יצחק בריק: התרבות הארגונית הקלוקלת בצה״ל היא אבן נגף למוכנותו למלחמה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי alextavares לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

הקשב כמעט כולו הולך היום לנושא הקורונה כאילו אין מחר, אך צריך לזכור שנמשיך לחיות פה גם לאחר מיגור מגפת הקורונה. עלינו להתמודד עם אתגר שחומרתו עולה בהרבה עליה: האתגר הביטחוני.

אפשר לטמון את ראשינו בחול ולומר: נעבור את צרת הקורונה ואז נתפנה לעסוק בצרות האחרות. אך אסור לנו להמתין בהכנת הצבא אל מול האיום הקיומי הביטחוני המסכן את מדינת ישראל. אנחנו צריכים לעסוק באיום זה במקביל לעיסוק במגפת הקורונה. גם במצבינו הקשה מאוד כתוצאה ממגפת הקורונה - כפי שאנחנו נימצאים בו עכשיו - צריך לאסוף כוחות ולהתכונן אל העתיד, על מנת שלא ניפול מן הפח אל הפחת; כיוון שמגפת הקורונה מגדילה מאוד את פוטנציאל ההתלקחות באזורינו!

אוכלוסיות חלשות של מאות מליוני בני אדם במדינות סבבינו העוינות לישראל, ייצאו ממגפת הקורונה מתוסכלים וללא תקווה, רעבים לפת לחם, כתוצאה מקריסת הכלכלות במדינותיהן. הם עלולים להפנות את זעמם גם כלפי פנים וגם כלפי ישראל. איתותים ראשונים לכך אנו כבר מקבלים מעזה.

התרבות הארגונית של צה״ל היא עמוד התווך למוכנותו בשגרה ובמלחמה. שיפור התרבות הארגונית הקלוקלת בצה״ל היא הכרחית באופן מידי; ואיננה כרוכה בתוספת תקציב. הצבא חייב להיכנס באופן מידי לעובי הקורה, לשיפור התרבות הארגונית, הניהולית והפיקודית, שהיא המסד בהכנתו של צה״ל להתמודדות עם האיום הקיומי על ישראל.

בימים אלה אנו עדים לכך, שצה״ל אינו אוכף את הפקודות וההנחיות של משרד הבריאות בחלק מהיחידות, כחודש לאחר פרוץ מגפת הקורונה. חוסר המשמעת בצבא הוא אחד המרכיבים החמורים בתרבות הארגונית של צה״ל. אי וידוא של ביצוע פקודות; וחוסר בקרה ומעקב בצה״ל מתקיימים כבר שנים רבות. אם כך יתנהל הצבא במלחמה, אנה אנו באים... צפו בסרטון שבכתבה הבאה ושתפו (הלינק מתחת לתמונה, וגם כאן):

[לכתבה המלאה של זיתון וקוריאל ב- ynet, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *