יצחק בריק: דברי הרהב הריקים מתוכן, על שום מה?

[בתמונה: "אבו נפחא"... קרדיט: TANAKA Juuyoh (田中十洋) - water baloon / 水風船(みずぶうせん) Uploaded by Jacopo Werther; CC BY 2.0]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

ראש חטיבת המבצעים, תא"ל יניב עשור יצא בראיון ב"מוסף לשבת" של ידיעות אחרונות (ראו למטה).

"אם נסראללה יכאיב לנו" - מאיים עשור - "אנחנו נרסק אותו". באמת? מישהו באגף המבצעים מסתכל בראי ושואל את עצמו איך נתפסות ההתרברבויות הללו, הן בעינינו אנו, והן בעיני האויב, מפיה של אותה מערכת שהשלימה עם ההתעצמות המפלצתית בטילים של החיזבאללה בתקווה ש"יחלידו"; ועם אבדן היתרון האסטרטגי של ישראל?

האם איבדנו כיוון?

טדי רוזוולט - שנחשב לאחד הגדולים שבנשיאי ארצות הברית - היה זה שטבע - בנאום במיניסוטה - את המשפט המפורסם, "דבר ברכות אך אחוז במקל גדול" ("Speak softly and carry a big stick"), שהפך למשפט מפתח ביחסים הבינלאומיים. כשמתנהגים ההיפך: מדברים דברי רהב אבל מורתעים על ידי החיזבאללה, בכורח הנסיבות (אבדן היתרון האסטרטגי), הדבר מעיד, לא כל ביטחון עצמי, אלא על פחד וחרדה, שמוקרנים מהצבא לאזרחינו וגם לאויב!

אלה בדיוק ההכרזות שמאוד צריכים להדאיג אותנו. מדובר במקרה הטוב, ביהירות ובזחיחות. זה מזכיר לכולנו את ההכרזה של הרמטכ״ל, דוד אלעזר (דדו) במלחמת יום הכיפורים: "נשבור להם את העצמות"; הכרזה שמלווה אותנו עד עצם היום הזה.

.

הוותיקים עוד זוכרים, שבעקבות הראיון הזה - שאלעזר היה שמח למחוק מההיסטוריה - שרו אנשי סדיר ומילואים בערבי הווי - במהלך המלחמה ואחריה: "אלעזר, סופר סטאר, את העצמות שלהם שבר..." (לפי המנגינה של ההצגה, ישו כוכב עליון... באנגלית: Jesus Christ Superstar)...

ברצוני לציין שגם אם נרסק אותם בלבנון כפי טוען תא״ל יניב עשור הרי שזה לא ימנע בשיגורם של אלפי טילים על ישראל בכל יום מעזה, עיראק, סוריה, לבנון, מליציות מתימן ואיראן, כמו גם תקיפות של גדודי קומנדו בגבולנו הצפוני והדרומי; ואלפי אנשי תנזים שירו לכל עבר ביהודה ושומרון; כך שגם נגרום להם נזקים קשים מאוד בלבנון; נספוג מכה שלא חווינו מעולם...

[בתמונה: כשמתנהגים ההיפך: מדברים דברי רהב אבל מורתעים על ידי החיזבאללה, בכורח הנסיבות (אבדן היתרון האסטרטגי), הדבר מעיד, לא כל ביטחון עצמי, אלא על פחד וחרדה, שמוקרנים מהצבא לאזרחינו וגם לאויב!.... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי GregReese לאתר Pixabay]

מה שבאמת צריך לעניין אותנו, הוא מה יקרה לנו במלחמה הבאה; וכיצד עלינו להתכונן אליה. בגלל השאננות והרהבתנות הזו, איבדנו כבר 10 שנים של הכנות. במקום להכריז הכרזות בומבסטיות, יש להפשיל שרוולים ולהיכנס לעובי הקורה בהכנת העורף למלחמה הקשה בתולדות ישראל; בפיתוח לייזר כנגד טילים - כתוספת חשובה מאוד להגנה על העורף - ובחיזוק צבא היבשה, שנמצא בשנים האחרונות בהידרדרות קשה.

[התמונה המקורית היא צילום מסך]

  .

5 thoughts on “יצחק בריק: דברי הרהב הריקים מתוכן, על שום מה?

  1. זוכרים את הייאוש כשנודע כשהערבים חופרים מנהרות ?
    איך נמצא אותן ? מה נעשה ? איך נתמודד ? אוטוטו חטיבות חיזבאללה יצוצו מתוך האדמה ברחבי הגליל .
    והנה נמצא לדבר פיתרון . איננו יודעים מהו אבל כבמטה קסם החלו אנשי חמאס להיכנס למנהרות אבל לא לצאת מהן . גם עם איום הטילים ימצא פתרון . תפקידנו הנוסף להכשיר את צבא היבשה לפלישה נוספת ללבנון במסגרת המקל הגדול . במזרח התיכון קוראים לו נבוט . וכל כמה שנים אנחנו חובטים במישהו אחר . זה מחדד לאוייב את הזיכרון עד לפעם הבאה כשהזכרון הזה נחלש .

  2. מר בראון

    די כבר עם האגדות שלך על הסקיגארד זאת שרלטנות לשמה
    אין מערכת מבצעית בשם הזה מעולם לא הייתה אין מוצר מדף יש מדגים טכנולוגיות
    מי שמפיץ את חזון הסקאיגראד כמערכת מבצעית עושה את זה בשרלטנות אין קץ

    השאלה שבריק לא שואל את עצמו זה למה האמריקאים זנחו את הטכנולוגיה אחרי 50 שנות פיתוח למרות שהצרכים המבצעיים שלהם
    אם זה בדרום קוריאה אם זה במזרח התיכון ואם זה בפולין ובבלטיות מאוד דומים לשלנו.

  3. רעש, רעש, רעש. הרעש של מגן לעורף (סקייגארד) שבריק מהדהד אותו מזיק יותר מהשחיתות של מערכת הבטחון כי הוא כאילו נותן לה צידוק לאטימות שלה נגד ביקורת. הסקייגארד לא מסוגל ליירט טילים ורקטות.

  4. האלוף יצחק בריק צודק, ראש חטיבת המבצעים כמו מפקדו ראש אגף המיבצעים הם קשקשנים ולדיבריהם אין כיסוי.
    כפי שנסראללה אמר רק היום יש מאזן אימה ואם נפציץ בלבנון נופצץ באמצעות טילים שאין כל דרך זולת הלייזר רב העוצמה סקייגרד לעצור אותם.
    לייזר כזה היה יכול להיות ברשותינו לפני עשר שנים.

    • כל הפוסל – במומו פוסל. הסקייגארד לא מסוגל ליירט טילים ורקטות כי לא ניתן לנעול את מוקד קרן הלייזר על רש"ק המטרה למשך 4 (אליבא יוסי ארזי ז"ל – לשעבר מנהל מגן לעורף) השניות הדרושות ברציפות. טיל מאיראן עובר את 10 הק"מ (ארזי) של טווח הסקייגארד ב-2.2 שניות. קידום הסקייגארד בארץ מתבסס על שקרים של נורת'רופ ששרלטנים קולניים כאלי בר-און ומדענים בלתי אחראים כעודד עמיחי מהדהדים כאן. ההוכחה הכי מיידית לכך שהסקייגארד לא מיירט רקטות וטילים היא סירוב ריית'יאון להביא אחד כזה לארץ לשם בחינתו ע"י צה"ל בתנאים ובתרחישים הרלבנטיים לנו – כתנאי מקדים לשיקול רכישה. למרות שהסקייגארד מבצעי כבר קרוב ל-40 שנה, אף אחד בעולם לא עושה סימנים שהוא מעוניין להצטייד בו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *