אלי בר און: אם הנשיא טראמפ לא יבחר, תהיה מלחמה!

[דונלד טראמפ: מה יקרה במזרח התיכון אם הוא לא ייבחר? Photo by Carlos Herrero from Pexels]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מה יקרה כאן עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לא יבחר? תפרוץ מלחמה. זו לצערי התחזית שלי.

את המציאות יש לנתח אובייקטיבית וללא סנטימנטים. לצה"ל במצבו הנוכחי (ראו את דיווחי האלוף יצחק בריק) אין יכולת להרתיע - את איראן, החיזבאללה וארגוני הטרור האחרים שבשליטה איראנית - מתגובות חריפות; תגובות, על מה שהם מגדירים כתקיפות, שמתרחשות מעת לעת על מתקנים, ציוד ואנשים שלהם; ושהואצו בעת האחרונה.

תגובות חריפות גורמות, כדרך הטבע, לתגובות נגד חריפות יותר. התהליך הזה מכונה אסקלציה - או הסלמה בעברית -ומכאן, הדרך למלחמה כוללת קצרה.

מלחמה מבוצעת במס' דרכים; והדרך העיקרית - שעליה הם גם מצהירים - תהיה שיגור כמויות גדולות של רקטות וטילים למרכזי האוכלוסייה של מדינת ישראל. מי שמרתיע אותם, בשנים האחרונות, מלהגיב; הוא אדם אחד, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

אדם אחד ולא המעצמה האדירה ארה"ב שהוא מנהיג. מדוע?

האיש הזה טראמפ אינו אדם צפוי, הוא הוכיח כי הוא מסוגל להגיב בעוצמה חסרת תקדים השנה, כשחיסל - אחרי פגיעה קשה בכלכלת סעודיה; התגרויות בלתי פוסקות בשיט במפרץ הפרסי; הרג של אמריקאי אחד בעיראק; ותקיפה ללא נפגעים של השגרירות בבגדד - את מפקד זרוע החוץ של משמרות המהפכה, קאסם סולימני שהוגדר הטרוריסט מס' 1 בעולם; והיה במעמדו, האיש מס' 2 באיראן, היורש המיועד של חמינאי; וציבורית, הגיבור הלאומי של איראן.

טראמפ מצטייר בעיני אויביו כאדם נועז וחסר מעצורים. זו תכונה ייחודית לדונלד טראמפ, שלא סביר שתחזור על עצמן בהנהגה אחרת. במצב, שבו יתכן וטראמפ לא יבחר בגלל משבר הקורונה, צפויות תגובות ארה"ב לאלימות האיראנית להיות מתונות יותר.

אז מה צריך לעשות, לקראת המצב שבו יש סיכוי סביר, שבעוד 6 חודשים יהיו בארה"ב נשיא וממשל אחר?

1, להכין את הצבא והמדינה למלחמה במובן של אימון הכוחות, הכשרת הכלים, רענון תכניות, הכנת מלאים, הכשרת מקלטים, הכנת שירותי החילוץ וההצלה וכל מה שנדרש.

2, חייבים סוף סוף לפתח מענה טכנולוגי ליירוט יעיל וזול של רקטות וטילים. יש לדעת כי פתרון כזה לא יהיה זמין עוד מס' חודשים; אבל חייבים לפעול בכל הכוח והיכולת להשגת פתרון, שינטרל את מקור העוצמה של האויב. כל עוד אין פתרון יירוט באמצעות לייזר הזמן פועל נגדנו. ברשות אויבנו מצויים, כבר עתה, רבבות רבות של רקטות וטילים; ובהם, החלק הגדל בהתמדה הוא של הטילים הכבדים, ארוכי הטווח והמדויקים.

[המקור: התקשורת האיראנית]

ועדיין לא דיברנו על המירוץ האיראני לפצצה

האיראנים נחושים בנושא הזה ורוצים לחזור למתווה של הנשיא הקודם ברק אובמה; דרך שתאפשר להם גם להתאושש כלכלית באמצעות הסרת הסנקציות של ארה"ב וחלק ממדינות המערב. בנוסף, הם מבקשים להגיע, בתוך שנים ספורות, ליכולת של מעצמה גרעינית; לרבות יכולת הפצצה באמצעות טילים לטווח ארוך נושאי ראשי קרב גרעיניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *