עופר בורין: קהלת פרק א – כל הנחלים…. כאבים

[בתמונה: מלך שהוא בנו של דוד... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Alan לאתר flickr]

[בתמונה: מלך שהוא בנו של דוד... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Alan לאתר flickr]

את הספר הזה כתב מלך. לא סתם מלך. מלך שמלך בירושלים. ולא סתם מלך, מלך שהוא בנו של דויד. פתיחה מוחצת שבאה להבהיר לכל מי שקורא – זה ספר חשוב. זה ספר עם עומק מיוחד. הוא נכתב ע"י איש חזק וחכם. אולי החזק והחכם מכולם...

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

עודכן ב- 27 בספטמבר 2023

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).

החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

את הספר הזה כתב מלך. לא סתם מלך. מלך שמלך בירושלים. ולא סתם מלך, מלך שהוא בנו של דויד.

פתיחה מוחצת שבאה להבהיר לכל מי שקורא – זה ספר חשוב. זה ספר עם עומק מיוחד. הוא נכתב ע"י איש חזק וחכם. אולי החזק והחכם מכולם.

א דִּבְרֵי֙ קֹהֶ֣לֶת בֶּן־דָּוִ֔ד מֶ֖לֶךְ בִּירוּשָׁלָֽםִ ׃

 והפתיחה המוחצת ממשיכה עם משפט שבו 8 מילים מתוכן 5 הן "הבל" או "הבלים": ב הֲבֵ֤ל הֲבָלִים֙ אָמַ֣ר קֹהֶ֔לֶת הֲבֵ֥ל הֲבָלִ֖ים הַכֹּ֥ל הָֽבֶל ׃ 

קהלת (שלמה המלך) כתב את שיר השירים, את משלי ואת קהלת. ולמרות כל העושר הספרותי הזה, למרות כל חוכמתו הרבה, למרות עושרו והצלחתו בחיים, הוא פותח את הספר הפילוסופי, הדן במהות החיים, במשפט האומר שהכל חסר משמעות, והוא עוד מדגיש ואומר "הבל הבלים", כמו "שיר השירים". כלומר, יש הרבה הבלים בעולם, אבל העולם עצמו הוא הגדול שבהבלים. אין הבל יותר מהבל העולם עצמו.

ולי הוא מזכיר גם את הבל, אחיו של קין.

קהלת שואל בשביל מה אנחנו עמלים? מה יוצא לנו מהעמל? ג מַה־יִּתְר֖וֹן לָֽאָדָ֑ם בְּכָל־עֲמָל֔וֹ שֶֽׁיַּעֲמֹ֖ל תַּ֥חַת הַשָּֽׁמֶשׁ׃

[בתמונה: קהלת שואל בשביל מה אנחנו עמלים? מה יוצא לנו מהעמל? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי eliasfalla לאתר Pixabay]

[בתמונה: קהלת שואל בשביל מה אנחנו עמלים? מה יוצא לנו מהעמל? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי eliasfalla לאתר Pixabay]

מתחלפים הדורות והארץ לא משתנה. כאילו הכל סטטי: ד דּ֤וֹר הֹלֵךְ֙ וְד֣וֹר בָּ֔א וְהָאָ֖רֶץ לְעוֹלָ֥ם עֹמָֽדֶת ׃

אבל אנחנו יודעים שלא הכל סטטי. דברים משתנים, דברים זזים. הארץ לפני אלפי שנים לא זהה לזו של היום. מצב העם היהודי היום שונה ממה שהיה לפני 70 שנה. כנראה שהכוונה היא שהשינויים הם קטנים מכדי שנייחס להם חשיבות.

ואולי, השינויים בטבע מתקיימים, אבל המין האנושי, נזר הבריאה, אינו משתנה.

וקהלת ממשיך ושואל שאלות על משמעות הדברים ומוצא שהם לכאורה מחזוריים לאין קץ: ה וְזָרַ֥ח הַשֶּׁ֖מֶשׁ וּבָ֣א הַשָּׁ֑מֶשׁ וְאֶ֨ל־מְקוֹמ֔וֹ שׁוֹאֵ֛ף זוֹרֵ֥חַֽ ה֖וּא שָֽׁם ׃ ו הוֹלֵךְ֙ אֶל־דָּר֔וֹם וְסוֹבֵ֖ב אֶל־צָפ֑וֹן סוֹבֵ֤ב׀ סֹבֵב֙ הוֹלֵ֣ךְ הָר֔וּחַ וְעַל־סְבִיבֹתָ֖יו שָׁ֥ב הָרֽוּחַ ׃ ז כָּל־הַנְּחָלִים֙ הֹלְכִ֣ים אֶל־הַיָּ֔ם וְהַיָּ֖ם אֵינֶ֣נּוּ מָלֵ֑א אֶל־מְק֗וֹם שֶׁ֤הַנְּחָלִים֙ הֹֽלְכִ֔ים שָׁ֛ם הֵ֥ם שָׁבִ֖ים לָלָֽכֶת ׃

המחזוריות האינסופית של הטבע. יש כאן רמזים מרתקים על עולם עגול ועל מעגלים. יש כאן גם קריאה נסתרת לאדם לשבור את מעגלי הטבע. לחפש מעגלים אחרים.

וקהלת משאיר פתח לאיזו משמעות נסתרת, משום שהוא מבין שהאדם אינו יכול לקלוט בחושיו את כל מה שקורה סביבו: ח כָּל־הַדְּבָרִ֣ים יְגֵעִ֔ים לֹא־יוּכַ֥ל אִ֖ישׁ לְדַבֵּ֑ר לֹא־תִשְׂבַּ֥ע עַ֨יִן֙ לִרְא֔וֹת וְלֹא־תִמָּלֵ֥א אֹ֖זֶן מִשְּׁמֹֽעַ ׃

 ושוב חזרה למחזוריות ההבל וחוסר השינוי: ט מַה־שֶּֽׁהָיָה֙ ה֣וּא שֶׁיִּהְיֶ֔ה וּמַה־שֶּׁנַּֽעֲשָׂ֔ה ה֖וּא שֶׁיֵּעָשֶׂ֑ה וְאֵ֥ין כָּל־חָדָ֖שׁ תַּ֥חַת הַשָּֽׁמֶשׁ ׃

 וקהלת מעיד על כישלונו האישי, למרות היותו מלך וחכם מאוד, למצוא משמעות לחיים: יב אֲנִ֣י קֹהֶ֗לֶת הָיִ֥יתִי מֶ֛לֶךְ עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל בִּירוּשָׁלָֽםִ ׃ יג וְנָתַ֣תִּי אֶת־לִבִּ֗י לִדְר֤וֹשׁ וְלָתוּר֙ בַּֽחָכְמָ֔ה עַ֛ל כָּל־אֲשֶׁ֥ר נַעֲשָׂ֖ה תַּ֣חַת הַשָּׁמָ֑יִם ה֣וּא׀ עִנְיַ֣ן רָ֗ע נָתַ֧ן אֱלֹהִ֛ים לִבְנֵ֥י הָאָדָ֖ם לַעֲנ֥וֹת בּֽוֹ׃

כל המאמץ המחשבתי להבין את העולם, הוא עינוי שטבע בנו אלוהים. הפילוסופים אינם אלה בני אדם שעלו על סד העינויים הקשה של אלוהים.

[בתמונה: כל המאמץ המחשבתי להבין את העולם, הוא עינוי שטבע בנו אלוהים. הפילוסופים אינם אלה בני אדם שעלו על סד העינויים הקשה של אלוהים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Comfreak לאתר Pixabay]

[בתמונה: כל המאמץ המחשבתי להבין את העולם, הוא עינוי שטבע בנו אלוהים. הפילוסופים אינם אלה בני אדם שעלו על סד העינויים הקשה של אלוהים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Comfreak לאתר Pixabay]

מזכיר את איוב, ששואל שאלות על צדיק ורע לו. גם זה חלק מהבנת משמעות החיים. ואין סובל גדול יותר מאיוב...

וכך מסתיים הפרק הראשון בספר ההגות הפילוסופי של התנ"ך: החיים הם רצף של כאבים:  יח כִּ֛י בְּרֹ֥ב חָכְמָ֖ה רָב־כָּ֑עַס וְיוֹסִ֥יף דַּ֖עַת יוֹסִ֥יף מַכְאֽוֹב׃

 נחליף כאבים באתגרים. נחליף כאבים במבחנים שהחיים מעמידים בפנינו.

והמשמעות של כל זה? – ננסה ללוות את קהלת במסעו ולהגיע לאיזו מסקנה. מסע מרתק להבלי החיים.

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *