אלי בר און: בזכות השריון, הטנקים והנגמ"שים הכבדים

[בתמונה: הטנק הרוסי המשוכלל T-14. התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על שריון - טנקים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

אנחנו שומעים "מומחים" ופרשנים ביטחוניים חלקם גם היו קצינים בכירים בעברם שטוענים כי עבר זמנו של הטנק. אם נאלץ להילחם הם טוענים אזי ננצח באמצעות חיל האוויר, הקומנדו וסיוע של חיל הים.

מי שסבור כך אינו מבין את דרך המלחמה הנהוגה במזרח התיכון, גם אינו מבין את ההבדל העקרוני בין המערכה שבין המלחמות - היא המב"מ - למלחמה הגדולה.

המלחמות שלנו - מאז מלחמת לבנון הראשונה - אינן מלחמות בין מדינות. הן מלחמות בארגוני טרור גדולים שחמושים במיטב הנשק. דרך הפעולה ההתקפית של ארגון הטרור היא בעיקרה באמצעות הפצצת העורף הישראלי ברקטות רבות ופצמ"רים ולאחרונה גם בטילים.

בשונה ממלחמות העבר, הפעם במלחמות הבאות ההפצצות הכבדות של האויב תתמקדנה במרכז הארץ; והן תתבצענה באמצעות אלפי רקטות וטילים כבדים, ארוכי טווח, חלקם גם טילים מדויקים. זאת בנוסף למטחים הכבדים של אלפי הרקטות הקלות והפצמ"רים, מטחים צפופים על בסיס יומי שינחתו על הישובים הקרובים לגבול עד לטווח של 30 ק"מ ויותר מהגבול. לא הקומנדו המתוחכם שלנו וגם לא חיל האוויר המפואר יצליחו לעצור את האש. הם מעולם לא הצליחו.

להערכתי וכך היה גם בעבר, כוחות צה"ל לא יצליחו אפילו לצמצם את ההספק היומי של אלפי הרקטות המשוגרות כנגד העורף האזרחי. ודאי שנגרום להם להרס נרחב, הרס חסר תקדים וגם לאבדות כבדות, אך ברור והוכח בכל מלחמות ישראל כי הם לא מושפעים כמונו מהאבדות ומההרס של התשתיות ושל אזורי המגורים ולא יפסיקו את האש.

מה כן משפיע עליהם? קדושת האדמה!

כיבוש שטחי האויב הוא המתכון היחיד באזור הזה להפסקת התוקפנות.

הוכח שוב ושוב, ובכל מלחמות ישראל, כי רק כיבוש של שטח נרחב של האויב באזור הסמוך לגבול; ולעיתים, גם מעבר לו, יגרום בסופו של תהליך, למו"מ בחסות האו"מ והמעצמות ולהשגת הפסקת אש לתקופה מסוימת של מספר שנים;  זאת, בתמורה לנסיגת כוחות צה"ל לקו הגבול הבינלאומי.

אז איך כובשים שטח מאוכלס? רק בהובלת הטנקים, הנגמש"ים הכבדים וכוחות ההנדסה המשוריינים שמוגנים היטב כנגד טילים.

מדוע לא ניתן לכבוש שטח מאוכלס באמצעות גדודי החי"ר? כי האויב החיזבאללאי חמוש בכבדות בטילי נ"ט ארוכי טווח שאותם הם משגרים כנגד כל כלי רכב שלנו לא רק הטנקים, ומשגרים גם כנגד קבוצות חיילים רגליות, גם מי שתופסים מחסה בבתים, זאת בנוסף לאש הפצמ"רים והצלפים. ברשותם עשרות אלפי טילי קורנט ומשגרי רקטות אר.פי. גי. בנוסף פזורים בדרכים ובכפרים מאות מטעני צד וגחון.

רק שריון כבד - שמוגן אקטיבית (מעיל רוח וכד') ופסיבית בסיוע צמוד של הנדסה משוריינת - יוכלו לפרוץ את הדרך:

.

זכרו: ללא כיבוש של שטח משמעותי, האש הניתכת על העורף שלנו לא תיפסק, גם לא תיחלש. לכן, חייבים כוחות שריון משמעותיים ואיכותיים, כי הם החלוץ ההולך לפני המחנה. הם אלו שפורצים את חומת ההתנגדות! לנגמש"ים הכבדים תפקיד חשוב בהובלת הכוח אך כעת נוסף להם גם תפקיד התקפי חשוב באמצעות התותח האוטומטי שרצוי שיהיה מותקן עליהם.

צבא ללא שריון? זה חלום של מדינות מערב אירופה; וגם שם יהיה זה מתכון בטוח לכישלון, אם הם פעם יותקפו ע"י הצבא הרוסי.

ובאשר לצבאות הסדירים בזירה? צבאות סוריה ומצריים מתחמשים בטנקים רבים ואיכותיים ובנגמ"שים חדישים; ונראה כי יש להם סיבות טובות לפעול כך.

[בציוץ: רוסיה מעבירה טנקים משוכללים לסוריה. לציוץ בטוויטר, לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על שריון - טנקים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *