[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Couleur לאתר Pixabay]
[לאוסף פרקי ספר איוב, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות אברהם מייסד האומה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חטא בת שבע באתר ייצור ידע, לחצו כאן]
אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).
החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.
* * *
אליהוא הצעיר דורש מאיוב להקשיב לדבריו:
א וְאוּלָם--שְׁמַע-נָא אִיּוֹב מִלָּי; וְכָל-דְּבָרַי הַאֲזִינָה.
אליהוא מעיד על עצמו שדבריו באים ישר (באופן בלתי אמצעי וביושר) מליבו:
ג יֹשֶׁר-לִבִּי אֲמָרָי; וְדַעַת שְׂפָתַי, בָּרוּר מִלֵּלוּ.
אני, כמוך איוב, נוצרתי על ידי אלוהים, ולכן יש מצב לדיאלוג בינינו:
ד רוּחַ-אֵל עָשָׂתְנִי; וְנִשְׁמַת שַׁדַּי תְּחַיֵּנִי.
ה אִם-תּוּכַל הֲשִׁיבֵנִי; עֶרְכָה לְפָנַי, הִתְיַצָּבָה.
ו הֵן-אֲנִי כְפִיךָ לָאֵל; מֵחֹמֶר, קֹרַצְתִּי גַם-אָנִי.
ממני אין לך מה לפחד ולכן אם יש לך מענה לדברי, דבר:
ז הִנֵּה אֵמָתִי, לֹא תְבַעֲתֶךָּ; וְאַכְפִּי, עָלֶיךָ לֹא-יִכְבָּד.
ח אַךְ, אָמַרְתָּ בְאָזְנָי; וְקוֹל מִלִּין אֶשְׁמָע.
זהו, הסתיימה ההקדמה. מתחילים:
אליהוא מתחיל מקביעה חד-משמעית (אקסיומה): אתה איוב לא צודק משום שאלהים גדול מבני האדם.
יב הֶן-זֹאת לֹא-צָדַקְתָּ אֶעֱנֶךָּ: כִּי-יִרְבֶּה אֱלוֹהַּ, מֵאֱנוֹשׁ. לא רק שאלוהים צודק, הוא גם לא עונה לדרישה כלשהיא למשפט.
הדרך של אלוהים לדבר עם בני האנוש היא דרך התגלויות בזמן שהאדם במצב של שינה או תנומה ובדרך של ייסורים:
יג מַדּוּעַ, אֵלָיו רִיבוֹתָ: כִּי כָל-דְּבָרָיו, לֹא יַעֲנֶה.
יד כִּי-בְאַחַת יְדַבֶּר-אֵל; וּבִשְׁתַּיִם, לֹא יְשׁוּרֶנָּה.
טו בַּחֲלוֹם, חֶזְיוֹן לַיְלָה--בִּנְפֹל תַּרְדֵּמָה, עַל-אֲנָשִׁים; בִּתְנוּמוֹת, עֲלֵי מִשְׁכָּב.
טז אָז יִגְלֶה, אֹזֶן אֲנָשִׁים; וּבְמֹסָרָם יַחְתֹּם.
אליהוא אומר, שהדרך לתקשר עם אלוהים מחייבת להיות במצב שבו התודעה האנושית נמצאת בשינה. אז, יש מצב שהאדם יוכל לקבל את התשדורות האלוהיות.
יש עוד דתות בעולם העוסקות בתרגול של האדם להגיע למצב של חוסר תודעה, כדי לתקשר עם כוחות אלוהיים כאלה ואחרים.
נזכרתי במאמין גדול, המאמין הראשון, וקשרי לילה ובוקר שלו עם אלוהים...
גירוש הגר וישמעאל מבוצע השכם בבוקר (בראשית כא). יצחק נולד, אברהם עורך משתה שבמהלכו שרה דורשת ממנו לגרש את הגר. אברהם לא ממש מעוניין בכך, אבל אלוהים מדבר איתו ומשכנע אותו. הדיבור של אלוהים היה בליל המשתה ואז:
יד וַיַּשְׁכֵּ֣ם אַבְרָהָ֣ם׀ בַּבֹּ֡קֶר וַיִּֽקַּֽח־לֶחֶם֩ וְחֵ֨מַת מַ֜יִם וַיִּתֵּ֣ן אֶל־הָגָר שָׂ֧ם עַל־שִׁכְמָ֛הּ וְאֶת־הַיֶּ֖לֶד וַֽיְשַׁלְּחֶ֑הָ וַתֵּ֣לֶךְ וַתֵּ֔תַע בְּמִדְבַּ֖ר בְּאֵ֥ר שָֽׁבַע.
אחרי גירוש הגר וישמעאל, פונה אברהם לעקדת יצחק בנו (בראשית כב'). וגם את העניין הזה הוא מתחיל בבוקר, אחרי דיבור לילי עם אלוהים:
ג וַיַּשְׁכֵּ֨ם אַבְרָהָ֜ם בַּבֹּ֗קֶר וַֽיַּחַבֹשׁ֙ אֶת־חֲמֹר֔וֹ וַיִּקַּ֞ח אֶת־שְׁנֵ֤י נְעָרָיו֙ אִתּ֔וֹ וְאֵ֖ת יִצְחָ֣ק בְּנ֑וֹ וַיְבַקַּע֙ עֲצֵ֣י עֹלָ֔ה וַיָּ֣קָם וַיֵּ֔לֶךְ אֶל־הַמָּק֖וֹם אֲשֶׁר־אָֽמַר־ל֥וֹ הָאֱלֹהִֽים.
אליהוא אומר לאיוב: חבל על הזמן שלך לדרוש משפט מאלוהים. כדי לקבל חסד מאלוהים, עליך למצוא בעצמך את חטאיך ולהתוודות עליהם:
כז יָשֹׁר, עַל-אֲנָשִׁים, וַיֹּאמֶר, חָטָאתִי וְיָשָׁר הֶעֱוֵיתִי; וְלֹא-שָׁוָה לִי. "חטאתי וישר העויתי" – כך דורש אליהוא מאיוב.
אי אפשר שלא להיזכר בדויד המלך...
לאחר שקיבל מנתן הנביא הסבר על חטאו בעניין בת שבע ואוריה החיתי (משל "כבשת הרש") אומר: "חטאתי לה'" (ראו תמונה משמאל).
לדויד המלך היה את נתן הנביא. לאיוב אין אפילו את זה. לבד הוא צריך לגלות את חטאיו.
ואם לא יצליח? התשובה של אליהוא פשוטה ותינתן בפרק הבא.