אבי ברוכמן: הרב אליעזר ברלנד – גם וגם…

[בתמונה: הרב ברלנד משמאל, אוחז בכוס היין. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי David Erez. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC0]

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

האם יכול אדם להיות, בה בעת, גם עבריין מין מורשע; גם עשיר מופלג; וגם רב נערץ על ידי חסידיו, למרות שמעולם לא הוסמך כרב? בעולמנו המורכב, מסתבר שהכל אפשרי...

כזה הוא הרב אליעזר ברלנד, ראש קהילת שובו בנים: גם וגם...

הרב שוב עלה לחדשות, כאשר המשטרה עצרה לפנות בוקר, ב- 9 בפברואר 2020,  את הרב אליעזר ברלנד ורעייתו בירושלים בחשד לעושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס.

בנוסף נעצרו חמישה בכירים נוספים מקהילת "שובו בנים", לאחר מהומות שהתפתחו במקום.

[לכתבה המלאה של ערוץ 7, לחצו כאן]

לרב ברלנד ולקהילתו רכוש רב של נדל"ן ומזומנים הנאמד בעשרות מיליונים. מקורות הכספים מגוונים:

  • תרומות רבות של חסידים ומאמינים;
  • חלק מהכספים הגיעו לקהילת "שובו בנים" ממענקים, בסך מיליוני שקלים בשנה, שמדינת ישראל העבירה להם;
  • תרומות מהמגזר העברייני (ראו בהמשך).

ב-22 בנובמבר 2016, גזר בית משפט השלום בירושלים על הרב ברלנד 18 חודשי מאסר, בהתאם לעסקת הטיעון. הוא ריצה בפועל 10 חודשים, וב-24 במאי 2017 הוא שב לביתו תחת הגבלות וחזר להנהיג את הקהילה ממרכזה בירושלים לאחר שש שנות היעדרות בהן שהה מחוץ לירושלים ובחוץ לארץ (ויקיפדיה: אליעזר ברלנד).

הרב ברלנד ביצע את העבירות בישראל. כשהרגיש שהקרקע בוערת תחת רגליו, ברח לחו"ל. הוא, נתפס ונעצר בדרום אפריקה לאחר למעלה משלוש שנות מנוסה ושהייה במדינות שונות; והוסגר לישראל.

ברלנד הורשע, ב-17 בנובמבר 2016, על פי הודאתו, במסגרת עסקת טיעון, בשתי עבירות מעשה מגונה ובעבירה אחת של תקיפה. במסגרת העסקה נמחקו שתי עבירות נוספות של מעשים מגונים בחסידותיו. בנוסף לעונש המאסר , נדרש הרב לפצות את המתלוננות הכלולות בכתב האישום ב- 25 אלף שקלים ועוד מתלוננת שלא הייתה כלולה בכתב האישום... בטרם נגזר דינו הביע הרב חרטה על מעשיו ואמר: " המשפט היהודי גזר על אנשים כאלה עונש של שריפה וסקילה, היום השתנו העתים ויש המון הקלות..." (לוי סדן , 2016).

מקרה בוחן להסגרת עבריינים בין מדינות

עו"ד גל לברטוב (2018) - שניהל את המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה בשנים 2013-2005 - פתח לנו צוהר, בספרו המרתק "פושעים ללא גבולות", להביט ולבחון את תפקודה של מערכת אכיפת החוק בפרשיות שונות בהן נדרשה הסגרת עבריינים שנמלטו לחו"ל.

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של עו"ד גל לברטוב. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

הסגרה היא העברתו של נאשם או עבריין נמלט, לידיה של המדינה המבקשת להעמידו לדין, או לאכוף בה עונש שגזרה עליו. הליכי ההסגרה נעשים בהתאם לחוק ההסגרה, התשי"ד-1954 ואמנות הסגרה עליהן חתומה מדינת ישראל... למדינת ישראל דרישות ייחודיות בהליכי ההסגרה, דוגמת הדרישה שבקשת ההסגרה תצביע על קיומן של ראיות המספיקות לצורך העמדה לדין של האדם בישראל (www.justice.gov.il).

תחום ההסגרות הבינלאומית נותנת נקודת מבט ייחודית לפעילות מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל, ומנסה לשדר לציבור את המסר, שבריחה מישראל איננה סוף פסוק, ושהמערכת יודעת להשיגם גם במקומות המקלט שלהם בחו"ל.

בפעילות זאת משולבים: המשטרה, באמצעות אגפי החקירות והמודיעין ונציגי המשטרה בחו"ל; האינטרפול  פרקליטות המדינה, בתי המשפט, וארגוני מערכת אכיפת החוק במדינות אחרות.

הרב אליעזר ברלנד וצאן מרעיתו

הרב אליעזר ברלנד נולד בדצמבר 1937 (81) למשפחה דתית לאומית מחיפה. למד אצל הרב משה צבי נריה בישיבת כפר הרוא"ה. בגיל 17 החליט לעבור לישיבה חרדית-ליטאית בכפר חסידים. כבר אז ניכרו בו דפוסים קיצוניים. בגיל 21 נשא לאשה את תהילה שאקי ביתו של אברהם שאקי ז"ל שהיה ח"כ מהמפד"ל בשנות השישים. בני הזוג עברו לגור בבני ברק. שם, נפגש לראשונה והתחבר לחסידות ברסלב. לזוג בן וחמש בנות.

באותם ימים החלו להתגבש אצלו המנהגים הקיצוניים שמלווים אותו עד היום:

  • התבודדות בקולות ובצעקות על גג הישיבה בעפעפי שחר;
  • תפילות שחרית של יום חול שאורכת חמש שעות ויותר, ולעיתים מתחברת לתפילת מנחה וערבית;
  • היעדרויות למשך ימים ושבועות, לצורך התבודדות במדבריות או בחורשות קק"ל;
  • צומות ממושכים והנהגת פרישות חריפה.

מה שלוכד את עיני המתבונן הוא מצב ה'דבקות' של הרב: האקסטזה הקבועה שבה הוא שרוי. הדרשות שלו ניתנות מתוך התפוצצות רגשית, קולו עולה ויורד, ידיו מתעופפות בכוריאוגרפיה כאוטית, דיברו אסוציאטיבי, מהיר מאד, טעון וגדוש. האווירה שהוא מייצר מחשמלת, ומתח חריף מורגש באוויר. כשעדת מאמיניו צועקים באקסטזה "צדיק" "צדיק":

אחת התחנות בדרכו של הרב למעמד על של צדיק הדור, הייתה מסע חוצה ישראל, שאליו יצא בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, ביחד עם הרב יצחק דוד גרוסמן. השנים הפכו לשחקנים מרכזיים בגל החזרה בתשובה ששטף אז את המדינה. בשנת 1978 הקים את ישיבת "שובו בנים" שקלטה את החוזרים בתשובה. ישיבה זאת הפכה לעדה, המונה עשרות אלפי מעריצים ומאמינים.

בשנות השמונים פתח ברב במיזם ייחודי של ארגון נסיעות לקברו של רבי נחמן בעיר אומן. באותה תקופה, לישראלים לא הייתה אפשרות חוקית להיכנס לאוקראינה, והרב הפעיל מפעל ענק של זיוף דרכונים זרים. הוא זה שחולל את הטרנד ההמוני של העלייה לאומן (יפרח, 2016).

וויץ וזוהר (2006) כותבים כך: "חסידי ברסלב שבהנהגת הרב ברלנד מוכרים היטב לשלטונות החוק. באגף היהודי של השב"כ הם מוגדרים כימין קיצוני. הרב ברלנד נהג לשבח בהרצאותיו את רצח ראש הממשלה יצחק רבין, ולהסית נגד הערבים והשמאל. הישיבה קיימה גם קייטנות לילדים, להנחלת מורשתו של הרב מאיר כהנא. מ"שובו בנים", יצאו שיירות של חסידים שהסתננו לקבר יוסף, מתחת לאף של צה"ל בעיצומו של המאבק המזוין עם הפלסטינים בתחילת המילניום.

בחצרו של הרב ברלנד מתנהלות, דרך קבע, 'מלחמות' ומאבקי כוח ושליטה רבים, שבהם היה מעורב גם בנו, שסולק לתקופה מסוימת וחזר.

סרטון הוידאו שלמטה הופק על ידי חסידי הרב ברלנד, והבוא מספק פרספקטיבה לתחושותיהם של מעריציו, כלפיו וגם כלפי העבירות שבהם הוא מואשם:

העבריינים מעריצים...

הרב ברלנד מנהל קשרים ענפים עם בכירי העבריינים בישראל. המורשת התחילה כבר בתקופת פליקס אבוטבול וזאב רוזנשטיין וממשיך לבנו אסי אבוטבול.

[לקריאה בהרחבה על פליקס אבוטבול, לחצו כאן]  [לקריאה בהרחבה על אסי אבוטבול, לחצו כאן]  [לקריאה בהרחבה על זאב רוזנשטיין, לחצו כאן]

" הגענו למצב מוזר שבו לכל עבריין שמכבד את עצמו יש קשר רוחני עם רב, ואילו הרבנים עולים בדרגה ככל שהם מחוברים לעבריינים בכירים יותר... הרבנים, באמצעות מניפולציות פשוטות, סוחטים כסף מעבריינים בעלי יכולת. הם יוזמים סולחות, או אומרים: "יש עליך גזירה"; או "יש עבירה שבאה ומתממשת נגדך, אסון גדול בפתח, ואתה צריך לעשות פדיון". זה עובד על העבריינים, והם תורמים להם סכומי כסף עצומים, לעיתים אלפי דולרים; בין היתר, משום שחלקם מגיעים ממשפחות מסורתיות, ונתונים ללחץ עצום של חיים ומוות בעסקיהם ובמלחמות כנופיות" (וויץ וזוהר, 2006).

[בתמונה: "אסי אבוטבול, שבאמת האמין שיקבל מכבוד הרב ברלנד שכפ"ץ אלוהי נגד טילי לאו וכדורי המתנקשים"...צילום מסך מסרטון היו-טיוב של כתבת הערוץ הראשון: "העבריין צ'רלי אבוטבול מובא למנוחות"]

מבין בתי ביתו של הרב ניתן למצוא רבים מהעולם העברייני בירושלים כמו אלי 'קוסם' נעים, אלי הריש ועבריינים אחרים. בעת מנוסתו הגיע הרב ברלנד למרוקו, וגם שם חבר לעבריינים (ראו בהמשך).

[לקריאה בהרחבה על אלי 'קוסם' נעים, לחצו כאן]

כתבו העיתונאים וויץ וזוהר (2006): "האזנות סתר של המשטרה חושפות כיצד חולבים אנשי הישיבה את אסי אבוטבול, שבאמת האמין שיקבל מכבוד הרב ברלנד שכפ"ץ אלוהי נגד טילי לאו וכדורי המתנקשים."... 

מה גורם לעבריינים להתקבץ סביב רבנים?

קרימינולוגים ינסו להסביר את אותו "פדיון" שמקבלים העבריינים מהרב באמצעות "טכניקות הנטרול" של החוקרים סייקס ומצא. מודל זה מתבסס על שלושה רעיונות:

  1. עבריינים חשים, לעתים, רגשות בושה ואשמה בגלל מעשיהם העברייניים.
  2. הם מודעים למעשיהם העברייניים אך מכבדים יושר וציות לחוק.
  3. אפילו העבריינים הקשים לא מעורבים כל הזמן בפעילות עבריינית, ולא עוסקים בעבריינות באופן תמידי. יש להם תפקידים גם במסגרת המשפחה והקהילה. לכן, הם נעים כל העת בין התנהגויות עברייניות לנורמטיביות.

העבירות הפליליות של הרב ברלנד

בני הקהילה של הרב ברלנד מעריצים אותו, ורבים מהם מגיעים לקבל את ברכתו ולשמוע בעצתו. החבורה הזו שמקיפה אותו רחוקה מלהיות חבורה ששמירת החוק מול עיניה. לשם המחשה, הנה סרטון משטרתי שצילמה המשטרה, ובו מתועדת שיירת הרב מבצעת עבירות תנועה חמורות - על סף תאונות קטלניות - בכביש 90:

בשנת 2011 החלו להיחשף עדויות, שהרב מנצל את מעמדו לרעה: הוא נשאר לבדו עם נשים ונערות, ועשה בהם מעשים, המשתייכים בנוסח החרדי לתחום "צנעת הפרט", או בשפה המשפטית – מעשים מגונים. 'השד יצא מהבקבוק', לא נותר בחצרו של הרב, ודלף החוצה (לברטוב, 2018).

אחת המתלוננות התראיינה לחדשות ערוץ 2, וסיפרה את אשר עולל לה הרב: "... הרב השאיר את בעלי בצד, נעל אותי בחדר, הכניס את ידיו לתוך החולצה... במשך רבע שעה הוא ליקק אותי, נישק אותי, עשה לי דברים מאד מגעילים. הוא אמר: "אני אוהב אותך ומתגעגע אליך"... תיבל את המעשים בדברי קודש... הוא לא מפסיק ומכניס אישה אחר אישה לחדר. אותי הוא נעל בחדר רבע שעה..." (ירושלמי, 2013). התלונות נערמו, והמשטרה פתחה בחקירה. הרב ברלנד לא המתין ונס מהארץ.

המנוסה, מרדף מערכת אכיפת החוק עד ההסגרה

בתאריך 20 פברואר 2013, עזב הרב את ישראל וטס לציריך שבשוויץ. כאן, התחיל מסע הימלטות שנמשך על פני שלוש יבשות, שלוש שנים וחצי של מנוסה ממערכת אכיפת החוק (לברטוב, 2018):

שוויץ

שוויץ הייתה המדינה הראשונה בשרשרת, עורך דינו דאז, עו"ד ויינרוט ז"ל, ניהל מו"מ עם מערכת אכיפת החוק. הרב המשיך לשהות מספר חודשים בשוויץ, ומשם טס למרוקו.

מרוקו

מרוקו היא מדינה עם קהילה יהודית וישראלית, ללא אמנת הסגרה עם ישראל. במרוקו הוא זכה להתארח בבתיהם של העבריינים שלום דומרני וגבי בן הרוש (מפרשת הבנק למסחר ראו ברוכמן, 2018), כשחלק ממאמיניו הגיעו אליו לשם.

זימבבואה

הרב נאלץ לעזוב את מרוקו ומשם עבר לתחנתו הבאה זימבבואה. שם, התארח אצל איש עסקים ישראלי בשם ירון ימין שעוסק במקום בכריית זהב ונמנה על חסידיו. ב 9 באפריל 2014 נעצר הרב על ידי השלטונות במקום וגורש מהמדינה לדרום אפריקה.

לפניכם קטע וידאו שצילמו חסידי הרב על עלילות הרב ברלנד והבבונים ביער:

דרום אפריקה

דרום אפריקה וישראל חברות באמנת ההסגרה האירופית. כאן, החלה פעילות אינטנסיבית ומקצועית של מערכת אכיפת החוק בישראל מול שלטונות דרום אפריקה, לעצור ולהסגיר את הרב לישראל.

הקצב של הרשויות בדרום אפריקה אטי יחסית. הפרקליטות פנתה למשטרת ישראל וביקשה סיוע מתת-ניצב גיא ניר, אז ראש חטיבת המודיעין (... אכן, זה הקצין שהגיש תלונה למח"ש על אי סדרים ביחידת להב 433 ועל קנוניה מצד ראש להב 433 דאז, ניצב רוני ריטמן. הוא נמצא בחופשה כפויה, ומתנהל נגדו ונגד העוזרת שלו רפ"ק צ' , משפט בבית הדין למשמעת של משטרת ישראל).

תנ"ץ ניר החליט לשלוח לדרום אפריקה קצין משטרה צעיר ומוכשר ממוצא אתיופי, בשם ניר ג'מבר. כותב לברטוב (2018): "התברר שהיה זה מהלך מבריק, שובר שוויון ושובר קיפאון. מתחילים מהלכים מבצעיים. המשטרה בדרום אפריקה מקבלת מידע, שהרב אמור להשתתף בחתונה שנערכה ביוהנסבורג. השוטרים מבצעים מעצר, שבסיומו מסתבר שחסידי הרב הציבו במקום כפיל דומה לרב, שנעצר וכמובן שוחרר. הרב וחסידיו מבינים שהקרקע בוערת, ובתאריך 11 ספטמבר 2014 הרב עוזב את דרום אפריקה שהתחנה הבאה הולנד.

הולנד

לאור בקשת הפרקליטות, הפיצה יחידת האינטרפול של משטרת ישראל "הודעה אדומה" לכלל המשטרות והרב ברלנד נעצר עם נחיתתו בדה התעופה סכיפהול. מי שייצג את הרב בהולנד היה עורך הדין הפלילי שרון נהרי שייצג נמלטים רבים בתהליכי הסגרה. הרב הובא לבית משפט בהולנד, והצליח בעזרת עורך דינו לשכנע את השופט להשתחרר ממעצר, תמורת ערבות והפקדת דרכונו. הפרקליטות הגישה להולנדים בקשת הסגרה רשמית. הרב התנגד, והדיון עבר לבית המשפט העליון בהולנד. תוך כדי משא ומתן עם מערכת אכיפת החוק ומשרד המשפטים ההולנדי, הפר הרב את תנאי השחרור; ואחרי 5 חודשים נמלט מהולנד וחזר לדרום אפריקה (לברטוב, 2018).

דרום אפריקה

כאן, שוב נכנסו לפעילות הסגרה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות, שאנשיה הגיעו לדרום אפריקה וניהלו משא ומתן עם מקביליהם. במשך מספר חודשים התנהל הליך משפטי, שבו הרב מפטר ומחליף את עורכי דינו. בחלק מהתקופה מאושפז בבית חולים. הוא נעצר ועתר לבית משפט לערעורים בדרום אפריקה, שדוחה את ערעורו והותיר את החלטת המעצר. ב-13 ביוני משך הרב את עתירתו כנגד ההסגרה; ויומיים לאחר מכן, הוחזר ארצה, כשהוא מלווה בשוטרי משטרת ישראל.

כעצור, ניסה ברלנד לערער לבית משפט עליון. כתב השופט דנציגר (בש"פ 6613/16ׂׂ): "כבית משפט המחוזי, שוכנעתי אף אני כי עילת המעצר העיקרית - אך לא היחידה - המתקיימת בעניינו של המבקש, היא החשש להימלטותו מאימת הדין."

המשפט והסדר הטיעון

נגד הרב ברלנד הוגש כתב אישום, והוא נעצר עד תום ההליכים. בהתאם להסדר הטיעון, כתב האישום תוקן וצומצם. העבירות בשתיים מן ה מתלוננות הוסרו ממנו; וכתוצאה מההסדר לא נדרשו המתלוננות להופיע בבית המשפט. במסגרת ההסדר סוכם כי ייגזר עליו עונש של 18 חודשי מאסר בפועל ותשלום פיצויי למתלוננות. הרב ברלנד הביע חרטה מעומק ליבו על המעשה.

כותב השופט מינקוביץ בגזר הדין: "... לא ניתן ליישב את הפער שבין המצופה מן הנאשם, אשר נתפס בעיני חסידיו כסמכות רוחנית ודתית, ובין הכיעור והשפל שבהתנהגותו בחדרי חדרים, הרחק מעין הקהל... מעשים אלו פגעו קשות בכבודן של המתלוננות ובאוטונומיה שלהן על גופן."

הרב ברלנד בן ה-80, שחלה בסרטן המעי הגס, שוחרר שחרור מוקדם על ידי ועדת השחרורים, שפועלת בצמידות לשרות בתי הסוהר.

ההתמודדות עם הרעייה, תהילה שאקי-ברלנד

מקורות

4 thoughts on “אבי ברוכמן: הרב אליעזר ברלנד – גם וגם…

  1. נחמד שהעבריינים נסחטים ע"י הרבנים האלה… סוג של צדק משמיים, אם יש כזה (בטח הם לא יאמינו…).

    לא רק עבריינים – גם טייקונים כמו דנקנר ואחרים. אבל בעיקר משלמים צאן מרעיתם העיוור.

    מצער שהשופטים בארץ שוב מעדיפים עיסקאות טיעון על פני הרשעה מרתיעה. זו הדרך להתחזקות הפשיעה בארץ, והיא תמשיך כך בעתיד.

  2. גם אני מפשוטי עם הרואה דברים כמו שהם… ברלנד, ואלה המאפשרים לו להמשיך בדרכו הקלוקל עתידים ליתן את הדין והם האחראים על הידרדרות הדור לשפל המצב. זה שברלנד מקרב בעיקר את יוצאי עדות המזרח זה עקב היותם תמימים וחמומי מוח גם יחד. אין כאן אהבת ישראל ואין כאן החזרה בתשובה. אבל יש כאן שחיתות נוראה ורשעות מופלגת. הברסלבים האמתיים החרימו אותו כבר בראשית דרכו.

  3. בכל הדורות צצו מדי פעם משוגעים שנתלו בתורה הקדושה שכל כולה ערכי מוסר וצדק ובנין האדם להיות טוב ומטיב לכל וע"י שקרים מניפולציות וכריזמה התופסת על פי רוב המונים פתאים הצליחו כביכול להרשיע במעשיהם הנפשעים בעוד מעריציהם תומכים בהם.
    ברלנד הנתעב הוא אחד מהם ואפשר שהוא אחד הגרועים.
    ויש לדעת שכמעט כל הרבנים שהולכים לאור התורה וכאלו יש רבים ברוך השם מזדעזעים כואבים ומוקיעים אותו ואת מעשיו ה'טובים' והמושחתים כאחד.
    אין לאדם זה חלק בתורה ובאל – הי ישראל!
    הכותב אחד מפשוטי העם הנמנה על שומרי התורה כמסורת המסורה לנו אלפי שנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *