יותם הכהן: הנאום שראש הממשלה היה צריך לתת בימים אלו…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש מאתר fexels. שם היוצר אינו מוזכר]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

יותם הכהן הוא יועץ בכיר במערכת הביטחון ובמגזר הציבורי, עוסק בתחומים של חשיבה מערכתית ואסטרטגית, בפיתוח מתודולוגיות למידהאי מתקדמות ובעיצוב סביבות טכנולוגיות תומכות שיתוף ולמידה. יותם שימש בעבר כראש צוות תפיסת הביטחון הלאומית במכון ראות.

ליצירת קשר עם יותם הכהן: טל: 054-4702895; דוא"ל: Yotam@DoAlogue.co.il

*  *  *

אזרחי ישראל,

העולם כמו שהכרנו אותו משתנה. מדינת ישראל ורוב תושביה נהנו בעשורים האחרונים מרווחה חסרת תקדים. הרווחה הזו הייתה תולדה של צמצום האיום הקיומי על ישראל, של החדשנות הישראלית, שמיצבה אותה בשורה הראשונה בעולם ההייטק, ושל המאמץ האישי של כמעט כל אחד ואחד מכם להגדיל את הפריון האישי שלו, באופן שהשפיע על הרווחה הכללית של כולנו.

נכון, הרווחה הזו לא חלחלה לכולם. לא כל הציבורים בישראל נהנו ממנה, וגם לא כולם ביקשו ליהנות ממנה. מדינת ישראל עשתה מאמצים ניכרים כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים את ההזדמנות ליהנות מן הרווחה הזו.

אבל אנחנו בימים של משבר עולמי. מחלת הקורונה מערערת היבטים נרחבים מהכלכלה העולמית. היבטים שלא העלינו על הדעת שיכולים בכלל להתערער. מדינת ישראל לא שונה בכך. ענפים שלמים בישראל ובעולם עצרו מלכת, והם גוררים איתם שובל ארוך של ספקים וענפים אחרים שנפגעים גם הם. בהמשך יפגעו ענפים נוספים בגלל המיתון העולמי שאנחנו צועדים לקראתו. גם המגזר הציבורי בישראל יידרש להצטמצם בהתאם כדי לא להכביד על הכלכלה והציבור. ברור שאני וחברי נצמצם את משכורותינו ואת עלויות המשרדים שלנו בהתאם.

אני לא מחדש כאן רבות. רבים מכם כבר איבדו את היציבות והרווחה הכלכלית שהתרגלנו אליה בשנים האחרונות. לצערי, כולנו שרויים באי וודאות, ועדיין לא ברור כיצד נצא מהמשבר הזה. אני כן יכול להבטיח לכם שממשלת ישראל עושה לילות כימים כדי להתמודד עם המשבר וכדי שנצא ממנו חסונים יותר, כמדינה, כחברה וכפרטים.

משבר הקורונה הולך ומתבהר כאחת מארבע ההתרחשויות האנושיות הדרמטיות ביותר במאה האחרונה, בשורה אחת עם שתי מלחמות עולם, וקריסת הגוש הקומוניסטי. בכל אחת משלוש ההתרחשיות הקודמות מליונים איבדו את חייהם, נדדו בין ארצות ויבשות, ואידאולוגיות נפלו וקמו.

לצערנו, בטווח הקרוב אנחנו לא יכולים להבטיח כמעט לאיש את הרווחה שנהנינו ממנה עד כה. המטרה שלנו בניהול המשבר איננה להחזיר את הגלגל לתחילת שנת 2020. זהו יעד לא אפשרי. לא בטוח גם שהוא רצוי. המציאות משתנה, ואנחנו צריכים להבין את האתגרים וההזדמנויות שבה כדי להוביל בעולם החדש המתהווה לנגד עינינו.

אני אומר זאת כי צריך להכיר בכך ולפעול בהתאם. האתגר שלנו כרגע הוא לא איך לדאוג להמשך החיים הקודמים שלנו, אלא איך להגיע להכלה של המחלה, להנעה מחדש של הכלכלה ושל מכלולי החיים שלנו שעצרו. טעינו לחשוב שניתן להניע הכל מחדש כפי שהיה ועכשיו כולנו צריכים לחשב, כל אחד במקומו, כיצד הוא מתנהל באופן חכם יותר. כן, אני יודע שההנחיות סותרות לעתים. אנחנו מנסים להביא את ההנחיות המדויקות ביותר לפי מה שידוע לנו כרגע. אבל הישראלים הם עם נבון, אנחנו סומכים עליכם שתפעילו שיקול דעת ביחס לסיטואציה ולהקשר.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן]

[Photo by freestocks.org from Pexels]

אי הוודאות רבה, אבל יש כמה דברים שאנחנו סמוכים ובטוחים עליהם. החברה בישראל והמדינה חוו אתגרים קשים ומורכבים מאתגר הקורונה. יכולנו להם בעבר וצמחנו מתוכם. לחברה בישראל יש תעצומות נפש להפוך את המשבר הזה להזדמנות אדירה. אני מאמין בסולידריות שלנו כעם, בערבות ובדאגה ההדדית. אני רואה יום יום את היזמות והחדשנות שלנו כפרטים וכמנהיגים, איש ואישה בתחומם. אני יודע שכל אלו יעזרו לנו להפוך את המר למתוק.

אף אחד מאיתנו לא יודע בדיוק איך זה יראה אבל אנחנו, כממשלה, נעשה הכל כדי שישראל תמשיך להיות המקום שהכי טוב לחיות בו, ואנחנו סומכים עליכם שכל אחד בתחומו יקדם אותנו קדימה, מעבר למה שאנו יכולים לחלום עליו.

תודה. מאמין בכם!

*

זה הנאום שראש הממשלה היה צריך לתת בימים אלו. מוגש כשירות לפוליטיקאי מחפש הדרך...

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “יותם הכהן: הנאום שראש הממשלה היה צריך לתת בימים אלו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *