אלכס רנב: תסמונת אספרגר מהי?

תקציר: הטעם בהתייחסות לילדים ולבוגרים עם אספרגר כתת קבוצה נפרדת בתוך הרצף האוטיסטי הוא בהפניית תשומת הלב ליכולותיהם ולקשייהם הייחודיים. יכולותיהם המילוליות הגבוהות, האינטליגנציה שלהם ורצונם העז בקשר חברתי (גם אם אינם יודעים ליצור אותו) מצריכים דרכי טיפול והתמודדות מותאמות, שיאפשרו את שילובם הנאות, לאורך חייהם, בכל מערכות החיים! 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי KOMUnews לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

עודכן ב- 2 באפריל 2023

אלכס רנב, אספרגר, חוקר פרטי פורנזי, חוקר סייבר דיגיטלי וחוקר דליקות, המספק שירותי מז"פ לחוקרים פרטיים. הוא משמש כנציג הישראלי בתאגיד השוטרים האוטיסטים (NPAA; ראו בהמשך).

החומר למאמר זה נלקח מה- DSM:  ספר התסמונות הפסיכיאטריות האמריקאי, המחייב את אנשי המקצוע המאבחנים בארה”ב, וגם בארץ נוהגים להסתמך עליו.

*  *  *

תסמונת אספרגר (Asperger Syndrome) היא לקות נוירולוגית התפתחותית בתחום התקשורת החברתית, המתבטאת בעיקר  בקשיים בפענוח קודים חברתיים וביצירת קשרים בין-אישיים.

התסמונת הוגדרה לראשונה ב- 1994, ב- DSM IV; אולם ב- 2013 היא נחשבה כבר ב- DSM V כחלק או כתת קבוצה בתוך הרצף האוטיסטי (ASD), בטווח התפקוד הגבוה של הרצף.

לאנשים עם אספרגר אינטליגנציה תקינה או גבוהה; יכולות מילוליות טובות; זיכרון מעולה לפרטים; ולעתים, כישרונות מיוחדים במתמטיקה, במדע במוסיקה ועוד.

קיים פער בין יכולותיהם הקוגניטיביות וכישרונותיהם של בעלי תסמונת אספרגר לבין תפקודם בחיי היומיום. 

מאפייניה העיקריים של התסמונת הם:  

  • קושי תקשורתי - שפתי:  לאנשים עם אספרגר יכולות מילוליות טובות ושפה עשירה; אולם, הלשון שהם משתמשים בה היא נוקשה ותבניתית. כבעלי ASD בתפקוד גבוה, הם מתקשים מאוד ביצירת קשרים בינאישיים וחברתיים. הם מתקשים בהבעת ביטויים דו-משמעיים, מטפורות ודקויות לשוניות, ובהבנת תקשורת לא מילולית (שפת גוף, מחוות, אינטונציות).
  • קשיים באינטראקציה חברתית: אנשים עם אספרגר מתקשים בהבעת רגשותיהם או בהבנת רגשותיו ומחשבותיו של הזולת. הם נאיביים מאוד, ועלולים לטעות בפירוש סיטואציות חברתיות. קשייהם התקשורתיים והחברתיים עלולים לגרום להם לתגובה מוגזמת ובלתי ראויה במקרים רבים. עם זאת, בהדרכה הולמת, הם מסוגלים לרכוש מיומנויות חברתיות וללמוד באופן קוגניטיבי מה שלא רכשו באופן אינטואיטיבי.
  • קשיים התנהגותיים: הם נתקלים בקושי ניכר בהסתגלות למצבים חדשים ולשינויים; ונוטים להיצמד להרגלים וסדרים קבועים.
  • התמקדות מופרזת בתחומי עניין צרים ולעתים גם יוצאי דופן (כגון לוחות זמנים של רכבות או דינוזאורים). אופן החשיבה שלהם נוקשה ותבניתי. הם יכולים להיות מומחים גדולים בתחום מסוים, בזכות הזיכרון המעולה שלהם לפרטים. התמחות ייחודית זו יכולה להיות פתח לשיקומם, ולעתים אף להוביל לקריירה מדעית או אמנותית מצליחה.
  • סרבול מוטורי קל ורגישויות חושיות.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי nickelbabe לאתר Pixabay]

הטעם בהתייחסות לילדים ולבוגרים עם אספרגר כתת קבוצה נפרדת בתוך הרצף האוטיסטי הוא בהפניית תשומת הלב ליכולותיהם ולקשייהם הייחודיים. יכולותיהם המילוליות הגבוהות, האינטליגנציה שלהם ורצונם העז בקשר חברתי (גם אם אינם יודעים ליצור אותו) מצריכים דרכי טיפול והתמודדות מותאמות, שיאפשרו את שילובם הנאות, לאורך חייהם, בכל מערכות החיים. 

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *