אמציה חן: מהי מוכנות למלחמה

[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DariuszSankowski לאתר Pixabay]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

לפני שנתיים לערך, פרסמתי מאמר שענינו הפקרת לקחי המלחמה. כפגע רע במוכנות למלחמה הבאה אחריה, כפי שעלה בכל קרבות היבשה במלחמת יום הכיפורים הארורה.

אחד מחברינו בפיסבוק, ר.א. - תת אלוף בדרגתו - טען בלהט, כי להבדיל מחטיבות היבשה, חטיבת גולני הוכנה כהלכה למלחמה.

[לאוסף המאמרים על מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

אתמול ישבתי מרותק למסך המחשב, שם חזיתי, ביו טיוב, בעדות של אל"מ (בדימוס)ציון זיו/זלוף, שתיאר את הניסיון הראשון לכיבוש החרמון; ואת השני שהסתיים בהנפת הדגל על ההר. האירוע התקיים במסגרת "פורום אלפרדו" לתחקור קרבות, בראשותו של ד"ר אורי מילשטיין (ראו תמונה משמאל).

[תמונתו של ד"ר אורי מילשטיין משמאל היא צילום מסך מסרטון היו-טיוב, "סוד קסמה של רחל המשוררת"]

נדהמתי נוכח הדמיון בין קרבות גולני במלחמת ששת הימים, כפי שעולה באתר "נעמוש". לאי הסדר, שאותו פירט ציון הנהדר, בקרבות החרמון בבמלחמת יום הכיפורים. נהדר, זה בלשון המעטה; שהרי עוד מעט יובל שנים, וציון מתאר את הקרבות את שמות הנופלים והפצועים מטוראי ועד אל"מ. ממש, מי עשה למה וכמה, כשלצידו הופיע רס"פ של אחת הפלוגות, ואישש את העובדות.

[לאוסף המאמרים על מלחמת ששת הימים, לחצו כאן]

.

אכן, מרשימים ומרטיטי לב האומץ וגבורת הלוחמים, שהמחישו לוחמי גולני; אלא שמצד שני, גם אם תחפש, ספק אם תמצא סימן, להכנה נאותה של החטיבה למלחמת יום הכיפורים, ובכלל.

מסתבר כי ר.א. תא"ל בדימוס, כמו חבורת הבכירים המכנה עצמה "קצינים למען שלום וביטחון", איננה מודעת לתת המיומנות של הצבא הירוק; ככזו שאין בה, כדי לקזז סיכונים המצויים לרוב בכל הסדר מדיני, קל וחומר בנזק שייגרם בגין החסך במיומנות, ששילש את מחיר הדמים במלחמות ששת הימים, יום הכיפורים, לבנון השנייה, וצוק איתן; ועוד ישלש אותו, היה וצה"ל יידרש, להכות בארגוני הטרור ברצועה.

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *