פנחס יחזקאלי: האם המהומות בערי הדמוקרטים יכריעו את הבחירות בארצות הברית?

[בתמונה: ראש עיריית פורטלנד (מימין), טד ווילר; ומפקד המשטרה השחור שלו, צ'אק לובל... בעלי הזכויות בתמונות לא אותרו. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנו ל: yehezkeally@gmail.com]

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה בדמוקרטיה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

למי שטרם הבין מדוע מצליח דונלד טראמפ לצמצם את הפער בסקרים עם יריבו, ג'ו ביידן, אביא את אירועי העיר פורטלנד כמקרה בוחן.

אבל קודם כל רקע:

עד לפני שבועות מספר היו הדמוקרטים בטוחים, שהמהומות ברחובות הערים בארצות הברית משחקות לטובתם; ומערערות עוד יותר את ממשל טראמפ, שהתבוסס אז בחוסר יכולתו להתמודד עם הקורונה.

בעוד שראשי ערים רפובליקנים, השכילו ברובם הגדול, לגבות את המשטרות שלהם ולשמור על הסדר ברחובות, ראשי הערים הדמוקרטים - כשיקאגו פורטלנד סיאטל ואחרות – תמכו במהומות. הם פעלו לדכא את המשטרות שלהן ולקצץ בתקציביהן; אבל...

זוכרים את הפרח הרעבתן בסרט 'חנות קטנה ומטריפה' (The Little Shop of Horrors), שככל שהאכילו אותו כך גבר תאבונו?

ככל שהרחיקו ראשי הערים לטובת המפגינים, כך הלכו דרישותיהם והאגרסיביות שלהם וגברו...

המפגינים הסלימו את המהומות עוד ועוד; והפכו את הערים הללו לשדה קרב, שבו עסקים נבזזים רבים מהם של שחורים וצבעונים אחרים; רכוש ציבורי מושחת ועולה באש; ואנשים נורים ברחובות.

בהיעדר משטרה ברחובות, נוצרו התארגנויות עצמיות של גורמי ימין חמושים, במטרה – מוצהרת לפחות - להגן על חיי התושבים ורכושם מפני המפגינים. חילופי אש בינם לבין המפגינים כבר הפילו חללים לא מעטים.

הכאוס הזה יצר הזדמנות חוקית לממשל טראמפ להגיב; שכן, החוק מתיר לממשל לשלוח כוחות פדראליים בעת הצורך כדי להגן על רכוש פדרלי, כמו בתי משפט פדרליים; אנדרטאות, פסלים ורכוש פדרלי אחר. החוק מתיר לאותם כוחות לאכוף חוקים פדראליים; ולצורך כך, לשאת נשק חם, לבצע מעצרים וחקירות על בסיס החוקים הפדרליים.

הנה, עתה הגענו לגיבור הסיפור שלנו, ראש עיריית פורטלנד, הדמוקרטי טד ווילר (Ted Wheeler)...

ווילר התנגד לכניסת סוכנים פדרליים לעירו; וכינה זאת "כיבוש של העיר על ידי כוחותיו הפדרליים של טראמפ". מועצת העיר אסרה על המשטרה המקומית לשתף פעולה עם הסוכנים הפדרליים.

ווילר עתר – כראשי ערים אחרים – לבית המשפט; והאשים את הסוכנים הפדרליים במעצרים לא חוקיים של מפגינים, שהוכנסו לכלי רכב לא מסומנים, תוך שימוש בכוח מופרז. הוא טען כי הם רק ליבו את המהומות כשאלה התחילו להירגע.

התחילו להירגע... נו טוב. הכל בעיני המתבונן...

[מקור תמונתו של טד ווילר משמאל: פייסבוק]

הסוכנים הפדרליים הקימו בפורטלנד, בין היתר, גדר מסבב לבית המשפט הפדרלי, כדי למנוע את השחתתו; וכך, הפך למוקד מהומות מצד המפגינים.

ראש העיר ווילר הצטרף למפגינים והפגין נגד הכוחות הפדרליים ואף חטף מהם גז מדמיע. ומה התמורה? הם תקפו אותו ורצו עוד ועוד... כ- 200 מפגינים התאספו מול דירתו ביום ההולדת שלו, וקוראו לו להתפטר, בזמן שהשתתף בישיבת מועצת העיר בזום, שהצביעה על תקציב העיר; ועל גודל הקיצוץ בתקציב המשטרה.

המפגינים הקימו חסימות בסביבת ביתו של ווילר; וכריזו על האזור כ"אזור אוטונומי נקי ממשטרה על שם פטריק קימונס", אדם שחור שנהרג ע"י משטרת פורטלנד ב- 2018. הם הציתו כל מה שיכלו וניפצו זגוגיות בביתו של וילר בעסקים ובבתים סמוכים, שרבים מהם היו בבעלות שחורים.

מי שהופקד על הגנת ביתו של ווילר – מגדל מגורים בין 16 קומות, שכולל 114 יחידות דיור ושטחי מסחר בקומה התחתונה - היו שוטרי פורטלנד, שנזהרו מאוד שלא לפגוע במפגינים; וידעו למה. התוצאה הייתה הרסה סביבתי גדול בקרבת ביתו של ווילר; אש, הרס וזגוגיות מנופצות; כתושבי הבניינים באזורם, הושמו בעצם במצור:

[לכתבה המלאה באתר: oregonlive, לחצו כאן]

וילר פרסם הצהרה והוקיע את מה שהוא תיאר כ"אלימות חסרת טעם "מצד המפגינים והמשטרה כאחד... הוא הוציא הודעת דוא"ל לתושבי הבניין, שבו הוא מתנצל על מה שהם עוברים ומודיע שיחפש מקום מגורים חלופי;

ומה עשתה מועצת העיר? היא התמקדה בעיקר באלימות המשטרתית: בתמונות שבהם שוטר נראה מכה באגרופיו מפגין.

מפקד המשטרה השחור של פורטלנד, צ'אק לובל (Chuck Lovell) - שמצא עצמו לכוד בין הפטיש לסדן - פרסם הצהרה מאופקת ובה קרא למנהיגי הציבור לקחת אחריות על המתרחש ו"למתוח קו בחול" (‘draw line in sand) כדבריו.

[לכתבה המלאה באתר: oregonlive, לחצו כאן]

ואתם, אם הייתם דיירים בשכונה של ווילר, או אנשי עסקים שחורים שמפעל חייהם נבזז ועלה באש, למי הייתם מצביעים בבחירות לנשיאות בנובמבר ובבחירות הבאות למועצת העיר ולראשות העירייה?

טראמפ רחוק מלהיות צדיק; אבל במקרה הזה, מלאכתו נעשית בידי יריביו המטורללים!

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה בדמוקרטיה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *