אלי בר און: מחדל הטילים הגדול של צבא ארה"ב והשפעתו על ביטחון ישראל

[בתמונה: הקינזל - הטיל הייפרסוני הרוסי המשוכלל בעולם. המקור: משרד ההגנה הרוסי וסוכנות AP]

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

ארה"ב הפסיקה לפתח טילים חדשים עוד לפני עשרות שנים:

  • טיל השיוט ארוך הטווח שלהם, ה'טומהוק', פותח לפני כ- 40 שנה, והיה זה בשעתו הישג טכנולוגי מזהיר.
  • טיל הים ים ים הנפוץ בעולם, ה'הרפון' פותח לפני כ- 45 שנה.
  • טיל הנ"ט הנפוץ שלהם ה'טאו', כנ"ל.
  • טילי הנ"מ הנפוצים מסוג 'פטריוט' כנ"ל.

במהלך השנים בוצעו בחלק מהטילים שדרוגים; אך כידוע, השדרוג אינו יכול לשפר משמעותית את היכולות.

מדוע האמריקאים נהגו כך? לא ברור

ההחלטה האסטרטגית הזו הייתה, להערכתי, שילוב של טיפשות, יהירות וכנראה גם שחיתות ציבורית. הם האמריקאים הימרו על השקעה במטוסים ומסוקים מאוישים. ההשקעה הכבירה של טריליונים בפיתוח ורכש מטוסים ומסוקים, תרמה שם לתעסוקה, לפופולריות של פוליטיקאים מקומיים וכד'. אבל, להערכתי, היא החלישה משמעותית את הביטחון הלאומי שלהם וגם של כל בנות בריתם, לרבות מדינת ישראל.

[בתמונה: קליבר טיל השיוט מתוצרת רוסית, המשוכלל בעולם, התמונה היא נחלת הכלל]

מדוע? כי בחיים ובכל תחום אין ואקום. האמריקאים - שהיו עד אז המובילים העולמיים בפיתוח של טילים - הפכו ברבות השנים למיושנים. המתחרים והיריבים השיגו אותם ובגדול. בתחום הטילים הבליסטיים, טילי השיוט והטילים ההיפרסוניים רוסיה משיגה אותם היום בשנים רבות. כך גם בתחום טילי הנ"מ. נשיא רוסיה ולאדימיר פוטין מעריך כי הפער הנוכחי הוא של 20 שנה! אני לא בטוח בכך; אך גם אם ארה"ב תפעל במרץ על פיגור של עשר שנים אני חותם:

  • מערכות הנ"מ הנוכחיות של רוסיה ה- אס 400 מסוגלות ליירט ממרחק עצום כל איום של מטוסי ארה"ב; והמערכות של ארה"ב, סוללות טילי הפטריוט לא.
  • טילי השיוט הרוסיים מסוג קליבר (ראו תמונה בראש המאמר) יכולים לתקוף כל מטרה אמריקאית בטווח של כ- 2,500 ק"מ מהמשגרים. זאת, כאשר בגלל מהירותם הרבה, גובה טיסתם הנמוך ויכולת התמרון שלהם אין לאמריקאים יכולת ליירטם.
  • גם הטילים הבליסטיים המתמרנים של רוסיה מדגם האיסקנדר יכולים לחסל כל סוללת טילי נ"מ או סוללת טילים נגד טילים בטווח של כ- 500 ק"מ; וכך גם כל מטרה חשובה אחרת. הטילים המתמרנים והמהירים מהדגם הזה לא ניתנים ליירוט.
  • החמור ביותר, טילי השיוט ההיפרסוניים הרוסיים מהסוג של קינזל וזירקון מסוגלים לחסל את הצי האמריקאי מטווח עצום. אין בעולם אמצעי שיעצור אותם.
  • גם בתחום טילי הנ"ט אין מקום להשוואה בין טיל הטאו הישן לטיל הקורנט, שהדגם החדש שלו ארוך טווח במיוחד ומסוגל לחדור כל שריון.

[בתמונה: האיסקנדר - הטיל הבליסטי הרוסי המשוכלל בעולם. קרדיט: Vitaly V. Kuzmin • CC BY-SA 4.0]

אז רוסיה מתחזקת, אבל כך גם סין, שמצויה בפיגור קטן, שנתיים עד שלוש מרוסיה; וגם איראן, שמשקיעה את כל משאביה בטילים מדויקים. כולן מפתחות בקדחתנות טילים מדויקים ארוכי טווח עם ראשי ביות אלקטרו אופטיים, שמאפשרים פגיעה מדויקת במטרה.

המדינות הנ"ל לא משקיעות ברצינות בחיל אוויר מאויש. הן משקיעות בטילים משוכללים ובמל"טים נושאי טילים משוכללים.

ארה"ב מתחילה להתעורר ולפתח את מה שהייתה חייבת לפתח לפני עשור; אך התקציב עדיין משועבד, בשנים הבאות, לרכש יקר - וכנראה חסר ערך של מטוסים רבים ונושאות מטוסים וכך ארה"ב מצויה כבר היום בנחיתות מבצעית באזורים חשובים בעולם.

מדינת ישראל שנסמכת על ארה"ב בחלק מהתחומים לא השכילה להבין בזמן כי עידן המטוסים המאוישים עבר את שיאו. יש היום אמצעים אחרים, טילים משוכללים וארוכי טווח, גם פגזים מדויקים שיעשו עבודה טובה יותר מזו של חיל האוויר בחלק מתחומי הלחימה שלו; וזאת, בעלות נמוכה משמעותית.

אז צריך להתעשת, הזמן דוחק ולפתח מענים התקפי והגנתי נגד טילים מדויקים!

מטוסים, טכנולוגית, לא מסוגלים ליירט טילים. אז חייבים את השילוב של יכולת התקפית באמצעות חימוש ארוך טווח ומדויק שתרתיע ואם יש צורך תכריע את האויב ובמקביל הגנת לייזר חזקה נגד טילי האויב.

השילוב הנכון - בין יכולת הגנה משופרת ליכולת של התקפה מוחצת - הוא המפתח להישרדות במלחמה גדולה.

המלחמות כבר לא מתנהלות בגבולות באזורים לא מאוישים, העורף הוא החזית.

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *