שוש קמחי: מנהלים בעידן של חילופי פרדיגמות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

שוש קמחי היא דוקטורנטית לניהול. שימשה כמנהלת אגף פיתוח והדרכה בבנק דיסקונט 10 שנים. ניהלה את תהליך האסטרטגי של שינוי התרבות הארגונית בבנק. משמשת כחברת הועד המנהל של עמותת משאבי אנוש ישראל.

*  *  *

ההתפתחות הטכנולוגית של שני העשורים האחרונים - בתחום של ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis - ONA) ו- אופטימיזציה רשתית של ארגונים - היא מהירה ומשמעותית. בדרך, היא מנפצת הרבה מהאמיתות הניהוליות שעליהן התחנכו מנהלים כמעט מאה שלמה.

על גבי הפרדיגמה הניהולית הישנה, עולה פרדיגמה חדשה, שיש לה שפה שונה, הדגשים שונים ואורח חשיבה ניהולי שונה לחלוטין (למשל, הבנת המשמעות הניהולית של מורכבות; הטמעת חשיבותה של ה-עוצמה להנעת ארגונים; כמו גם המשמעויות השונות של שיתוף פעולה בהקשרים רשתיים...).

[להרחבת המושג 'ניתוח רשתות ארגוניות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אופטימיזציה', לחצו כאן] [למאמר: 'פרדיגמה, התנפצות פרדיגמות ואפקט פלאנק', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'רשת', לחצו כאן]

התחלפות פרדיגמות

[התמונה מתוך האתר דואלוג, בפרק העוסק בעלייתן ונפילתן של פרדיגמות. אנו מאמינים כי אנו עושים בה שימוש הוגן]

לאור זאת, האם תכונות הניהול הנדרשות היום ממנהלים בארגונים הולמות את צורכי ארגוניהם?

ארגונים משקיעים תשומות של זמן וכסף רב בהכשרה ובפיתוח מנהלים. לרוב התהליך דומה: מגדירים את תכונות המנהיגות הרצויות, הנגזרות מהאסטרטגיה העסקית (ברוב הארגונים נמצא רשימת תכונות /יכולות דומה מאוד); ולאורם, מכשירים לתפקיד ובתפקיד, בדרך כלל בהכשרה קבוצתית. יש שמשלימים את ההכשרה בליווי אישי של מנהלים בכירים בתוך המערכת, או באמצעות יועצים ארגוניים.

לסגירת המעגל ולהשלמת התהליך, המנהלים מוערכים על פי אותם "תכונות / יכולות רצויות" בתהליך ההערכה תקופתי. זהו תהליך ספירלי סגור. מעין סרט נע, שיוצר מנהלים דומים, מקבע את יכולות הניהול של הארגון, ומקטין מאוד את הגמישות האסטרטגית של הארגון (האג'יליות שלו).

ברוב ההכשרות הקיימות היום, ניתן דגש חזק על מרכזיות המנהל ופומביות המעשים. מושם דגש על "הדוגמה האישית" של מנהל, על ניהול המשימה, ניהול היעדים, לכידות היחידה, ועוד מושגים של הובלה וגיבוש. המבוכה הניהולית - ככל שהמציאות הפכה למורכבת ולדינמית יותר - הוסיפה נדבך של ניהול שינוי, בדגש על הבנת הסביבה והסיטואציה; ושל הצורך בשונות ניהולית בהובלת תהליכי שינוי, דרך המשימה, החדשנות, או האנשים. רוב הגישות ממקמות את המנהל במרכז, כשכל החוטים / קשרים עוברים דרכו ("מנהל כוכב"); התכונות הניהוליות, החסרות למנהל, מושלמות על ידי ציוות מושכל ועבודת צוות.

[לקובץ המאמרים על גמישות אסטרטגית, ארגונית ואישית, לחצו כאן]

 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DieterRobbins לאתר Pixabay]

כיוון שהשינויים הללו נעשו ללא תשתית תאורטית ברורה, כל מושג השינוי הפך לסוג של אמירה, שבה כל מנהל מדבר כל העת על שינוי, אבל בפועל, יש לו מושג קטן מאוד מה בעצם לעשות עם זה...

ניתוח רשתות ארגונית ושינוי מתחת לרדאר

בעת האחרונה הזדמן לי לייעץ בתהליך שינוי על פי הפרדיגמה החדשה. כך, התאפשר לי לחוות 'על בשרי' את המבוכה המתלווה לעיסוק בחשיבה ניהולית זרה, ובתחומים רבים, הפוכה למה שרוב המעורבים בתהליך חוו עד היום בקריירה הניהולית שלהם.

המנכ"ל ומנהליו הבכירים - כמו גם היועצים הארגוניים - נדרשו לעסוק ב:

  • ניהול מפת קשרים דינאמית: גיליתי שהיה יתרון גדול למשל, למי שיודע לקרוא מפות רשת ארגוניות (מה שהזכיר מאוד למידה של מפות שטח ע"י קצינים לפני כל פעולה מבצעית). זאת, למרות שהאלגוריתמים מפענחים את רוב המידע;
  • עיסוק באופן שונה לגמרי בסוגיית שיתוף פעולה. הבנה, ששיתוף פעולה אינו מטרה אלא אמצעי, שצריך להשתמש בו כשמתאים ובחכמה.
  • טיפול נקודתי ב"ציוות" של זוגות, במטרה ליצור קשר ברור ודו כיווני ביניהם. זאת, במקום לתת דגש על "עבודת צוות"  ו- שיתוף פעולה בהיבט הכולל שלהם, ובעבודה עם צוותים ומחלקות.
  • שימוש בפוליטיקה הארגונית, על מנת לצוות (בלשון אנשי הרשת - "לזווג") בין בעלי תפקידים שונים, מה שחייב ניתוח קליקות ואינטרסים מובילים שלהן (הזכיר לי מאוד הכשרות של דיפלומטים, בתחום מערכות היחסים הבין לאומיות);
  • משיכה ב"חוטים" שמעולם לא נגעו בהם, ולא בהכרח כאלה, שעוברים ישירות דרך המנהל;
  • מתן דגש - גדול בהרבה מהעבר - לפעילות הסמויה מהעין, ביחס לזו הגלויה.

ועוד.

[להרחבת המושג: 'שינוי מתחת לרדאר', לחצו כאן] [למאמרה של שוש קמחי: 'בנק מתחת לרדאר', לחצו כאן]  [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן]  [להרחבת המושג: 'פוליטיקה ארגונית', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'קליקה', לחצו כאן]

[בתמונה: גיליתי, שהיה יתרון גדול למשל, למי שיודע לקרוא מפות רשת ארגוניות... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

כשאני משווה את כל זה לתהליך פיתוח המנהלים - שבהם יצירתיות בניהול היא רק מס שפתיים; שנצמד לשגרות ניהול ולתבניות,ולא מעודד פתרונות יצירתיים (לרוב המשימות והתרגילים בסדנאות פיתוח מנהלים יש פתרון אחד...) - אני מבינה איזה פער רלוונטיות נפתח בין המציאות בפועל לתהליכי ההכשרה, ולדרכי המדידה וההערכה של מנהלים.

[להרחבת המושג 'יצירתיות', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'פער רלוונטיות', לחצו כאן]

"הממזרים שינו את השיטה ולא הודיעו..."

כדבריו של סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, שהסתבך, ספירו אגניו (ראו תמונה משמאל), המציאות השתנתה, והידע שבידי המנהלים והיועצים הארגוניים הופך פחות ופחות רלוונטי.

[תמונתו של ספירו אגניו משמאל היא נחלת הכלל]

במציאות החדשה הזו, מערכת פיתוח המנהלים והערכתם (כמו גם מערכת הפיתוח וההכשרה של יועצים ארגוניים) נשארה הרחק מאחור, והיא אינה רלוונטית יותר!

מושגים כמו גמישות ניהולית ו- הסתגלות אינם ססמה ריקה. הם מחייבים שימוש בכלים מוחשיים של התמודדות מול מציאות דינאמית, המשתנה במהירות, ומול יריבים תחרותיים הצומחים מחוץ לסביבה המשימתית של הארגון.

הצורך במנהלים גמישים יוצר צורך - דחוף מאי פעם - במערכת הכשרה ראויה!

[להרחבת המושג, 'הסתגלות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'סביבה משימתית', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'גמישות', לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *