יצחק בריק: קוראים לזה טיוח ומריחה והתעלמות מהאמת!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Belgeri לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על תרבות ארגונית ו'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

מאחר שחובת הדיווח של מספרי גיוס החרדים כל שנה ע״י צה״ל מעוגנת בחוק , יודגש כבר בפתח הדברים, באופן חד-משמעי, כי לצה"ל אין יכולת להעביר דיווח מדויק.

היעדר היכולת להבטיח את הדיוק בנתונים במספרי גיוס החרדים, נובע מכך, שעיקר המידע, הדרוש לדיווח, נוגע ללימודים לפני הגיוס; וזה, אינו נמצא כלל בידי צה"ל, אלא מועבר אליו ממשרדי הממשלה, בלא יכולת של צה"ל לבדוק את אמינותו.

כמו כן, המידע המועבר כיום לצה"ל לוקה בחסר; ואינו מאפשר ספירה מדויקת - וגם ההגדרות בחוק אינן מאפשרות ספירה כזו.

נציין כי צוות הבדיקה בראשות האלוף (מיל') רוני נומה (ראו תמונה משמאל) קבע כי בהתבסס על מסד הנתונים הקיים היום, לא ניתן למלא את משימת הספירה והדיווח בדיוק ובעיתוי הנדרשים לכך בחוק.

[בתמונה משמאל: האלוף רוני נומה. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יעקב. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

נושא גיוס החרדים יוצג בימים הקרובים לשר הביטחון בני גנץ, וצה״ל אומר שהוא אינו יכול לדווח מספרים מדויקים של מספר המתגייסים החרדים, עקב אותם הדברים שהוסברו כאן.

מה שמטריד וחמור מאוד הוא, שאותם נתונים חסרו לצה"ל במשך כל השנים 2018-2011. ע״פ נתונים לא מדויקים, אכ״א הגיש דוחות לוועדת חוץ ובטחון ולממשלה; ואיש לא הוטרד מכך.

יתרה מכך, הם אף ניפחו וזייפו; ועכשיו הם מודים, לפני פגישתם עם שר הביטחון, שהם אינם יכולים להביא בפניו נתונים מדויקים.

מאותן סיבות הם גם לא יכלו להביא מידע מדויק על מספרי המתגייסים החרדים בשנים 2018-2011 , כל אותן השנים לא היו להם את הכלים לדווח מידע אמין, מידע מדויק, והם בכל זאת החליטו להגיש נתונים לא מדויקים ולא אמינים; ואף הוסיפו חטא על פשע, כאשר במשך אותן שנים הם גם ניפחו וזייפו את אותם נתונים... במילה אחת, הם שיקרו לממשלה, לועדת חוץ ובטחון ולבג״ץ. בכך היו מעורבים קצינים בכירים מאוד, שעד היום לא נתנו על כך את הדין.

ובאשר לוועדת נומה

אף כי ועדת הבדיקה ברשותו של האלוף נומה מצאה פערים קשים מאוד, בין הדיווח של אכ״א - על מספר החרדים המתגייסים לצה״ל - לבין מספרם האמיתי בפועל, כתוצאה מהטעיה מכוונת, לדברי הועדה, הרי שהועדה לא בדקה באופן ראוי את השנים 2016-2011; ואת מעורבותם של קצינים בכירים מאכ״א בתהליך הניפוח וההרחבה של המתגייסים החרדים באותן שנים. אף כי היו בידי הועדה מסמכים, עדויות והקלטות בנידון, החליטה הועדה להתעלם מכל אלה; ולא לפרסם מסקנות לגבי אותם קצינים בכירים, שהיו מעורבים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

ועדת הבדיקה טענה במסקנותיה, שלבג״ץ ב- 2016 הוגשו נתונים אמינים ע״י אכ״א, למרות שטענה זו משוללת כל יסוד, משום שהנתונים שהוגשו לבג״ץ היו אותם נתונים שקריים שהוגשו לוועדת חוץ ובטחון ולממשלה בשנים 2016-2011. וועדת הבדיקה גם לא טיפלה בהתנהלותו החמורה של תא״ל אמיר וודמני רח״ט תומכ״א באשר לדיווח מספר המתגייסים החרדים בשנת 2018  כאשר היתה לו מעורבות ישירה בניסיון להטיית מספר החרדים המתגייסים; וזאת לאחר ששמע סקירה רחבה ממפקד מנהלת החרדים, על הזיופים וניפוח מספר החרדים בשנים הקודמות. גם בנושא זה היו לוועדה עדויות ומסמכים; והם העדיפו להתעלם מכך.

ועדת הבדיקה לא התייחסה בדוח שלה לאמירת אי אמת של תא״ל וודמני רח״ט תומכ״א, ואלוף מוטי אלמוז ראש אכ״א לועדת חוץ ובטחון באומרם שלא היו זיופים, הרחבות וניפוחים, בעוד שבידיהם היה כבר המידע על הזיופים (הקלטה, וסקירה רחבה שקיבלו מסא״ל תלם חזן מפקד מנהלת החרדים).

[בתמונה: ועדת הבדיקה לא התייחסה בדוח שלה לאמירת אי אמת של תא״ל וודמני רח״ט תומכ״א... התמונה היא צילום מסך]

הטיוח והמריחה בנושאים אלה של ועדת הבדיקה ברשותו של האלוף רוני נומה , שמינה הרמטכ״ל לבדיקת הניפוח וזיוף מספריי המתגיסים החרדים בשבע השנים האחרונות, מחייב ועדת חקירה לוועדת הבדיקה ברשותו של האלוף נומה.

אני מתעקש על מיצוי הדין עם הקצינים הבכירים המעורבים!

אני מתעקש על מיצוי הדין עם הקצינים הבכירים המעורבים - בניפוח, בהרחבה ובזיוף נתוני המתגייסים של החרדים משנת 2011 עד 2018 - מסיבה אחת בלבד: מדובר בסימפטום, שצריך לעקור אותו מהשורש. אף כי יש מפקדים וקצינים רבים מאוד בצה״ל בעלי יושרה, שהאמת היא נר לרגליהם, הרי שהתופעה של תרבות השקר - שהולכת ומתרחבת בצה״ל בשנים האחרונות - מחייבת פעולה נחרצת למיגור התופעה. אם אירוע זה יטויח - כפי שאנו עדים לכך עכשיו - וצה״ל יעבור לסדר היום, ולא יטופלו המפקדים הבכירים הנוגעים בדבר בכל חומרת הדין, הרי שהסיכוי למגר את תרבות השקר מצה״ל תלך ותקטן.

לתרבות השקר יש קשר ישיר למצבו הירוד וחוסר מוכנותו של צבא היבשה למלחמה כפי שהצגתי בדוח. דיווחים לא אמינים יוצרים תמונה מעוותת וחוסר טיפול בכשלים החמורים, עד כדי מצב שהפיקוד הבכיר בצה״ל מתחיל להאמין למציאות המדומה שיוצרים אותם הדיווחים. זה מתבטא בתחומים רחבים הנוגעים למוכנותו של צה״ל למלחמה. החמור ביותר הוא, שחלק מהקצינים הבכירים לקחו חלק באותה שרשרת; והציגו לוועדת חוץ ובטחון והקבינט תמונות מסולפות לגבי מוכנות הצבא למלחמה, בניגוד למצב האמיתי והחמור בשטח, בשנים של תר״ש גדעון (2019-2015).

הדוגמה - של זיוף מספר החרדים המתגייסים לצה״ל - התחוללה לאחרונה לנגד עינינו; אך לא פחות חמורה מכך היא דרך פעולתה של ועדת הבדיקה ברשותו של האלוף נומה. הועדה התעלמה ביודעין מנושאים חמורים מאוד שהועלו בפניה במסמכים, בקלטות ובעדויות; ובכך תרמה בעצמה לאי הוצאת האמת ומיצוי הדין עם האשמים. קוראים לזה טיוח ומריחה והתעלמות מהאמת. עקב כך, נגרמה פגיעה קשה ואי ניצול הזדמנות למיגור תרבות השקר מתוך הצבא. יש להיכנס לעובי הקורה ולבדוק, כיצד ועדת בדיקה - שאמורה הייתה להיות אובייקטיבית לחלוטין, מעלימה נושאים קריטים מהדוח שלה; ובכך, פוגעת ביכולת הטיפול באחת ההתרחשויות החמורות בצה״ל בשנים האחרונות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *