אלי בר און: חתול שחור בין פוטין לאסד?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Mihail_hukuna לאתר Pixabay]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

נראה כי חתול שחור עבר לאחרונה בין רוסיה לנשיא סוריה בשאר אסד וזו התפתחות אסטרטגית רבת חשיבות. המאמר הזה לא יעסוק בטילים ובלייזרים; וגם לא בקורונה...

יש להתעמק בשינויים האסטרטגיים שמתרחשים בחודשים האחרונים במרחב, הם ישפיעו על המצב האסטרטגי של מדינת ישראל לטוב ואולי גם לרע. למצב שמתהווה יש להערכתי סיכויים גדולים לשפר את מצבנו הביטחוני אך גם סיכונים מסוימים לביטחון המדינה.

להערכתי רוסיה, הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין - הגורם שמחזיק בעשור האחרון את בשאר אסאד וכנופיית העלווים שלו בשלטון - הגיע למסקנה בשיתוף עם הנשיא הטורקי ארדואן כי לא ניתן יהיה לשקם את סוריה ללא תמיכת העולם הסוני.

[בתמונה: הם כבר לא? התמונה היא צילום מסך]

מסתבר כי העולם הסוני, מדינות המפרץ, לא ישקיעו את מאות המיליארדים הנדרשים לשיקום סוריה, כל עוד כוחות איראן/החיזבאללה נמצאים בסוריה; וכל עוד פושע המלחמה אסד - שחיסל מאות אלפי סונים וגירש מליונים מארצם וכנופייתו יהיו בשלטון. הם ישקיעו רק כאשר יוחלף אסד במנהיג סוני, רצוי גנרל שזוכה לתמיכת הצבא.

ואם העולם הסוני לא ישקיע, אזי רוסיה וטורקיה תפסדנה כלכלית ובגדול. הן לא תחזרנה את ההשקעות האדירות שלהם במלחמה; וטורקיה גם את הוצאות האדירות של הטיפול במיליוני פליטים והסיכוי להחזירם לסוריה.

הסימנים לכך רבים:

  • מצב הפסקת האש, המתמשך חודשים, במובלעת הגדולה האחרונה שבידי המורדים היא מובלעת אידליב. מובלעת, שמתגוררים בה כ- 3 מליון נפש ומוגנת כעת בתקיפות ע"י צבא טורקיה.
  • הביקורת הרוסית הגלויה, לראשונה, על ההתנהלות המושחתת של אסד.
  • חופש הפעולה הגדול, יחסית, שניתן לישראל לתקוף כוחות של איראניים ושל המליציות שלהם בסוריה. הנ"ל לא יכלו להתרחש, ללא ההתנגדות רוסיה לכיבוש ולהחרבת אידליב; וההסכמה, שישראל זכאית להגן עצמה.
  • גם החיסול המבורך (תודה לנשיא האמריקני, דונלד טרמפ...) של קאסם סולימני המנהיג המוכשר והכריזמטי של כוחות איראן במרחב מקל כעת על המהלכים הרוסים/טורקים. נסתבר שגם באיראן וגם במליציות אין לאיש הזה תחליף.
[בתמונה: סולימני - אין לו תחליף... התמונה היא צילום מסך]

סיכויים

להערכתי הסיכויים כעת הם טובים להוצאה בדרך זו או אחרת של כוחות איראן מסוריה, להחלשת ההשפעה האיראנית בסוריה וכן להחלשת ארגון החיזבאללה, ששולט לחלוטין בלבנון. להערכתי ארגון החיזבאללה יעסוק בעיקר בהגנה עצמית על עמדותיו בלבנון ולא יהיה קשוב כבעבר לתקיפה של מדינת ישראל במצוות אדוניו האיראניים. זה לא אומר שהם יסכימו לכך שנתקוף אותם בלבנון, אם נתקוף נחטוף; וזו גם עמדת כל הלבנונים, אך נראה כי שישקיעו פחות בהתעצמות בטילים מדויקים.

הסיכונים

כאשר יוחלף המשטר ושיקום סוריה יחל, לי זה ברור, רוסיה לא תאפשר לישראל לפעול שם. אבל במקביל, אם לא תהיה שם התעצמות בטילים מדויקים; לא יעבירו חימוש לחיזבאללה; ולא יבנו חזית טרור בגבול רמת הגולן; אזי, לא יהיה תמריץ למדינת ישראל לפעול שם.

ברור שבשלב השני של השיקום וזאת למרות מעבר השלטון לידיים סוניות יוקם צבא סורי חדש; והוא יצויד במיטב אמצעי הלחימה של רוסיה וזה כולל גם הרבה טילים מדויקים. בתחומים מסוימים, התהליך הזה כבר החל. חייבים לדעת, כי למרות סיפוח רמת הגולן הסוריםם לא יוותרו על החלום להשיב אותה לריבונותם.

התעצמות צה"ל תדחה בגלל המצב הכלכלי. להערכתי, אסור לנו 'להוריד את הרגל מהגז' ואני חושש שכך יקרה.

והסכסוך הישראלי-ערבי? הוא לא הולך לשום מקום!

[למאמר תשובה: 'אלעד רזניק: הניצחון החדש הנוכחי (בדיבורים) על האיראנים', לחצו כאן]

2 thoughts on “אלי בר און: חתול שחור בין פוטין לאסד?

  1. כמה תסריטים שעולים במחשבה ראשונית לגמרי:

    1. הרוסים יעיפו את האיראנים מסוריה ויחליפו את המשטר.
    א. בלחץ הרוסים ייפתח פתח לשלום בין ישראל לסוריה. סוריה יורדת מציר הרשע האיראני ונשלטת באופן בלעדי ע"י הרוסים. סעודיה והמפרציות יעזרו לסורים אם הם ירדו מהחלום להביס את ישראל. חיזבאללה מנותק משרשרת האספקה האיראנית ומתמקד בחזית הפנים לבנונית, בה מתחזקים הגורמים האנטי-איראניים. אם איראן נופלת או נחלשת מאד, חיזבאללה מתפורר ואת השלטון בלבנון תופס שת"פ נוצרי-סוני.
    ב. הרוסים מתואמים באופן מלא עם הטורקים, שהופכים לבעלי בית ביחד. הסורים עולים על ציר רשע חדש, סוני, טורקיה-סוריה, בשאיפה להתנכל לישראל. הרוסים מחזקים מאד את הצבא הסורי, כך שנוצר איום גבוה ברמה של מלחמה בין צבאות סוריה-ישראל תוך שנתיים. הסורים מסכימים להעביר לחיזבאללה אמל"ח וציוד בתמורה לנסיגה מוחלטת של האיראנים מכל שאיפה בסוריה. הסורים בונים על מלחמה משולבת עם חיזבאללה נגד ישראל, בעיתוי של מלחמת איראן-ישראל. יחד עם זה כוונתם לחזק את הצבא להגעה לאיזון אסטרטגי מול ישראל לבדם, גם בלי איראן/חיזבאללה, ועם מטריית הגנה של נ"מ רוסי וחסות אסטרטגית רוסית למהלך. טורקיה מסייעת לסורים בין השאר בחזית הימית.

    2. הרוסים לא מצליחים או לא רוצים לסלק את האיראנים מסוריה כולה.
    א. הרוסים מחליפים את אסד אבל מרשים לאיראנים להמשיך לבנות את יכולותיהם ,תחת מגבלה שזה רק באזור דרום סוריה ובלי מטריית הגנה רוסית. האיראנים בונים את היכולות שם בעזרת חיזבאללה. ישראל פוגעת בהם אבל במלחמת איראן-ישראל יש חזית חיזבאללאית בגולן.
    ב. האיראנים המסולקים מסוריה והעלאווים נאמני אסד נכנסים למלחמת טרור וגרילה מול המשטר החדש בסוריה לאחר החלפת אסד. חיזבאללה לוקח חלק מרכזי בכך. סוריה ממשיכה להיות מוקד לבלגן של מלחמות בין דתות ומיגזרים, למשך שנים. בשלב מסויים סוריה מחולקת לקנטונים, עם העברת אוכלוסיה מסיבית. חיזבאללה סופג אבדות כבדות ומאבד את הלגיטימציה בלבנון – ואולי יורד מהבמה כשהוא מוחלף בגוף פחות מיליטנטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *