[לאוסף פרקי ספר איוב, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]
אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).
החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.
* * *
תשובת אלוהים לאיוב (או סערת הנפש של איוב עצמו) ממשיכה.
והפעם, מגייס אלוהים את ממלכת החיות לסדרת שאלות רטוריות שבאות להבהיר לאיוב את אפסותו וחוסר המעמד שלו מול אלוהים.
החיה הראשונה העולה על שולחן ה"משפט" הזה היא "יעלת הסלע": תהליך הלידה שעוברת היעלה הוא הפלא האלוהי שאין לאיוב מושג כיצד הוא מתרחש: א הֲיָדַעְתָּ--עֵת, לֶדֶת יַעֲלֵי-סָלַע; חֹלֵל אַיָּלוֹת תִּשְׁמֹר.
החיה השנייה היא הערוד (סוג של חמור): עובדת היותו חי כפרא בטבע ללא השגחת אדם הוא הפלא האלוהי, שאין לאיוב מושג כיצד הוא מתרחש: ה מִי-שִׁלַּח פֶּרֶא חָפְשִׁי; וּמֹסְרוֹת עָרוֹד, מִי פִתֵּחַ.
החיה השלישית היא הראם. עובדת היותו עובד עבור האדם מבלי שהוא אוכל את התבואה שהוא אוסף ביום העבודה, אף היא פלא שאין לאיוב מושג כיצד הוא מתרחש:
ט הֲיֹאבֶה רֵּים עָבְדֶךָ; אִם-יָלִין, עַל-אֲבוּסֶךָ.
י הֲתִקְשָׁר-רֵים, בְּתֶלֶם עֲבֹתוֹ; אִם-יְשַׂדֵּד עֲמָקִים אַחֲרֶיךָ.
וכך ממשיך אלוהים ומשתמש ברטוריקה על העופות בעלי הכנף, ועל הסוסים הגיבורים, והניצים המגביהים עוף.
והאדם?
מדוע שהאדם יזכה ליחס מיוחד משאר החיות? כולן משלימות עם המסלול והנתיב שקבע להם אלוהים.
והאדם? שום דבר מכל מה שקורה בטבע לא נעשה עבורו. כך כתוב בפרק הקודם: כו לְהַמְטִיר, עַל-אֶרֶץ לֹא-אִישׁ-- מִדְבָּר, לֹא-אָדָם בּוֹ.
הגשם יורד גם במקומות בהם אין אנשים. הוא יורד כחלק מהמערך הכולל של הטבע. אין לצדק האלוהי ביטוי במשפט בני האדם. אנחנו קיבלנו את ההזדמנות ליהנות מכל הפלא בטבע. זה מספיק.
צדק לא תוכל לקבל ממני, מסביר אלוהים לאיוב. צדק תמצא (אולי) רק בין אנשים.
בעצם, הצדק אינו חלק מהבריאה האלוהית.
אולי חיפוש הצדק הוא מותר האדם מהטבע? מאלוהים?
מיהו צדיק? – בשביל זה נחכה לפרק הבא...
[התמונה היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי AJEL לאתר Pixabay]