיים ואינטרסים - של תעשייה זו או אחרת - תם, ומזמן. שילמנו מחיר יקר בגלל המחדל הזה - בגלל הסטגנציה של 13 השנים האחרונות...

וזו רק ההתחלה!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מערכות יירוט והגנה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *