גדעון שניר: שוב גלי צהל על הפרק?

[בתמונה: משרדי גלי צה"ל ברחוב יהודה הימית ביפו. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי עירד עצמון. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

ד"ר גדעון שניר הוא מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

*  *  *

כבר  קשה לזכור את מספר הסבבים בהם ניסו רמטכ"לים להוציא את תחנת השידור גלי צהל מאחריותם; החל ממשה וחצי, אהוד ברק, משה יעלון, גדי אייזנקוט, ועכשיו אביב כוכבי (סליחה אם שכחתי מישהו), וכולם נכשלו.

לא ברורה לגמרי הסיבה, אך עובדה היא, שלאחר דיון קצר נסוגו כל השוללים  מדרישתם; והעניין נמוג עד לסבב הבא. גם הניסיון להעביר את התחנה לאחריות ישירה של משרד הביטחון - נכשל, איש אינו רוצה בתפוח האדמה הלוהט הזה.

.

למפקדי הצבא יש טענות התומכות היטב לדרישתם. זה מתחיל מהפער הגדול הנתפס, בין הגדרת המטרות המעורפלות משהו, של "תחנת השידור הצבאית", ובין המתרחש בפועל; ובמיוחד, מהיעדר יכולת לפקח על התכנים המשודרים בתחנה, הנהנית מאוטונומיה מפליגה ביותר. כאשר ניתן בידי שדרנים צעירים, בגיל 20-19, החופש לקבוע את  סדר היום והסגנון, נכנסת המערכת הצבאית לאין ספור עימותים עם מערכות הפוליטיקה השונות, כאשר לא ברור בכלל, מדוע תחנת צבאית צריכה להתנהג כתחנת שידור אזרחית; ולדבוק בקו פוליטי כזה או אחר, הנתון במחלוקת ציבורית, וודאי שלא להוות "שלוחה של האו"ם", אלא לקדם סט ערכים של התרבות הלאומית (עד כי יש הרואים בגל"צ כמספק הזדמנות אחרונה להמשכיות מערכת החינוך הלאומית, ראה כדוגמה פרויקט ה'מרכז קידום אוכלוסיות מיוחדות' שהקים רפול בסוף שנות ה- 70 שנסגר לפני שנתיים).

יש הטוענים שסוגיית גל"צ עולה על הפרק כול אימת שצהל מגיש את דרישות התקציב השנתיות הגבוהות שלו; ומנגד, נדרש להפגין התייעלות וקיצוצים שונים. אז באופן מניפולטיבי, הוא מרים את הדגל של גלי צה"ל מתוך ידיעה ברורה שאיש לא יעז להוריד את גל"צ ולכן גם ימנעו מלפגוע בצרכים האמתיים של הצבא. הקושי של הרמטכ"ל להסביר את היתכנות גל"צ מכוונת גם כלפי פנים, כאשר נדרש להסביר את הצורך לקצץ ביחידות לוחמות ולפיטורי משרתי קבע, בעוד שאנשי התחנה חסינים מכך. המחמירים יכולים לטעון, שמפקדי הצבא חוששים מהתגובה הקשה, הבלתי נמנעת, הצפויה מצד מערכות התקשורת האזרחיות, כי יואשמו "בסתימת פיות"; ועוד עלולים "לפגוש אותם בסיבוב הבא" ולהזדקק לשירותיהם בתפקידיהם הבכירים באזרחות.

אני זוכר מקרה, לפני מספר שנים, כאשר אחד השדרנים תקף את שר החינוך, דאז, גדעון סער, על כי הנחה להוציא תלמידי בית ספר לבקר לפחות פעם אחת בירושלים. אף שיכול היה השדרן, אילו חפץ בכך, לקיים דיון בנושא, עי הצגת  עמדות בעד ונגד, ולהשאיר למאזינים לגבש את עמדתם בנושא – העדיף הלה לתקוף באופן אישי, מבזה ולעגני את השר.

קשה לצפות לשינוי וולונטרי פנימי בהתנהלות התחנה, כאשר היא מהווה מקפצה אישית להשתלבות בעולם התקשורת האזרחי, כפי שרבים מוכשרים ביניהם נהנו מכך. מהרגע הראשון שהשדרנים הצעירים אוחזים במיקרופון, הם פוזלים ומכוונים לעתיד, הממתין להם ברשתות התקשורת האזרחיות, תוך אימוץ סגנון "מאתגר אטרקטיבי" (בלשון המעטה - משסה, פוגעני, מעליב, המלווה במערכוני "צחוקים" בגובה הדשא..). הבעיה מחמירה עד כדי כך, שהשוללים את התחנה מדמים את חוסר השליטה שם לאופן התנהגותם של הבדואים בשטחי האש בנגב.

מנגד, מצביעים תומכי התחנה הצבאית על התרומה החיובית שהיא ממלאת, בקשר שהיא מקיימת בין האזרחים ובין הצבא; ובמיוחד עם הנוער טרם גיוס, והנחלת ערכים חינוכיים, לצד היותה חממה לגידול וטיפוח דורות אנשי תקשורת דעתניים, שתרומתם לעיתונות חופשית בישראל רבה ביותר.

[לכתבה המלאה בגלובס, לחצו כאן]

דוגמה למחלוקת:

לאחרונה דווח על עצומה בחתימת ישראלים רבים שנשלחה לשר הביטחון בני גנץ ולשר התרבות יחיאל טרופר, בקריאה להורות לגלי צה"ל להפסיק לנגן שירים של כוכבת הפופ דואה ליפא, לאחר ששילבה באתר האינסטגרם שלה פוסט אנטי ישראלי ל- 46 מיליון העוקבים שלה. וזה לשון הפוסט:

"בעוד שכולם נוהגים לדבר היום על זכויות אדם, זה מה שקורה מדי יום בפלסטין כאשר החבר'ה הגדולים והקשוחים הרעים של צה"ל נהנים להכות ילדים ולירות בהם'. הפוסט ממשיך באשמת ממשלת ישראל כ"יהודים מזויפים" שיצרו את חמאס, כדי לגרום להאמין שהוא הסיבה לכיבוש. לדיכוי של עשרות שנים, טיהור אתני ורצח".

"ארגון "אם תרצו" שהגיש את העתירה, מציין: "לאור ההסתה נגד חיילי צה"ל, אנטישמיות, עלילות דם, תיאוריות קונספירציה והשקר הבוטה בתפקיד שהזמרת שיתפה, כי אין זה מתאים שתחנת רדיו המזוהה עם צה"ל תמשיך לשדר את שיריה".

בתגובה לעתירה, נמסר בגלי צה"ל כי "גלגל"צ לא מחרים אף אמן. השירים נבחרים על פי שיקול דעתם של העורכים של כל קטע".

הנה דוגמה למחלוקת לגבי מטרות ומימושם של גלי צהל. סביר להניח שלרוב הנוער אין כול מושג לגבי הפוסט האנטי צהלי של הזמרת, ואם יודע - רק למעטים זה "מזיז משהו". אבל, יש שיאמרו שאולי הגיע הזמן שכן ידעו ויגיבו - גם במחיר הבקשה להימנע מהשמעת שיריה וגם לא את שיריו של רוג'ר ווטרס (BDS) בגלגל"צ - כמו שפעם התייחסו למנגינותיו של וגנר -לטוב ולרע. (הערה: לא שיש לי מושג, אבל שמענו, לא פעם, זמרים ישראלים לא מעטים המתלוננים  על כי  הם מוחרמים בגלי צהל..כי כך החליט ה"עורך")

בגלי צה"ל נמסר בתגובה לעתירה כי "גלגלצ לא מחרים אף אמן".

One thought on “גדעון שניר: שוב גלי צהל על הפרק?

  1. את גל"צ היה צריך לסגור כבר מזמן.
    הם רואים בעצמם "חתרניים" וקוליים, אבל בפועל הם הם המיינסטרים התקשורתי המנותק מהעם, עם הטיה חד צדדית ברורה. עם ערכים שלא תואמים חלקים גדולים בעם ועם גיוון נמוך בתפקידים החשובים (למרות טענותיהם).

    כעת, סוף סוף התמנה לתפקיד חשוב מישהו שאיננו שייך לקליקה של גל"צ. אז עכשיו, אולי רגע לפני המהפך, גם אנשי השמאל החליטו שצריך לסגור את גל"צ. פשוט כי הם עושים מה שטוב להם.

    אז בואו נסגור וזהו. בוודאי מטעמי תקציב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *