אלי בר און: לבנון בצרות צרורות…

[התמונה היא צילום מסך]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

לבנון בצרות בצרורות, זה היה צפוי כי המדינה הזו הפסיקה להתקיים כבר לפני שנים. זה בוודאות גם יהיה גורלה של כל מדינה שתמסור את השליטה בה לכוהני הדת האיראניים...

הפיצוץ האדיר שהתרחש בנמל ביירות אתמול בערב ה- 4 באוגוסט 2020, פיצוץ שגרם ל כ 100 הרוגים, לאלפי פצועים ולנזק כלכלי אדיר לרבות החרבת נמל ביירות הוא רק אסון אחד ולא הגדול ביותר שנפל על מדינת לבנון בשנים האחרונות.

המדינה הזו בשנים האחרונות אינה מתפקדת כארגון סביר, כמדינה לבנון אינה מתפקדת בכלל.

בשנים האחרונות החיים של התושבים בלבנון הפכו לבלתי נסבלים. כך כל מי שיכול גם מהעדה השיעית עוזב את המדינה הזו ומהגר לארץ אחרת.

.

גם בעבר ידעה המדינה האומללה הזו מלחמות אזרחים אכזריות ושליטה חלקית של מדינות וארגונים חיצוניים על חלקים נרחבים משטחה. כך שלטו שם סוריה, ישראל, ארגון אש"ף של יאסר ערפאת וכד'.

ואולם לבנון בזכות יופייה, אתרי התיירות והסקי, הפתיחות של התושבים לתרבות המערב התאוששה מעת לעת והצליחה להתקיים ולהתפתח. זאת בעיקר בזכות התיירות העשירה של עשירי המפרץ ומדינות ערב האחרות. בנוסף שגשגה שם מערכת בנקאות מפותחת שהתקיימה על כספי הנפט של עשירי המפרץ.

ואולם לפני כ 30 שנה נחת על מדינת לבנון האסון הגדול מכולם. המהפכה השיעית בהנחיית איראן...

האיראנים באמצעות משמרות המהפכה הקימו את ארגון החיזבאללה בהנהגת כוהני דת שיעים לבנונים שהוכשרו באיראן. הם מימנו חימשו ואימנו את לוחמי הארגון וגייסו צעירים שיעים נבערים כדי שישמשו כ "בשר תותחים" בשירותם של משמרות המהפכה האיראניות.

הארגון הזה פעל ביעילות, נחישות ורצחנות (ראש הממשלה סעד חרירי ואחרים) וכך איראן השתלטה לחלוטין ובתוך מס' שנים על מדינת לבנון. כך המדינה הלבנונית חיסלה את הענף הכלכלי הראשי שלה. עשירי המפרץ והתיירות הסונית פסקו להגיע.

.

חלק מההכנסות שהחליפו את ההכנסות מהתיירות והבנקאות התקבלו עד לאחרונה מאיראן שמשקיעה ברווחת העדה השיעית שמהווה את צבא החיזבאללה. צבא של אלפי טרוריסטים הוקם וחומש בעשרות אלפי רקטות וטילים כדי לאיים על מדינת ישראל כדי שלא תפעל נגד הגרעין האיראני. בנוסף צבא טרוריסטים הנ"ל נשלח מעת לעת כדי לשרת את האינטרסים של איראן בסוריה, עיראק, תימן ועוד.

ארגון החיזבאללה הוקם כדי לשרת את האינטרסים של משמרות המהפכה כאשר רווחת לבנון ותושביה אינם נחשבים.

ואולם הסנקציות המשתקות שהטילה בשנתיים האחרונות ארה"ב על איראן גרמו להפסקת מרבית התמיכה האיראנית ומדינת לבנון בשנים האחרונות היא מדינה פושטת רגל. בנוסף אלפים רבים של אנשי חיזבאללה נהרגו ונפצעו במלחמות האיראניות במרחב.

מה קרה בערב ה- 4 באוגוסט 2020?

נמל הים של ביירות הוא בשליטה מלאה של ארגון החיזבאללה. לכן פיצוץ של מחסן אמוניה או מחסן זיקוקים או מחסן חומרי נפץ וטילים שלהם הוא באחריותם. זה עוד אסון שהחיזבאללה ואיראן גרמו ללבנון וזה לא צפוי להיות האסון האחרון.

תושבי לבנון לא השכילו להגן על עצמם והפקירו את ביטחונם בידי כהני הדת האיראניים שרואים בהם רק בשר תותחים בדרך ליצירת האימפריה הפרסית החדשה. אינני רואה מצב בו תושבי לבנון יצליחו להשיב לעצמם את השלטון במדינתם, שלטון שנגזל מהם. אנשי החיזבאללה אכזריים מספיק כדי לדכא כל ניסיון התמרדות.

.
צבא לבנון הנוכחי מורכב בשנים האחרונות מנאמני החיזבאללה ולמרות ציודו המערבי יפעל בעת הצורך נגד ישראל ונגד האינטרסים של ארצו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *