יצחק בריק: לא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחוץ…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Matthew Deery לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על תרבות ארגונית ו'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

"לא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחוץ..."

לצערי את המשפט הזה אני שומע הרבה מאוד, בזמן האחרון, מקצינים בכירים בצה״ל, בקבע ובמילואים, אשר אומרים לי שהם לא יכולים להשלים עם דברים חמורים מאוד המתרחשים בצה״ל; וזה יוצר אצלם חוסר שקט נפשי ומועקה קשה:

  • מצד אחד הם חוששים להציג את דבריהם כלפי הקצינים הבכירים יותר בקבע אשר בדרך כלל הם מנותקים מהשטח ולא אוהבים לשמוע על בעיות וגם אינם עוזרים בטיפולם. הם מרגישים שהם נתפסים כבכיינים ולכן הם שותקים שמא יבולע להם.
  • אך מצד שני, הם אומרים לי שהם התלבטו זמן רב אם לדבר איתי; שכהרי המוסכמה בצבא היא שלא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחוץ, אבל הם כבר לא יכולים להכיל בתוכם את המועקה בשתיקתם; ואת הרגשתם שבשתיקתם, הם נותנים יד לטיוח וההסתרה של האמת הקודרת.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay; תמונתו של השופט לואיס ברנדייס היא נחלת הכלל]

אז, הם מחליטים להתקשר אלי ומבקשים כמובן שלא 'אשרוף אותם', ומספרים לי על הדברים הקשים, שאליהם הם נחשפים בצבא. רק שהמוסכמה הארגונית האובססיבית הזו - שטבועה בתרבות הארגונית - היא שיוצרת את קשר השתיקה ותרבות השקר.

זה המקור לדיווחים הלא אמינים בתוך הארגון וממנו החוצה; לתחקירים בעייתיים; לאי הפקת לקחים ולאי יישומם; לאי טיפול בליקויים קריטיים; ועוד ועוד.

ידועה לכולם אמרתו של שופט בית המשפט העליון האמריקני לואיס ברנדייס כי"אור השמש היא חומר החיטוי הטוב ביותר". העובדה שהציבור לא נחשף לאמת מאפשרת לצה"ל לחיות עם המצב הקיים. זהו מרשם בדוק לנפילה לתהום!

[תמונתו של יצחק בריק היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על תרבות ארגונית ו'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *