[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Mike_68 לאתר Pixabay]
[לאוסף פרקי ספר איוב, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]
אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).
החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.
* * *
שלושה פרקים דיבר איוב, אחרי "נחמות" שלושת רעיו; ועכשיו, אליפז עונה לאיוב: א וַיַּעַן, אֱלִיפַז הַתֵּימָנִי; וַיֹּאמַר...
אליפז מעלה מול איוב טיעון חדש: אתה איוב, איש חכם ומשפיע. העמידה שלך מול אלוהים, התוכחה שלך את אלוהים, כל אלה מסוכנים, משום שהם עלולים להשפיע על אנשים אחרים ולהפחית את היראה שלהם מאלוהים:
ד אַף-אַתָּה, תָּפֵר יִרְאָה; וְתִגְרַע שִׂיחָה, לִפְנֵי-אֵל.
הסבל שלך מעיד שחטאת; והסבל שלך מאלף (משפיע) על דבריך באופן שהם הופכים לדברים "ערומים". בעצם, אומר אליפז לאיוב, שדבריו הקשים הם דברי כפירה בדומה לנחש שהיה ערום מכל חיית השדה:
ה כִּי יְאַלֵּף עֲוֹנְךָ פִיךָ; וְתִבְחַר, לְשׁוֹן עֲרוּמִים.
ו יַרְשִׁיעֲךָ פִיךָ וְלֹא-אָנִי; וּשְׂפָתֶיךָ, יַעֲנוּ-בָךְ.
אליפז ממשיך, ובסדרת שאלות רטוריות מנסה להוריד את איוב מהעמידה העיקשת מול אלוהים:
- האם אתה האדם הראשון שקיבל את כל החוכמה בעולם?
- האם יש לך איזה ידע על סודות אלוהים?
- מה אתה יודע, שאנחנו לא יודעים?
ועוד ועוד שאלות רטוריות מעלה אליפז. ואז, אחרי סדרת השאלות, מנסה אליפז גישה חדשה: "אחי", אומר אליפז לאיוב, שמע לי. אם תמשיך כך, סופך יהיה רע ומר. הינה אגלה לך חיזיון שראיתי:
יז אֲחַוְךָ שְׁמַע-לִי; וְזֶה-חָזִיתִי, וַאֲסַפֵּרָה.
יח אֲשֶׁר-חֲכָמִים יַגִּידוּ; וְלֹא כִחֲדוּ, מֵאֲבוֹתָם.
וכאן מתאר אליפז את מה ש"גילו" לו החכמים. בשורה התחתונה - קטסטרופה: לה הָרֹה עָמָל, וְיָלֹד אָוֶן; וּבִטְנָם, תָּכִין מִרְמָה.
[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]
אליפז מעלה כאן, לדעתי, בפעם הראשונה, טיעון מרתק על היותו של איוב סכנה עצומה לאמונת האדם באלוהים המשגיח על העולם. דווקא משום היותו של איוב ידוע בצדיקותו ובחכמתו, דבריו הקשים מול אלוהים, מעוררים אצל המאמינים התמימים הרהורי כפירה באל. הסכנה הגדולה הזו מביאה את אליפז לנקוט בלשון איומים קשה מול איוב: "בא לנחם ויצא מאיים"!
ביהדות נתנו לתופעה הזו, של יהודי מאמין ותלמיד חכם, שמעמיד שאלות מסוג זה למבחן, שם גנאי.
האם איוב הוא האפיקורוס הראשון?
[אפיקורוס, פילוסוף יווני אמנם לא היה כלל יהודי, אולם משנתו דגלה בכך שהאדם עומד לבדו בעולם והאלים, גם אם הם קיימים, הם אדישים לחלוטין לקיומו. כלומר אין השגחה אלוהית על העולם והאדם שבו]
את תשובתו של איוב נקרא פרקים הבאים.