יצחק בריק: נטישת יחידות המילואים וחוסר מוטיבציה של קציני המילואים לקבל תפקידים בכירים

[מקור התמונה: אתר צה"ל]

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על מוטיבציה', לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

לאחרונה פרסם יואב זיתון באתר ynet כי "קצינים קרביים בכירים בצבא, בהם קצין התותחנים הראשי, תת-אלוף אבירם סלע, טענו לאחרונה כי קצין שהורשע בעבירות סמים יכול להמשיך לכהן בתפקיד של קצין במילואים, ושלכן אין לפגוע בדרגותיו. כך עלה בדיון ההוכחות לעונש לרב-סרן עידו (שם בדוי), שהודה במסגרת הסדר טיעון כי השתמש פעמים רבות בקנאביס במהלך שירותו הצבאי; אך בעיקר, בשלב לימודיו האקדמיים, במסגרת מסלול קידומו, בדרכו לפקד על גדוד סדיר (זיתון, 2020).

תא"ל סלע חשף בכך קשיים משמעותיים בניסיונות של צה"ל לאייש תפקידי קצונה בצבא היבשה, במילואים. בפרקליטות הצבאית דרשו להוריד את רס"ן עידו מדרגת הקצין ובכך לשלול את האפשרות שימשיך לפקד במילואים. השופטים הצבאיים, בניגוד לעמדת הקצינים הבכירים שהעידו לטובתו, דחו בשבוע שעבר את ערעורו באשר לסוגיית העונש וקבעו כי הוא יורד לדרגת סמל, לצד העונש שנקבע בערכאה המחוזית: 20 ימי מאסר בפועל שכבר בוצעו לאחר מעצרו ו-2,500 שקלים קנס (זיתון, 2020):

[לכתבה המלאה של יואב זיתון ב- ynet, לחצו כאן]

הם נוטשים...

נטישת יחידות המילואים של קציני המילואים לקבל תפקידים בכירים, היא עוד סימפטום לאבדן המוטיבציה בקרב מפקדים במילואים כתוצאה ממועקה קשה של נטישה על ידי הפיקוד הבכיר של צה״ל. זה מתבטא ב:

  • מחסור באימונים;
  • רמת אימונים נמוכה;
  • מצב חמור כשירות אמצעי הלחימה בימ"חים;
  • היעדר ימי מילואים לבקר - לפחות פעם בשנה - במחסני החירום ולוודא שהציוד והאמצעים מוכנים למלחמה;
  • העדר הטמעה בהפעלת אמצעי לחימה חדשים;
  • קיצוץ יחידות מילואים, מתחת לקו האדום המהווה סכנה חמורה ליכולת ההתמודדות במלחמה;
  • פיטוריהם של מעל מאה וחמישים אלף אנשי מילואים, והוצאתם מהמאגר של אנשי המילואים באכ״א, דבר אשר לא מאפשר את גיוסם בשעת חירום; ביניהם רבים מאוד שהשתחררו מצה״ל בשנים האחרונות, צעירים בגילאים 40-22; שיהיה צורך לגייסם למלחמה הבאה לפעולות עזרה בעורף, המופגז ע"י אלפי טילים ורקטות; בגבולות  בישובי הספר  ועוד. לא נוכל לגייסם, בהעדר קשר איתם.
  • בנוסף לכל אלה, תחושה קשה של אנשי המילואים ביחידות הקרביות, שאין בידיהם להכין את יחידותיהם כראוי למלחמה, כתוצאה מהתייחסות מפקדת זרוע היבשה (מז"י) ליחידות המילואים, בסדר עדיפות הולך ויורד, לאורך השנים.

בשנה האחרונה, הגענו לשיאים חדשים של התעלמות מז"י מחלק גדול של יחידות המילואים. צריך לזכור, שבמלחמה, לא מספיק צבא קטן וחכם (בהנחה שהוא חכם... טכנולוגיה לבדה אינה הופכת צבא לחכם!). בלי יחידות המילואים, לא נוכל לנצח במלחמה!

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על מוטיבציה', לחצו כאן] [לקובץ מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

4 thoughts on “יצחק בריק: נטישת יחידות המילואים וחוסר מוטיבציה של קציני המילואים לקבל תפקידים בכירים

  1. זה לא יקרה ולא הפקר, זו החלטה של המדינה לצמצם את צבא המילואים.

    אין בכתבה פה הפרדה בין מחדלים לבין הפחתת השקעה במתכוון, ומה שנשאר בתוכן הוא דעתו של הכותב.

    צריך לשים לב שלא כל פעם שמורידים משאבים ממשהו חשוב, זה הפקר. יש חשוב יותר ויש חשוב פחות, וכרגע, בשביל קובעי המדיניות בצהל ובמדינת ישראל, כנראה להקטין את צבא המילואים זה טוב.

    • התופעה של חוסר מוטיבציה בקרב קצינת הביניים במילואים להתקדם נובעת מהתחושה ש"הכושי עשה את שלו…" קצינים במילואים בדרגות מ"פ רואים כיצד המג"דים שלהם משקיעים בהכנת הגדודים למלחמה ולפעילות מבצעית במהלך ימי המילואים הממושכים בלי תמורה ראויה ותוך אבוד ימי עבודה ופגיעה כלכלית ללא פיצוי מצד הצבא. הקצינים בדרגות הביניים מעדיפים להתקע בתפקידים זוטרים ובלבד שהקריירה האזרחית שלהם לא תפגע

  2. האלוף יצחק בריק צודק במליון אחוז, אני אומנם בן 62 ועדיין עושה מילואים אם צריכים אותי מתייצב בנפש חפצה, עשיתי מילואים במחנה עמיעד כמכונאי טנקים, לצערי החיילים הסדירים לא יודעים להוציא מנוע, לא יודעים להחליף בורג מתיחת זחל, פעולות פשוטות, אנשי הקבע הותיקים לא מתרגלים אותם למרות שיש להם תנאי עבודה מצויינים כמו עגורן, משאבות דלק ומשאבות תדליק, מתקן למלא שמן במנוע, החיילים רוב הזמן בחדר הלבשה ולא עושים דבר חוץ מלחכות לארוחת צהרים ומשם לתחנת האוטובוס, חבל כי בשעת חירום לא ידעו איך לתקן טנקים.

  3. מקווה שיפלטו אותי בהקדם ממצבת כח האדם של הצבא המסורס הזה . דם חיילינו מופקר המדינה זרקה אותנו כבשר תותחים לכל דורש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *