אלעד רזניק: משהו לא פופולרי על פרשת ג'ורג' פלויד

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי DonkeyHotey לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

כמו כולם צפיתי בלופ אין סופי במותו חסר התחלת של ג'ורג' פלוייד. קראתי את רוב ההרי המילים המיותרות ברובם הגדול שנשפכו על הנושא. העולם כמעט כולו מאוחד בדעתו, שהשוטר נוול מרושע הפעיל כוח שלא לצורך - ובנקודת הקצה, די ברור שכך הוא המצב. אבל, נקודת הקצה שבה השוטר צ'ובין הורג את פלוייד היא הפחות מעניינת בעיני. בעיני הנושא הוא נושא מאתגר שמעלה לא מעט שאלות ועוסק מעבר לצדדים הטכניים בבחירות שהאדם בוחר.

פלוייד היה רחוק מלהיות אפיפיור ע"פ מכתבו של יו"ר איגוד השוטרים של מיניסוטה בוב קרול, לפלויד היה עבר עברייני אלים למדי שכלל 80 חודש בכלא על מבחר עבירות וביניהם עבירות סמים קשים ושוד מזוין - במהלכו הצמיד אקדח לאישה בהריון - ועוד.

התקרית עצמה? פשוטה למדי פלוייד המנוח הגיע לאיזה מכולת ניסה לשלם - ביודעין או שלא ביודעין - בעבור סיגריות בשטר מזויף של 20 דולר. הוא יצא לרכב שלו, התיישב שם והיה עסוק בענייניו. בעל המכולת הוא זה שמזמין את המשטרה.

ההתנהלות הקודמת של פלויד מעלה שאלות שונות למשל: מה ידע פלויד על אותו שטר מזויף של 20 דולר, שהוא נתן למוכר שגרם להזמנת משטרה לזירה? האם הוא באמת היה קלסטרופובי; או שפשוט הכיר את המערכת המשטרתית, וידע מה ההשלכות של האמירה הזאת על תהליכי העיכוב והמעצר?

[אנו מאמינים שאנו עושים בתמונתו של ג'ורג' פלויד המנוח שימוש הוגן]

אני מאמין שהאינטראקציה הבין אישית, בשילוב עם ההנחיות המערכתיות - וחוסר האופציות שהחברה השאירה בידי השוטרים - היא שגרמה לתוצאה הסופית: האם השוטרים מודעים לעברו האלים של פלויד כשהם מגיעים לזירה? האם השוטרים בניידת הראשונה יודעים? מה עם השוטרים בניידת השלישית? זה תלוי במידה רבה במערכות המודיעניות שיש לשוטרי משטרת מיניאפוליס.

חשוב לדעתי להבין את כל מה שהיה שם לפני שחורצים את גזר דינם של פלוייד או של השוטר לשבט או לחסד. למשל, חוסר היכולת של המערכת המשטרתית להפעיל אלימות כלפי פלוייד על מנת להכניס אותו לניידת, תרם או לא תרם לתוצאה הסופית? חוסר היכולת להפעיל אלימות, תרם להגעת שלוש ניידות לזירה. 5 או 6 שוטרים.

בעיר כמו מניאפוליס המונה כחצי מיליון תושבים ו- 800 שוטרים, 6 שוטרים שנשלחים לעבר אדם בודד זה דבר לא סביר בעל השלכות מערכתיות על היכולת של משטרת מיניאפוליס לספק ביטחון לתושבי העיר.

מה ההנחיות המשטרתיות לטיפול במקרים שבהם מישהו מסרב להיכנס לניידת? החברה האזרחית שלחה את השוטרים למקום; ותפקיד החברה האזרחית - בדיוק כמו במקרה אלאור אזריה - הוא לוודא מה קרה, מהדקה הראשונה ועד השנייה האחרונה; ולהפיק את הלקחים המתבקשים, על מנת לוודא שתוצאה כזאת לא תקרה שנית. לצערי באווירת הלינצ' כלפי המשטרה הקיימת היום בארה"ב הסיכוי שמישהו ישאל שאלות קשות ושיופקו לקחים מערכתיים לא קיים.

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

3 thoughts on “אלעד רזניק: משהו לא פופולרי על פרשת ג'ורג' פלויד

  1. היום הראו בחדשות הערב ערוץ 12 כיצד שוטרים משתלטים על צעיר שנסע על אופניים חשמליים ללא קסדה , סרב להזדהות ,התנגד בכוח למעצר, ונאלצו להשתמש בכוח כדי להתגבר עליו, ונראה היטב בווידאו כיצד אחד השוטרים לוחץ בברכו את צוואר הצעיר המוטל על הקרקע- שיחזור מדויק של מקרה גורג פלויד!! מלבד שלא הרגו.
    ממש בימים אלה, מנצלים שונאי ישראל את האירוע וטוענים ששוטרי ארהב למדו שיטה זו ממשטרת ישראל שבאופן זה הורגת את הפלסטינאים. יהדות ארהב נזעקה למחות נמרצות על התעמולה האניטשמית הזו.
    יש להניח ששיטות המשטרות השונות בעולם אינן שונות בהרבה, אבל אני מאמין שאף תחנת שידור זרה לא תמהר להפגין זאת, וודאי שלא כאשר דמו של גוגרג פלויד עדיין מרוח על המדרכה.
    אבל אצלנו- מישהו בערוץ 12 שש לשכנע את העולם שהתעמולה האנטישמית הזו אכן נכונה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *