מבנה הארגון וסביבתו: הרצאה בשלושה חלקים

[התמונה הועלתה לויקיפדיה על ידי Vladimir Kudinov. קרדיט:  Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication]

[לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הרצאה זו משלבת בתוכה שני גורמים שונים:

  • האחד הוא הסביבה הארגונית לסוגיה; שהיא הסביבה שבה הארגון פועל ובה מצויים כלל הגורמים החיצוניים המשפיעים עליו. הארגון מספק את צרכיו בסביבה הארגונית: משאבים, חומרי גלם, הון אנושי; ויכולתו ליצור שוני או בידול מארגונים אחרים בסביבה זו, משפיעה על הצלחתו הפוטנציאלית.
  • המבנה הארגוני הוא מערך של תפקידים, ושל קשרי הגומלין ביניהם. המבנה מבטא את חלוקת הארגון ופעילותו למחלקות, לתפקידים ולתחומי סמכויות.

ניתן לדמות את המבנה הארגוני לשלד של גופנו: הוא שמאפשר את גדילת הגוף; הוא שתומך באיברים הפנימיים ומגן עליהם; והוא שמאפשר לנו את הגמישות, לבצע תנועות חדות, במידת הצורך. עצמות השלד מחוברות זו לזו מפרקים, שחלקם נועדו לאפשר תנועה קלה של העצמות.

[למאמר: 'מבנה ארגוני: השלד של הארגון', לחצו כאן]

כך גם המבנה עבור הארגון: מבנה 'בריא' מאפשר את צמיחת הארגון ואת גמישותו במצבים המחייבים זאת. הוא שמקנה את הביטחון לארגון; ויוצר את מנגנוני ההגנה של הארגון (מערכת ההיזון החוזר שבו); ואת התנועה בין חלקיו. כמו אצל בני אדם, המבנה הארגוני - השלד שלו - משקף את יתרונות וחסרונות הארגון. הוא קובע גם את המחלות שבהן הארגון ייטה ללקות, ואת מידת החוסן שלו.

[יצירת ה- GIF משמאל פורסמה באתר tenor. שם היוצר: MBMadigan]

לכאורה, מבנים ארגוניים אמורים לתת מענה לשיקולי יעילות ותכליתיות בארגון. למעשה, מבנים ארגוניים רבים הם תוצר של התארגנות עצמית, ומהשפעה של שיקולים משפחתיים, היסטוריים, פוליטיים, תרבותיים, חברתיים ואישיים.

כיוון שאין ארוחות חינם, גם חלוקה מבנית גובה מחיר! 

  • מחד גיסא, חלוקה מבנית יוצרת התמחות (specialization) ומקלה על השליטה;
  • אבל מאידך, היא פוגעת בראייה ההוליסטית של הארגון בעיני העובדים; מעוותת את 'מטרת העל' באמצעות המטרות המחלקתיות, שלעתים אף מנוגדות אליה. היא יוצרת יריבויות מקצועיות, תחושות של 'אנחנו והם' ומאבקי עוצמה על תקציבים ועל אגו. התוצאה של כל אלה היא בעיה מובנית של היעדר שיתוף פעולה.

[להרחבת המושג 'יעילות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

ההרצאה תעסוק בתחומים הבאים:

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי @macrovector_official לאתר freepik]

[להרחבה על קשרים וקשרי גומלין ברשת הארגון, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מוטת שליטה', לחצו כאן]

אני מאחל לכם צפייה נעימה:

  • חלק ראשון:

  • חלק שני:

  • חלק שלישי:

[לאוסף המאמרים על מבנה ארגוני, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *