שרון זקס: 10 כללי הזהב לפרודוקטיביות בעבודה מהבית

[בתמונה: עידן העבודה מרחוק הגיע... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי balouriarajesh לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על עבודה מהבית והשלכותיה, לחצו כאן]

שרון זקס הוא מנהל מדיה חברתית בחברת אקסטרה אני בוגר תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ומנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית; ובוגר תואר שני בממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה מהבינתחומי. עוסק בין היתר במחקר אישי של נושאים כגון נוודות דיגיטלית, הרגלי עבודה, היסטוריה, גיאו-פוליטיקה, קולנוע ועוד.

*  *  *

עובדים מהבית? הרשו לי לחלוק עמכם כמה טיפים איכותיים:

לפני העבודה

  • כלל ראשון: קודם כל ולפני הכל, דאגו שיהיה לכם חיבור אינטרנט מהיר וחלק, ללא הפרעות ואירועים בלתי צפויים. תאמינו לי, אין דבר יותר גרוע מלגלות שטכנאי מגיע לתקן את האינטרנט, חצי שעה לפני ראיון עבודה – ועוד לנטפליקס.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי StockSnap לאתר Pixabay]

  • כלל שני: לפני שאתם מתחילים לעבוד, דאגו לשגרת בוקר איכותית וממריצה. ההמלצה שלי חופפת להמלצה של רובין שארמה, והיא נקראת שיטת ה-20-20-20. הקדישו את השעה הראשונה לאחר ההתעוררות לשלושה תחומי פעילות: 20 דקות פעילות גופנית, 20 דקות מדיטציה, ו-20 דקות יוגה. בחלק של הפעילות הגופנית, מומלץ לעשות פעילות אירובית כיוון שהיא גורמת להזעה, והזעה גורמת להורדת רמת הקורטיזול בגוף (הורמון הלחץ). לאחר מכן, מקלחת קרה תשפר את זרימת הדם שלכם, וארוחת בוקר טובה תיתן לכם את האנרגיה הדרושה להמשך היום. זכרו שלפתוח את הבוקר על רגל ימין זה להמשיך ולסיים אותו על רגל ימין.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Fotorech לאתר Pixabay]

  • כלל שלישי: ארגנו לעצמכם סביבת עבודה מינימליסטית, מרווחת ונוחה, רצוי בחדר עבודה מחוץ לחדר השינה. פתחו חלון כדי לארגן לכם תאורה טבעית (ואם אין חלון אז השתמש בתאורה מתכווננת), סדרו את השולחן כמו שצריך ותוריד ממנו את כל הדברים שלא קשורים לעבודה, כדי ליצור מרחב עבודה נקי ומרווח, מה שיוצר מרחב חשיבה נקי ומרווח. ואולי הכי הכי חשוב – דאגו לכיסא שמתאים לך. בתור אחד עם בעיית גב שהולכת ומחמירה עם הזמן, אני לא מסוגל אפילו להדגיש עד כמה העניין הזה חשוב.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי lukasbieri לאתר Pixabay]

  • כלל רביעי: ניהול זמן זה אחד הכלים החשובים ביותר, במיוחד כשעובדים מהבית. בתחילת כל יום חדש, תכננו מה אתה עושה בכל יום. כתבו את המטלות והמשימות שלכם ליום הקרוב על דף או על לוח מחיק (מומלץ לקנות ולמסמר). ככה יהיה לכם ברור כשאתה קם בבוקר מה אתם הולך לעשות היום, ולא תפלו להסחות דעת כמו נטפליקס.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

בזמן העבודה

  • כלל חמישי: המשימות החשובות ביותר צריכות להתבצע ב"חלון הקסם" שלנו – השעות הראשונות של הבוקר, בהן אנחנו הכי מרוכזים. שעתיים-שלוש אחרי שגרת הבוקר שלנו, לפני שהמיינד שלנו מתעייף ממחשבות וטרדות היום – המוח עובד בצורה פנטסטית, ומסוגל להספק רב ולתפוקה יעילה מאוד. לכן השתדלו לסיים את המשימות הדחופות ביותר עד הצהריים. עבודה קשה ומרוכזת בתחילת היום תעניק לכם ביטחון עצמי בהמשך היום.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Vu-Manh-Tien לאתר Pixabay]

  • כלל שישי: רצוי להפנים – מולטי טאסקינג זה אאוט, מונו טאסקינג זה המלך החדש. פעם חשבו שריבוי משימות היא שיטת עבודה יעילה שיוצרת תקופה ופרודוקטיביות. היום יותר ויותר מחקרים מוכיחים את ההפך: מוטליטאסקינג היא שיטה לא יעילה, מעייפת ואף מבלבלת, שיוצרת מצב של "תפסת מרובה לא תפסת". הניסיון לשלב כמה משימות במקביל מוביל לכך שרמת הריכוז שלנו כלפי כל משימה יורדת, ואנחנו מועדים לעשות טעויות. על כן אמצו את המונוטאסקינג – והעניקו תשומת לב לכל משימה בנפרד, עם ריכוז עמוק. האפקטיביות שלכם תעלה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

  • כלל שביעי: דאג להפסקת מתיחות או הליכה בשמש מעת לעת. יש מחקרים שממליצים על שיטת ה-52:17, ויש שממליצים על 30:5 (לעבודה ומנוחה בהתאמה). דע את עצמך, יכולתך והגבולות שלך, והשתמש בניסוי וטעייה כדי להבין מה יותר עובד עבורך. המוח שלנו לא בנוי לשלושת ה- D - משמע: Deep work, deep focus, deep learning - למשך זמן רב,. לכן, הפסקות הרענון חשובות. הן לא עושות אתכם עצלנים. בזמן ההפסקה, חשוב להפעיל את הגוף ולא לבהות במסכים: הגוף צריך לנוע, והעיניים צריכות מנוחה מהאור הכחול שהן מקבלות.
  • כלל שמיני: צרו לכם סדרת טאבים חדשה (New Window) בכרום שקשורים אך ורק לעבודה. כל הטאבים של YNET, מאמרים אחרים, נטפליקס או יוטיוב – תעביר אותם לחלון אחר, אחרת הם ימשיכו לקרוץ לכם בחינניות יתרה תוך כדי העבודה.
  • כלל תשיעי: עבדו עם אוזניות כשאתם מנהל שיחות בזום – זה יפקס אתכם הרבה יותר. כמו כן השתמשו באטמי אוזניים או במוסיקה כדי להגביר את רמת הריכוז – רצוי מוסיקת רקע אינסטרומנטלית עם מקצב קבוע. אני ממליץ בחום על הפלייליסטים של Spotify, או על אפליקציה שנקראת fm, שמשמיעה מוסיקה ייחודית שהולחנה במטרה להעלות את רמת הריכוז.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

  • כלל עשירי: בעבודה מהבית הגבולות בין עבודה לבית מטשטשים במהירות: הילדים מפריעים, ההורים מתקשרים, הטלוויזיה עושה רעש. לכן אחלוק אתכם טיפ מנצח – קבעו לעצמכם שעת סיום. אם אתם מתחילים לעבוד ב-9 ומסיימים ב-5 במשרד – סיימו את העבודה בבית באותה שעה. לאחר שעת הסיום הימנעו ממיילים או התכתבויות – אם דחוף אפשר להתקשר. המוח הוא כמו שריר, ולאחר שמפעילים אותו במשך יום שלם – הוא זקוק למנוחה.

טיפ בונוס: אפרופו מיילים – קח את ההמלצה של טים פריס, האינדיאנה ג'ונס של העולם הדיגיטלי: ענו על המיילים שלכם פעמיים ביום באופן מרוכז ויעיל, אחרת הם יהפכו להסחת דעת סדרתית ומתמשכת.

מהפכת הרימוט כבר כאן, והיא כאן כדי להישאר. נצלו אותה, ותגלו שגם לעבוד מהבית זה כיף. בהצלחה!

[לאוסף המאמרים על עבודה מהבית והשלכותיה, לחצו כאן]

2 thoughts on “שרון זקס: 10 כללי הזהב לפרודוקטיביות בעבודה מהבית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *