יצחק בריק: ביזיון חצור – אין פוצה פה ומצפצף!

 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי GDJ  לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

בשנת 1991 היה שיטפון בבסיס ח״א בחצור וגם אז קרה בדיוק מה שקרה בשיטפון בשנת 2019. מטוסים הוצפו בד״תקים (דירים תת קרקעיים למטוסים) עם כל התחמושת והציוד. אנשי הקומנדו הימי צללו במים ועזרו לחלץ את המטוסים, שהיו שקועים במים בדירים התת קרקעיים, ע״י חיבור המטוסים לגוררים שמשכו אותם החוצה.

כל הציוד והתחמושת בדת״קים נשארו תחת המים ויצאו מכלל שימוש. המטוסים גם הם עברו שיפוץ עמוק. האירוע הזה עלה למשלם המסים מליונים רבים מאוד, אך הלקח לא נילמד.

[בתמונה: רבותי ההיסטוריה חוזרת... ולא נעים בכלל לראות מטוס טובע... התמונה: אלעד רזניק, פייסבוק]

בשנת 2013 שוב הציף שיטפון חלקים מבסיס ח״א בחצור. ניפגע ציוד של כיפת ברזל בעליות גבהות מאוד. לאחר אירוע זה, הוקמה ועדת בדיקה לבחון את הכשל החמור שחזר על עצמו בבסיס ח״א בחצור מספר פעמים. ועדת הבדיקה קבעה שיש לנקז את הואדי, בתיאום עם הרשויות האזרחיות. בנוסף לכך, הועדה קבעה נוהלים ברורים לדרך שבה צריך לפעול במצב של התרעות על שיטפון. בין הנהלים שנקבעו, נאמר במפורש, שיש להוציא את המטוסים וכל הציוד והתחמושת מהדת״קים, על מנת שלא יוצפו. בנוסף, נהלים רבים הפכו לפקודות, כדי לוודא, שאירוע כזה לא יחזור שוב.

לאחר אירוע השיטפון בסוף שנת 2019, שהתרחש לפני מספר חודשים הסתבר שחיל האוויר לא יישם, כמעט לחלוטין, שום נוהל ופקודה שגובשו לאחר השיטפון ב-2013:

  • לא נוקז הואדי בגלל וויכוחים בין הצבא והרשות המקומית, מי ישלם את הכסף.
  • כארבע ימים לפני השיטפון, היו התרעות חוזרות ונשנות לחמ״ל בבסיס ח״א בחצור, אך הייתה התעלמות מכך.
  • לא נערכה בבסיס קבוצת פקודות מסודרת לקראת האירוע; לא נעשה תרגול בהתמודדות עם השיטפון, בעוד מועד.
  • בצהריים של יום השיטפון, התקיימה ישיבה של הקצינים הבכירים, על ההתרעות לשיטפון בבסיס. לאחר ישיבה זו לא ניתנו פקודות ברורות לביצוע הנהלים המתחייבים בטרם יגיע השיטפון. אחד מהנהלים החשובים ביותר של הוצאת המטוסים, הציוד והתחמושת מהדת״קים לא התבצע כלל.
  • רוב המפקדים הבכירים של הבסיס נסעו לביתם ללא הנחיות ברורות מה עושים במידה והשיטפון יגיע.

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

  • השיטפון הציף את הדת״קים שבהם חנו 8 מטוסי קרב , וגרם נזק עצום במליוני שקלים , חלק מהמטוסים יצאו מכלל שימוש , מפלס המים המשיך לעלות סביב מבנה שבו שהו מספר חיילים. היה סיכון ממשי לחיילים ולציוד במבנה, כאשר מפלס המים הלך ועלה וכיסה כבר חלק גדול מהמבנה והדלת. היה חשש שהמים יפרצו פנימה לתוך המבנה. לשם כך הוזנקה יחידת 669, על מנת להיות בכוננות במקום, ולחלץ את החיילים במבנה אם הדלת תפרץ ע"י המים שיחדרו פנימה לתוך חלל החדר. חיילי יחידת החילוץ שהו במקום מספר שעות ליד המבנה, כאשר הם צופים כיצד מפלס המים עולה. הם עזבו את המקום רק לאחר שמיפלס המים ירד ולא נשקפה יותר סכנה לחיילים שבתוך המבנה.
  • החלטות שהתקבלו ע"י הצבא בנוגע למפקדים הבכירים בבסיס - שלא פעלו כראוי לאורך כל הזמן - היו מביכות ולא ראויות.
  • מפקד בסיס חצור בדרגת אל״ם, שהיה בתפקיד בכיר גם בשיטפון ב- 2013, קיבל 'מכה קלה' בכנף, כאשר הוא סיים את תפקידו מספר חודשים לפני המועד. הוא ממשיך במסלול כפי שיועד לו לפני השיטפון. הוא ממשיך לשרת בצבא כאילו לא קרה דבר.
  • מפקד בכיר נוסף בדרגת סא״ל - שהיה אחראי על יישום הנהלים לפני השיטפון, לא פעל כנדרש, ולא ביצע את הנהלים והפקודות המתחייבות - גם הוא לא שילם את המחיר הנדרש על אי תפקודו הראוי באירוע.
  • מפקד בכיר נוסף הלך לישון בביתו אשר בבסיס. על אף ההתרעות, הוא לא קם מיד ממיטתו. מפקד זה עבר גם הוא בשלום את האירוע החמור.
לפני מספר ימים התפרסם ע"י חיל האוויר תחקיר ההצפה בבסיס חצור ע"י הפרשן הצבאי בוחבוט ב- ynet. ממצאיו החמורים של התחקיר עברו 'מתחת לרדאר', היות והקשב של הציבור נתון כולו במגפת הקורונה. לאחר פרסום התחקיר שוחחתי עם טייס בדרגת סא״ל שאמר לי את הדברים הבאים: "ממה שאני מכיר, מטוס שהוצא משימוש - כפי שזה נכתב בתחקיר - זה מטוס גמור. מטוס שהיה מכוסה כולו במים - והיו כמה כאלה - לא יחזור לעולם לאוויר, האלקטרוניקה נהרסת במגע עם מים ובוץ... צינורות, מנוע, מערכות הידראוליות... הכל לפח! השלד אולי שמיש אבל לתקן זה יותר יקר מלקנות חדש, מעודפים בארה״ב!"

מאמרים נוספים על ביזיון חצור:

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *