אלי בר און: האם האף 35 הוא המטוס הטוב בעולם?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

עוד על כלכלה ועוצמה אווירית, מאמר זה הוא המשך ל"סיפורי" איחוד האמירויות והאף 35.

האם האף 35 הוא המטוס הטוב בעולם? ודאי שלא, הוא גם לא תוכנן או מתיימר להיות כזה. מי שטוען כך אינו מעמיק בתחום המורכב הזה.

יתכן והאף 35 הוא מטוס ההפצצה המערבי, הטוב בעולם ביחס לעלותו הנוכחית, שעומדת נטו על כ- 80 מליון דולר ליחידה; וכאן אני מטיל ספק גם ביחס לעלות התחזוקה והתפעול השוטפים שלו.

ובכן האף 35 תוכנן להחליף את הצי הענק והמתיישן של מטוסי האף 16 בעולם; וכמובן לתת ב 20 שנים הבאות מכירות בהיקף של מאות מיליארדים, רווחים בעשרות מיליארדים ותעסוקה בהיקף של מאות אלפים לתעשיות הביטחון האדירות בארה"ב.

להזכירכם: מטוס האף 16 הוא מטוס קרב זול יחסית, קל משקל, שהטווחים הקרביים שלו - ללא תדלוק אווירי - וגם משקלי הפצצות והטילים, שהוא מסוגל לשאת, קטנים יחסית. לכן, האף 16 הוא מטוס קרב ההפצצה הנפוץ ביותר בעולם, בזכות עלותו ביחס לביצועיו, ולא בגלל איכותו. בקיצור, האף 16 הוא הטויוטה קורולה או היונדאי של המעמד הבינוני; והוא לא מתיימר להיות האודי 8 או המרצדס דגם s וכד' בהם משתמשים העשירים ובכירי השלטון.

[בתמונה: האף 16 הוא הטויוטה קורולה או היונדאי של המעמד הבינוני; והוא לא מתיימר להיות האודי 8 או המרצדס דגם s וכד' בהם משתמשים העשירים ובכירי השלטון. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Goodfreephotos_com לאתר Pixabay]

למדינה שיש לה מספיק כסף לרכוש מספיק מטוסים מומלץ להצטייד במטוס היקר והאיכותי משמעותית מסוג אף 15e.

זה דגם ההפצצה של מטוס האף 15 או לחלופין, אולי עדיף כעת להמתין לדגם המשופר של האף 15, דגם שמסיים בשנה זו את פיתוחו בחברת בואינג וצפוי להיות שיפור מרשים של המטוס, שגם היום הוא ללא מתחרים, ממש הכי הכי.

כך נוהגת ערב הסעודית שכנתנו העשירה שכלל אינה מציידת את חיל האוויר שלה במטוסי אף 16; אך מנגד, מצויידת בכ- 150 מטוסי אף 15 מהם כ 70 הם מדגם e שנחשב למפציץ הטוב בעולם; וכן בכ 100 מטוסים מסוג יורופייטר טייפון אירופאים (ראו בסרטון למטה) שמקבילים ביכולתם ובמבנה שלהם למטוסי ה- אף 15e.

אז מדוע אף 15e עדיף על אף 35?

טווחו קרבי גדול משמעותית, יכולת העמסת הפצצות והטילים שלו גדולה משמעותית, גם טילים כבדים יותר וגם רבים יותר, יכולת קרבות האוויר אוויר שלו טובה יותר ובגדול, גובה הטיסה המקסימאלי ומהירות טיסה שלו גדולים משמעותית, השרידות שלו כמטוס דו מנועי גדולה משמעותית ועוד ועוד.

ואם תשאלו על החמקנות?

לא נרחיב כאן, רק אציין שהחמקנות היא יכולת מוגבלת זו אינה יכולת מוחלטת. בנוסף, כאשר המטוס מתפקד כחמקן אזי הוא מוגבל מאוד ביכולת לשאת פצצות רבות; וגם קצר יותר בטווח שלו.

בעיקרו של עניין הבעיה היא כלכליתמדינה שרוצה חיל אוויר גדול ואין ברשותה כסף כמו לערב הסעודית, רוכשת הרבה מטוסים זולים; ומעט מטוסים יקרים.

ומה באשר לעלויות הרכש והתפעול השוטף של המטוס הטוב ביותר? האף 15 הוא מטוס גדול, דו מנועי ובדגם ההפצצה יש לו 2 טייסים; וטוב שכך. לכן גם כאן העלויות גבוהות משמעותית.

אז שוב, שלא יספרו לכם אגדות...

מדינת ישראל לא מנעה מערב הסעודית, שכנתנו הקרובה, להקים חיל אוויר שעצמתו התאורטית דמיונית, הלוואי עלינו.

תאורטית? כי גם לאיכויות של הפיקוד, הטייסים, המערכים התומכים ולאיכות החימוש והטילים שנושא המטוס משקל רב ביכולת האמיתית של חיל אוויר.

אז מה בקשר למטוסי אף 35 באיחוד האמיריות? טוב שיהיו שם כי הם קרובים לאויב המשותף איראן. ואם האמריקאים גם יזרקו לנו כפיצוי "עצם" בגלל המכירה הזו? עוד יותר טוב!

[בתמונה: שלא יספםרו לכם אגדות... יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר: jimmymcgregor]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *