אלי בר און: בזכות ההגנה הפסיבית

[בתמונה: מקלט בגן ציבורי בחולון. התמונה היא נחלת הכלל]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מבקר המדינה פרסם דו"ח חריף על מצב ההגנה של הציבור האזרחי. דו"ח חריף אך עדיין מקיף רק חלק קטן מהבעיה.

אני מרבה לכתוב כאן על ההגנה האקטיבית נגד רקטות וטילים. זו הגנה שמתבצעת באמצעות שיגור של טילים נגד טילים נגד האיומים ובעתיד אני מקווה שזו תתבצע גם באמצעות שימוש בקרני לייזר רבות עוצמה שינטרלו פצמ"רים, רקטות וטילים.

ברור לכל מי שעוסק בתחום כי ההגנות האקטיביות הנוכחיות וגם המשופרות יותר הצפויות בעוד מספר שנים כך אני מקווה.

ההגנות הנ"ל יהיו רחוקות מלאפשר הגנה סבירה, הגנה טובה לאוכלוסיה ויש לדעת כי בהגדרה יכולת ההגנה יורדת ככול שמתקפת האויב מתארכת לימים רבים ושבועות (הטילים נגד טילים נגמרים).

[בתמונה: מקלט ציבורי בשכונת בקעה בירושלים, המשמש בעת שגרה כמרכז ללימודי סטפס ופלמנקו. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי עידו • שיחה. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.5]

לכן נדבך לא פחות חשוב במערך המיגון הוא ההגנה הפסיבית. זו ההגנה שתאפשר לתושבים בעורף האזרחי, בערים הגדולות ובישובים הקטנים לספוג מינימום נפגעים בעת מתקפה רחבת היקף של רקטות וטילים. כך גם תאפשר ככול הניתן ההגנה על מתקנים ציבוריים, מתקנים חיוניים, בסיסי צה"ל ועוד.

גם כאן ההזנחה של הממשלה ומערכת הביטחון היא רבת שנים והמחדל זועק לשמיים. זאת למרות שהיום ברור לכל האחראים כי מדינת ישראל היא המקום המאוים בעולם וכי בכל מלחמה העורף שלנו יותקף במשך ימים רבים.

אציין בקצרה מס' נושאים בהם לדעתי יש לשפר את המיגון בדחיפות

1, חייבים להחזיר את החובה לבנות מקלט עבור כל בניין חדש

מקלט שכולל גם את האפשרות לשהות בו ימים רבים. הייתה זו איוולת ומחדל חמור כאשר הוחלט בשעתו לבטל את חובת בניית המקלט. להערכתי היה אז רצון של הפוליטיקאים והפקידות הבכירה להוזיל את עלויות הבניה הנוספות שנגרמו לקבלנים שהוכרחו לבנות ממד עבור כל דירה.

[בתמונה: שלט המוביל למקלט תת-קרקעי בלונדון. התמונה היא נחלת הכלל]

החימוש של האויב היום הוא קטלני יותר מאשר היה בשעתו ובעתיד הקרוב יהיה קטלני שבעתיים. יש כאן מצב של שילוב של חימוש מדויק שיפגע ישירות בבניין או בקרבה גדולה ולא בסביבה במרחק כזה או אחר. וכן המעבר שעושה האויב לשימוש בראשי קרב כבדים מאוד, חלקם במשקל של חצי טון ויותר.

הממד שמצוי בדירות רבות לא תוכנן לעמוד בפגיעות ישירות של ראשי קרב כבדים מעבר לפצמ"ר או לרקטת גרד קלה. פגיעה ישירה של רקטה/טיל כבד בבניין או בסמוך מאוד תהרוס אותו כליל על יושביו לרבות את מי שמוצאים מחסה בממדים. מקלט שבנוי מתחת לקרקע יציל בוודאות את מי שמוצא בו מחסה.

2, חייבים לבנות ואתמול מקלטים ציבוריים בסמוך לבתים בהם אין ממדים.

3, להפוך את בתי החולים ואת מוסדות החינוך לתת קרקעיים בחלקם.

4, לאפשר את ההפעלה התת קרקעית של האתרים החיוניים להמשך החיים.

הציבור ופרנסיו חייבים לדעת - והם גם יודעים - כי כל המלחמות העתידיות יתרחשו בעורף ובשלב זה העורף שלנו מופקר. יודעים ולא מקבלים את ההחלטות הנדרשות!

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *