גרשון הכהן: משפיעים 2020 | תירא-אל כהן | קום והתיישב בארץ

[בתמונה: תירא אל כהן ב'פורבס'. המקור: פייסבוק]

[מאמר זה ראה אור לראשונה בכתב העת ליברל. הוא מועלה לכאן באישורו ובאישור המחבר]

ליברל

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

*  *  *

תירא-אל כהן, בת 27, יזמה והקימה את ארגון 'קדמה' לכפרי סטודנטים בפריפריה. מדובר במפעל חלוצי, במודל המתאים למאה ה־21. הכפרים פרושים ברחבי הארץ, וכוללים יישובים בבקעת הירדן ובקווי העימות בנגב ובגליל. הם נמצאים בקיבוצים, מושבים ויישובים קהילתיים.

ברשימה: מעלה אפרים, מכורה, רימונים, אלמוג, בית הערבה, משגב עם, מנרה, ניר עוז, סופה.

כפר הסטודנטים הראשון של התנועה הוקם ב־2014. תיראל הייתה אז בת 21, סטודנטית באוניברסיטת תל אביב. היא ביקשה דרך חדשה לחיבור צעירים בני גילה לחיי קהילה, מתוך תרומה חברתית משמעותית. הרעיון זכה למימוש ביישובים כפריים וקהילתיים מרוחקים, שנענו ליוזמה בציפייה לתנופת חיים מתחדשת רעננה וצעירה.

השילוב פשוט: היישוב מציע מגורים בעיקר בקרוואנים. בנוסף למגורים במחיר מוזל, הסטודנטים זוכים גם למלגת לימודים ומתחייבים בתמורה לעבוד בסיוע לקהילה: בחונכות אישית לתלמידים, בסיוע לקשישים ובמעורבות בחיי היישוב. כך נוצרה לסטודנטים מסגרת חיים קהילתית צעירה ותוססת.

מצוקת הבדידות וחרדת הקיום והפרנסה שהועצמה עם ההתמודדות במשבר הקורונה, פגעה לא מעט גם בסטודנטים צעירים. אולם בתנאי הגיבוש החברתי במרחב הקיום הקהילתי בכפרי הסטודנטים, ניכר קיומו של חוסן מבורך.

היוזמה של תירא-אלל ותנועת 'קדמה' היא בשורה חוצת מגזרים. מותאמת לצעירים מבקשי דרך, המשתוקקים לשלב בין לימודים ופיתוח אישי לבין שותפות פעילה בנשיאה בעול החברתי וההתיישבותי. כך התגבשה צורת חיים חלוצית מחודשת, במשמעות רעננה ורלוונטית.

זו הקריאה לדור הצעיר לקחת את ההובלה... שיקחו אחריות לעתידם ויפרצו החוצה מגטו גוש דן אל המרחב הממתין להם למעשה חלוצי. הליכוד מעולם לא הבין מהלך מהפכני, מאז ומתמיד היה משועבד לבורגנות העירונית, מעולם לא הבין את הפוטנציאל הטמון בסְפַ‏ר. הארץ הקדושה מייחלת למהפכת צעירים שיאבקו על עתידם בהליכה אל המרחב הפתוח מזרחה!

[להרחבה בנושא אזורי סְפַ‏ר, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *