עופר בורין: קהלת פרק י' – הכסף יענה את הכל? – תלוי איך קוראים זאת!

תקציר: בעולם שבו יש משמעות לדברים והם אינם הבל הבלים, הכסף יענה על לא מעט צרכים, אבל הוא אינו ערובה לאושר ויותר משהוא נותן מענה לכל הוא משמש לעינוי הרוב…

[בתמונה: הכסף יענה על הכל... Photo by Alexander Mils from Pexels]
[בתמונה: הכסף יענה על הכל... Photo by Alexander Mils from Pexels]

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

עודכן ב- 1 באוקטובר 2023

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).  החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

בעולם שבו הכל הבל הבלים, הפסוק הבא ניראה סביר: יט לִשְׂחוֹק֙ עֹשִׂ֣ים לֶ֔חֶם וְיַ֖יִן יְשַׂמַּ֣ח חַיִּ֑ים וְהַכֶּ֖סֶף יַעֲנֶ֥ה אֶת־הַכֹּֽל:

לחם ויין מביאים שמחת חיים והכסף "יענה את הכל", כלומר אפשר לקנות אתו כל דבר.

  • קהלת, הוא שלמה המלך, בנה בכסף רב בית מקדש מפואר שלא הביא אפילו גרם 1 של אמונה אמתית.
  • קהלת קנה בכסף 1,000 נשים ואף לא אהבת אמת אחת.
  • קהלת הקים ממלכה בה הוא שלט ללא מצרים והיא קרסה מיד לאחר מותו, עת בנו ירש אותו ואיבד את הממלכה.

בעולם שבו יש משמעות לדברים והם אינם הבל הבלים, הכסף יענה על לא מעט צרכים, אבל הוא אינו ערובה לאושר ויותר משהוא נותן מענה לכל הוא משמש לעינוי הרוב. יותר נכון לכתוב "הכסף יְעַנֶה את הכל", מלשון עינויים ולא מלשון מענה.

[בתמונה: הכל הבל... [יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר: BSMeter]
[בתמונה: הכל הבל... [יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר: BSMeter]

אבל אצל קהלת הכל הבל הבלים והכסף הא חזות הכל...

ובמצב עניינים כזה מתבקש גם הפסוק הבא: כ גַּ֣ם בְּמַדָּֽעֲךָ֗ מֶלֶךְ אַל־תְּקַלֵּ֔ל וּבְחַדְרֵי֙ מִשְׁכָּ֣בְךָ֔ אַל־תְּקַלֵּ֖ל עָשִׁ֑יר כִּ֣י ע֤וֹף הַשָּׁמַ֨יִם֙ יוֹלִ֣יךְ אֶת־הַקּ֔וֹל וּבַ֥עַל ֯הַכְּנָפַיִם יַגֵּ֥יד דָּבָֽר׃ קהלת המלך העשיר והחכם ממליץ ל"עמך", לא לקלל את המלך והעשיר, אפילו לא בסתר ובחדרי חדרים. ומדוע?

מפני שלמלך ולעשיר יש "שטינקרים" שיוליכו את הקללות השקטות האלה אליהם. ניראה שקהלת מתאר משטר המבוסס על פחד המושרש באוכלוסייה, באמצעות מנגנוני ביטחון פנים מאוד חזקים. נו, כמלך שהשליט משטר מיסים נוקשה על עמו, הוא יודע על מה הוא מדבר.

אבל לא הכל הבל הבלים. אנשים לא מוכנים להכפיף את חייהם לשלטון פחד מבוסס כסף לאורך זמן. כתוב שבתקופת שלמה המלך ישבו "איש תחת גפנו ותחת תאנתו", כאילו הכל טוב וכולם מאושרים. וברגע שהמלך מת, מסתבר שהוא ייסר את עמו בשוטים ובנו מתכנן לייסרם בעקרבים, אבל לכך כבר חלק מהעם לא מסכים ופילוג הממלכה מתרחש באחת.

והיום, גם מספרים לנו שהכל נפלא. תור הזהב של האומה היהודית. המדינה עשירה, חזקה וכל מי שדורש אמת וצדק, אינו אלא בוגד. הכל הבל הבלים וכול מי שיכול מקרב את פיו לפטמות הכסף של המדינה ומוצץ אותה כאילו אין מחר.

אני מצרף לינק לשיר הידוע של החיפושיות CAN'T BUY ME LOVE:

[בסרטון: שירם הידוע של החיפושיות CAN'T BUY ME LOVE]

ועוד הערה על הקשר בין קהלת לסיזיפוס

קהלת מתאר את חיינו כסחיבת אבנים וחטיבת עצים קשה, עצובה וללא תכלית: ט מַסִּ֣יעַ אֲבָנִ֔ים יֵעָצֵ֖ב בָּהֶ֑ם בּוֹקֵ֥עַ עֵצִ֖ים יִסָּ֥כֶן בָּֽם ׃

סיזיפוס, קיבל עונש על רשעותו, לגלגל אבן במעלה ההר אינסוף פעמים ללא תכלית.

הבל ההבלים של קהלת, סיזיפוס והאבן, מתחברים בפרק הזה.
[תמונתו של סיזיפוס היא נחלת הכלל]

[תמונתו של סיזיפוס היא נחלת הכלל]

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “עופר בורין: קהלת פרק י' – הכסף יענה את הכל? – תלוי איך קוראים זאת!

  1. נראה שקשה לך להבין את שלמה המלך כי ברור לך שאתה לא ברמתו השכלית גם אני לא. אבל אתה מעוות את הנאמר בקהלת. לא יודע אם זה מטיפשות או סתם שנאה לדת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *