פנחס יחזקאלי: האיראנים משחקים צ'יקן

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ה'משחק' ב'ציקן' הוא אחת ההתמחויות האיראניות בזירה הבינלאומית. "צ'יקן" הוא משחק, שבו שני נהגים נוהגים אחד אל עבר השני במסלול התנגשות: אחד חייב לסטות, אחרת שניהם ימותו בהתנגשות. אבל אם אחד סוטה והשני לא, הנהג שסטה יקרא "צ'יקן", כלומר "פחדן".

זהו מודל רב השפעה של קונפליקט בתורת המשחקים. המשחק מדגים סיטואציה שבה בעוד שכל אחד מהשחקנים מעדיף שלא לוותר, אם שניהם יתעקשו שלא לוותר התוצאה המתקבלת תהיה הגרועה ביותר עבור שניהם.

השיטה האיראנית היא להעלות כל העת את סכום ההימור, מתוך הנחה שאנשים בעלי פרדיגמת חשיבה מערבית ירתעו כמעט תמיד ממלחמה. כך הם עשו גם אחרי חיסול קאסם סולימני. יחד עם זאת, כדי להגדיל את הדילמה של היריב, הם מבצעים סוג של התמתנות טקטית אחר הפעולה; שעשויה, לשיטתם, לפתות את קרבנם לא להגיב.

חיסול סולימני הבהיר לאיראנים שארצות הברית אינה מתכוונת לשחק במשחק האזורי הנוח להם אלא תלך בגדול; והנשיא, דונלד טראמפ הגדיל לעשות וקבע 52 אתרים שיופצצו במקרה של פגיעה איראנית, אחד על כל אמריקני שנשבה בהשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהרן, בשנת 1979.  

[בתמונה: זה שיסטה יהיה ה"צ'יקן", ה"פחדן"... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

נאמנים לשיטתם, העלו האיראנים את סכום ההימור. צבא איראן שיגר, בתגובה, יותר מתריסר טילים בליסטיים לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק. לראשונה, המתקפה לא בוצעה על ידי מיליציות שנתמכות על ידי איראן במדינות שכנות, אלא על ידי הכוחות המזוינים האיראניים עצמם, משטח איראן. משמע, האיראנים אינם מתחבאים יותר מאחורי מדינות שכנות ובעלי ברית (פרוקסי). הם מגיבים מתוך שטחם. 

יחד עם זאת, לאיראנים טילים מדויקים מספיקים על מנת לוודא פגיעה בעלת משמעות. הם לא עשו כן, כדי לפתות את האמריקנים שלא להגיב. גם העובדה שהם מתעקשים לומר שהיו הרוגים אמריקנים ושזו פעולת הגומלין שלהם, מאותתת שנקמתם, לכאורה, הסתיימה.

אם קודם היה זה דונלד טראמפ שהניח את תפוח האדמה הלוהט - קרי, הבחירה במלחמה - בידי האיראנים, עתה השיבו האיראנים באותה מטבע, והדילמה חזרה להיות אמריקנית.

בתמונה משמאל: תפוח האדמה הלוהט בידי טראמפ... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Sambeetarts לאתר Pixabay]

זוהי נקודת סיום אופטימלית מבחינתם במשחק מול מעצמה עולמית כארצות הברית. הם הראו לכולם שאינם חוששים להגיב. שהם נוסעים ישר קדימה.

מה תעשה ארצות הברית עכשיו?

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: האיראנים משחקים צ'יקן

  1. זה היתרון של משטר לא דמוקרטי, שאינו עומד ממש לבחירות אמת ויכול לדכא כול הפגנה גם במחירחיי אלפים ואין פוצה פה מחמת הפחד
    טראפ היה רוצה להמשיך בכוח הכוח אל יש בחירות בנובמבר.. ואת זה יודעים היטב האירנים כמו כול השחקנים המזרח התיכון כולל הבחירות בישראל.

    אני חוזר לאחד הפוליטיקאיים הרצינים שהיו לנו- אפרים קישון, שכבר לפני כמה עשורים הציע לנו להתנהג כמו סין, משוגע, להזיל ריר לפרוע את השער, לגלג עיניים– אף אחד לא יתעסק עם משוגע..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *