אלי בר און: שקרים מתוכננים על כלכלה

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי zs_photography_s לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על שקרים, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

עמיתי לכתיבה באתר ייצור ידע, אלעד רזניק, נוהג לכנות את הכתבים והפרשנים הישראלים בשם "צרצרים". כותב רזניק:

"צרצר משמיע את קולו על ידי חיכוך חלקה העליון של הכנף עם חלקה התחתון של הכנף. צרצרי התקשורת הישראלים משמעים את קולם על ידי חיכוך שפתיהם בישבנם של פוליטיקאים וגנרלים"; ובעבודת עיתונאות רדודה ושטחית. חוששתני שהוא צודק!

הכותרות בתקשורת זועקות: "אסון לאומי, זה המיתון הגדול ביותר זה 40 שנה, הירידה בתוצר הלאומי היא של 28 אחוז"... אלה הם שקרים אודות המצב הכלכלי, שבמקרה הטוב מקורם בחוסר הבנה בסיסי ובמקרה הרע והסביר יותר: הם מתוכננים!

שאלו כלכלנים. הם יודעים את האמת. אני כותב כאן ככלכלן שמבין משהו במקרו כלכלה, שהיא הכלכלה שמתייחסת לרמת המדינה והעולם. ובכן, לא דובים ולא זאבים!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי cherylholt לאתר Pixabay]

הירידה המדווחת באמצעי התקשורת, הכותרות הפומפוזיות מתייחסת רק לרבעון ההסגר המלא של הקורונה, החודשים אפריל עד יוני שנה זו; בהשוואה לביצועי הרבעון הראשון, החודשים ינואר עד מרס שנה זו, רבעון שנפגע חלקית ממגפת הקורונה.

ברבעון השלישי, חודשי יולי עד ספטמבר שנה זו המשק נפתח ולכן בוודאות תהיה כאן צמיחה בשיעור של לפחות 10 אחוז ביחס לרבעון השני.

לסיכום

השפעת מגיפת הקורונה עדיין קשה; אך סביר, שהמשק הכולל של המדינה יצטמצם השנה בכ- 10 אחוז בלבד. להערכתי ולמיטב ידיעתי, במרבית המדינות המתוקנות בעולם, הירידה בתוצר הלאומי הגולמי גבוהה מזו של מדינת ישראל.

היכן מתרכזת הבעיה? היא מתרכזת בסקטורים גדולים, שפעילותם צומצמה מאוד בגלל הריחוק החברתי. סביר להניח, שהפעילות הכלכלית של הסקטורים הללו כנראה לא תתחזק, עד שמרבית האוכלוסייה הכללית תחוסן. סקטורים אלה הם:

  • ענף התיירות היוצאת והנכנסת; לרבות ענף התעופה.
  • העסקים שמתפרנסים מתיירות נכנסת.
  • ענף המופעים התרבותיים, לרבות תאטרון ומופעים מוזיקליים.
  • ענף החתונות והאירועים נפגע חלקית.
  • ענף המסעדות ובתי הקפה נפגע חלקית.
  • ענף ההתכנסויות, מכל סוג, לרבות הרצאות.
  • ענפי הספורט ההמוני ככדורגל, כדורסל וכד', שמתפקדים כעת ללא צופים.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על שקרים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *