פנחס יחזקאלי: הכלבים המריירים של פבלוב והטנקים הגרמנים במלחמת העולם השנייה

[בתמונה: הכלבים המריירים של פבלוב והטנקים הגרמנים במלחמת העולם השנייה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: הכלבים המריירים של פבלוב והטנקים הגרמנים במלחמת העולם השנייה... התמונה היא צילום מסך]

בדצמבר 2019 ראה אור בהוצאת פרדס, ספרה של עדנה גורני, דיוקן זואולוגי: לקסיקון. כדרכי, לא אתייחס לספר כמכלול אלא אקח ממנו קטע אחד על סוגיה שלא הכרתי במלחמת העולם השנייה; ושהייתה לי לא קלה כאוהב כלבים: על השימוש שעשו הרוסים בתיאוריה של למידה התנהגותית ובכלבי נפץ, במלחמתם בפנצרים הגרמנים...

[לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שריון - טנקים, לחצו כאן]

לחברי, גיסי, אהובי - השגריר בדימוס מיקי ארבל - שבזכותו המאמר הזה רואה אור

המאמר עודכן ב- 2 ביוני 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

בדצמבר 2019 ראה אור בהוצאת פרדס, ספרה של עדנה גורני, דיוקן זואולוגי: לקסיקון (ראו תמונת כריכה למטה משמאל).

ההוצאה מעידה על הספר ככזה, העוסק ביחסים שבין הכותבת לאנשים ולבעלי חיים אחרים, קטנים כגדולים. פרקי הלקסיקון נעים באזורי הסְפר בין פרוזה פואטית, מסות ביקורתיות ושירה; ומשרטטים חשבון נפש על התהום הפעורה בין בני אדם מקבוצות שונות ובין בני אדם לבעלי חיים; על יחסי אהבה והזדהות לצד ניצול ועיוורון; על כאב ועל יופי מכמיר לב.

על כריכת הספר ניתן לקרוא כי עדנה גורני עסקה בשמירת טבע ובמחקר אקולוגי בנושאי נדידת ציפורים ושירתן. בעלת תואר ד"ר באקולוגיה התנהגותית ומלמדת בתוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת חיפה. פעילה למען שוויון זכויות של סגל אקדמי שאינו בתקן במכללות הציבוריות. עורכת מדור "שירת הסביבה" בכתב העת 'אקולוגיה וסביבה'. שירים, סיפורים ומסות פרי עטה, ראו אור בהליקון, עיתון 77 מקרוב ואתר גרנטה. נשואה ואם לשתי בנות.

כדרכי, לא אתייחס לספר כמכלול אלא אקח ממנו קטע אחד על סוגיה שלא הכרתי במלחמת העולם השנייה; ושהייתה לי לא קלה כאוהב כלבים: על השימוש שעשו הרוסים בתיאוריה של למידה התנהגותית ובכלבי נפץ, במלחמתם בפנצרים הגרמנים.

[בתמונה משמאל: כריכת ספרה של עדנה גורני, דיוקן זואולוגי, לקסיקון, שראה אור בהוצאת פרדס בינואר 2020. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

התניה (Conditioning) היא מושג חשוב בלמידה ההתנהגותית, העוסק בקשר שבין האירועים: קביעת תנאי, יצירת תלות בין קיומו של דבר אחד לדבר אחר (קשר בין אירועים).

גירויים בסביבה יוצרים תגובה חיובית / שלילית. התגובה הזו נלמדת, ותשפיע על הישנותה בעתיד לגירויים דומים.

התניה קלאסית היא אחת משני סוגי התניה ועוסקת בלמידת קשר בין גירויים.

[בתמונה משמאל: כריכת ספרה של עדנה גורני, דיוקן זואולוגי, לקסיקון, שראה אור בהוצאת פרדס בינואר 2020. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

כותבת גורני:

"איוואן פבלוב, מדען ופזיולוג רוסי, חתן פרס נובל לשנת 1904, ערך ניסוי מפורסם בכלבים וגילה את עיקרון ההתניה. הוא הגיש מזון לכלבים, יחד עם צלצול פעמון.

מאוחר יותר, השמיע לכלבים צלצול פעמון ללא מזון, והם הפרישו רוק, כיוון שקישרו בין הצלצול ובין המזון.

במלחמת העולם השנייה השתמשו הרוסים - בני עמו - בתגלית של פבלוב:

הם אילפו אלפי כלבים; והרגילו אותם לאכול תחת טנקים. כך למדו הכלבים לקשר בין טנקים למזון.

בזמן הקרבות הרעיבו כלבים, העמיסו עליהם חומרי נפץ; ושחררו אותם לקראת הטנקים הגרמנים.  לפי הנתונים הסובייטיים נהרגו בצורה הזו עשרות אלפי כלבים (!) והושמדו כשלוש מאות טנקי אויב..." (לא ממש יעיל כפי שניתן לשמוע בסרטונים הבאים...).

[להרחבה על: 'איוון פבלוב וההתניה הקלאסית: למידת הקשר בין גירויים', לחצו כאן]

מסתבר בדיעבד, שחומר לא חסר על הפרשיה הזו. הנה משל, סרטוני יו-טיוב...

וגם:

[לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שריון - טנקים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: הכלבים המריירים של פבלוב והטנקים הגרמנים במלחמת העולם השנייה

  1. מכיוון שהכלבים התאמנו על טנקים רוסיים, הם התרגלו לריח שלהם, וכך קרה לא פעם שהכלבים, במקום לרוץ אל עבר טנקי האויב, חזרו אל הטנקים שלהם והתפוצצו שם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *