אלעד רזניק: כשהשמש שוקעת אנשים קטנים עושים צל ענק…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

היזהרו מ'אפקט ההילה'...

אפקט ההילה (Halo effect) משמעו, שאנו מקבלים רושם מוטעה (או נכון, מהסיבות הלא נכונות...) על אדם, לטובה או לרעה, על ידי כך שאנו משליכים משהו בולט אצלו על התנהגותו הכללית. למשל: אם הוא חתיך הורס, הוא חייב הרי להיות, גם מוכשר...  בגלל אפקט ההילה, משהו אצל מישהו יכול לשנות רושם מקצה לקצה. 

אפקט ההילה הוא הטיית התפיסה (וגם הטיה קוגניטיבית או כשל חשיבה - Cognitive bias) המוכרת ביותר בפסיכולוגיה. הטיות תפיסה (הטיות קוגניטיביות) הן דפוס-חוזר או נטייה שיטתית (לא אקראית) של בני אדם נורמליים לחלוטין (לא כאלה בעלי בעיות נפשיות כאלה ואחרות) לטעויות בתפיסה, בזיכרון, בחשיבה או בשיפוט. ההטיות הללו גורמות לפער שבין המציאות - כפי שהיא בפועל - לתפיסת המציאות שלנו.

[להרחבה בנושא: 'אפקט ההילה'] [להרחבה בנושא: 'הטיות תפיסה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: תבנית - דפוס חוזר, לחצו כאן]

הנה התחיל להסתובב לו איזה מכתב טייסים חדש, של אנשים "עם מגוון דעות פוליטיות"...

[למאמר המלא בדה מרקר, לחצו כאן]

דעה - כמו חור בתחת - לכל אחד יש לפחות אחת; ובמדינה דמוקרטית, זה ממש בסדר. אבל...

טייס הוא בעל מקצוע. לא יותר ולא פחות. הרעיון שלטייסים יש איזו גישה ערכית מיוחדת הוא מופרך! הם אנשים כמו כולם. יש ערכיים יותר ויש ערכיים פחות. אותם טייסים - שיזמו את המכתב - לא קראו לביטול המינוי של אל"מ ע' כנספח חיל האוויר בפריז ולא קראו לרמטכ"ל להעיף את ראש אכ"א על זיוף הדו"חות של מספרי החרדים מהצבא. הם קראו לנשיא לשקלל שיקולים שלא אמורים להיות חלק משיקוליו, לעבור על החוק ולממש את דעתם הפוליטית.

אז או שאפקט ההילה עובד עליהם והם חושבים שבגלל שהם טייסים דעתם הפוליטית שווה יותר; או שהם מנסים להפעיל אותו עליכם.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Spring Dew לאתר flickr]

בעיני אותם אנשים, הדעה שלכם - כאזרחי מדינת ישראל והחוק הישראלי - חשובים כקליפת השום. בעיני, רתימת המעמד הצבאי לטובת קידום העמדה הפוליטית הוא אחד הדברים היותר עקומים שיש במרחב הישראלי! הדבר נכון למפקדים למען ביטחון ישראל, לביטחוביביסטים; וכן, גם למחברי המכתב הנוכחי.

היותו של אדם טייס או קצין בכיר לא מעניקה לו, לא חכמה יתרה, לא הבנה אסטרטגית, ולא עודף ערכים. אני מודה לכל החותמים שכנעתם אותי למי להצביע...

כשהשמש שוקעת אנשים קטנים עושים צל ענק!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי LoggaWiggler לאתר Pixabay]

[עוד על 'מכתב הטייסים': גרשון הכהן: “בחורינו המובחרים” – למה שנקשיב לכם?, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *