Jeppe Vilstrup Hansgaard: "תגיד, מה קורה באמת בחברה שלי?"

[בתמונה: "קרחון הבורות"... המקור: חברת Innovisor]

[למאמר המקורי באנגלית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'סוכני שינוי' בארגון, לחצו כאן]

Jeppe Vilstrup Hansgaard הוא מנכ"ל חברת Innovisor - שצברה בעשור האחרון ניסיון בשינויים עסקיים, בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), במיזוגים וברכישות ביותר מ- 35 מדינות (ראו תמונה משמאל).

*  *  *

אם תעלו בשיח עם עובדים את הסוגיה של כמה מעט מנהלים יודעים, על מה שקורה בחברותיהם, תגלו שבני שיחכם מהנהנים בהסכמה. קל להאשים את הבכירים על חוסר הידע הזה. אבל, האם זה הוגן? 

בעובדה, מנהלים בכירים יודעים רק 4% מהבעיות!

בשנת 1989 פורסם מחקרו של סידני יושידה (Sidney Yoshida), "קרחון הבורות" (“Iceberg of Ignorance”) על תאגידים יפניים. במחקר, מצא יושידה כי עובדי השטח ידעו 100% מהבעיות; המפקחים עליהם היו מודעים ל -74%; מנהלי הביניים היו מודעים ל -9% והמנהלים 'למעלה', היו מודעים רק ל -4% מהבעיות.

מאז פרסום המחקר, "קרחון הבורות" שימש כמטאפורה לתיאור הבנתם המוגבלת ביותר של המנהלים מה לא בסדר בחברתם. אין ספק שהניתוק בין העובדים למנהלים הוא אמיתי, אך האם רק מנהלים אשמים בניתוק? - לא! תנו לי לספר לכם למה.

[לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

[המקור: 'ייצור ידע']

לא מספרים למנהלים על הבעיות

מחקר חשוב נוסף עוסק ב"אפקט האמא" (“Mum Effect”). אפקט האמא הוא הקושי של אנשים להיות ה"מבשרים" שמביאים בשורות רעות לאחרים.

אפקט האמא מתרחש, כיוון שאנשים אינם רוצים להתמודד עם הרגשות השליליים שה"בשורה" מעוררת במקבל; כמו גם בגלל המנהל "לירות בשליח" (זה חשוב במיוחד בארגונים, שם דינמיקת הכוח דומיננטית מאוד). אנו נוטים להאשים נושאי חדשות רעות - גם כאשר הם אינם אחראים לכך בשום מובן - ולפתח ולהביע כלפיהם רגשות שליליים. התוצאה של כל אלה באה לידי ביטוי ב"אפקט האמא", שבו הכפופים - שהם, בדרך כלל בעלי אינסטינקטים טובים של הישרדות - מרככים חדשות רעות, כדי שזה יישמע טוב יותר, או שנמנעים בכלל מלהעביר אותם לבוסים שלהם.

אז, האם נוכל להאשים את המנהלים בכך שלא ידעו על הבעיות, כאשר העובדים שלהם לא מספרים עליהם למנהלים? אני חושב שגם עובדים וגם מנהלים אשמים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי philm1310 לאתר Pixabay]

האם אנו יכולים לחבר עובדים למנהלים?

האחריות לחיבור עובדים ומנהלים זה לזה מוטלת על שני הצדדים. מנהלים צריכים ליצור 'פתיחות ניהולית': להקים סביבת עבודה, שבה אתה זוכה לשבחים על שיתוף החדשות הרעות - והמנהלים מקשיבים לעובדים, ללא דעות קדומות. זה בסדר גמור שמנהלים אינם יכולים לנהל שיחות עם כל עובדיהם. כולם מקבלים את זה. מבחינה פסיכולוגית זה מספיק כדי לתת לעובדים תחושת השפעה. ניתן לעשות זאת על ידי שאלת העובדים, את מי הם רוצים כנציגיהם בשיחות עם המנהלים כאלה שיביאו להנהלה את קולות העובדים. אנשים אלה קרויים גם 'סוכני שינוי'. רבים מלקוחותינו ב- Innovisor זיהו את 3% העובדים, המשפיעים על עד 90% מעמיתיהם בארגונם; ואז, הקימו ערוצי תקשורת דו כיווניים אמינים בין המנהלים הבכירים לעובדים אלה. גם העובדים מצידם צריכים לעשות הכל כדי לסייע בפיתוח מה שמכונה: מעורבות עובדים. היא גם תלויה בהם. הם חייבים  להפסיק להסתיר את תצפיותיהם, תפיסתם ורגשותיהם כאשר הם נשאלים על ידי המנהלים. הם צריכים לומר את הדברים, כמות שהם.

אני אופטימי!

בשבוע שעבר שמעתי סיפור על מנכ"ל בולט, שבאופן מפתיע התיישב ליד אחד מעובדיו בטיסה קצרה ושאל אותו: "תגיד, מה באמת קורה בחברה שלי?". רוב המנהלים שאני מכיר באמת היו רוצים לדעת מה קורה בחברה שלהם, והם בהחלט יעריכו תשובה כנה. הייתי סקרן כיצד אנשים בדף הטוויטר שלי יגיבו לאותה שאלה. לכן, יצרתי סקר טוויטר שהפיק תוצאות, שאינן מובהקות סטטיסטית. קיבלתי 69 תגובות מתוכן 91% טענו שהם יגידו את החיובי והשלילי גם אם ישאלו אותם את השאלה הזו. בשביל זה צריך עובדים מזן אחר - עובדים שמספרים את החיובי והשלילי כאחד; ומנהלים שיודעים להקשיב בסבלנות לדבריהם. אם זה יקרה, "קרחון הבורות" יתמוסס; ו"אפקט האמא" יתאדה!

One thought on “Jeppe Vilstrup Hansgaard: "תגיד, מה קורה באמת בחברה שלי?"

  1. מזה לפחות 40 שנה חברות ותאיגידים מתמודדים עם הבעיה של זרימת מידע אנכי ואופקי בארגון, כדי להבטחיח שהנהלות בכירות אכן מיודעות לבעיות שב"ריצפת המפעל" . ונעשו פעולות רבות לשפר את קצב ואיכות העברת המידע הארגוני החיוני לקבלת החלטות ברמת המטה. כמו שיטוח המבנה ארגוני עי בטיול דרגי ניהול- ביניים ככול שניתן, פתיחת ערוצי קשורת , הקמת "קבוצות איכות" בכול רמות הארגון וכו
    ברור שמידת ההצלחה תלויה בתרבות הארגונית, בארצות מזרח אסיה והמזרח בכלל- בה יש תרבות היררכית גבוהה מהמוקבל בתרבות המערבית- יתקלו ניסיונת אלה בהתנגדות מובנית. כמו הודו, יפן- אם כי דוקא יפן עלתה על הבעיה מוקדם מאחרים כפי שחברת טויוטה למשל איפשרה זכות החלטה לעוגד קו היצור להוריד את השלטר אם גילה דפקט בקו היצור- מבלי להמתין לאישור ממונה ..
    אנני יודע מה קורה היום בתחום, אבל אם היפני מציף את הבעיה שוב- אז כנראה הניסון מלפני 30 שנה ביפן- לא השיג את התוצאות הרצויות ויש להבין מה מקור הבעיה
    הערה לסיום: אף פעם אין מצב שעובדי הקו יודעים 100% מהבעיות. ישנם שיקולים פיננסיים ברמת המדינה והגלובליזציה , או ברמת הפנים משפחתית של בעלי הארגון- שכולם בעלי השפעות מהותיות שאין בהכרח גלויות לעיני הציבור, גם לא לעובדי ריצפת היצור..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *